![]() |
Legend Car Series Benelux
Is al langer bekend in de USA maar ze zouden ook naar de Benelux komen. In Frankrijk wordt er reeds mee gereden...
Spirit Racing, oa bekend uit de Funcup, zou het in de Benelux promoten. Dat is de reden dat ik er afgelopen weekend eentje zag in de paddock in Zolder. Technisch : - tubulair chassis - 1250 cc Yamaha motor, 150 PK - 480 kg - sequentiële 5 bak - achterwiel aangedreven - 3 formules tussen 6000 en 10000 € per seizoen (excl BTW) - in 2005 20 wedstrijden van 20' (4 per weekend) Alles te lezen in Turbo Magazine. Men meldt ook een website www.legendspirit.com maar deze blijkt nog niet actief te zijn. Alweer een Cup erbij. De laatste jaren zijn ze met paddestoelen uit de grond gekomen terwijl iedereen spreekt van een crisis in de autosport. Waar gaat dat naartoe. C U |
Re: Legend Car Series Benelux
Quote:
Twee jaar terug zagen we het debuut van de Saker, die zitten nu op 10 wagens ongeveer. 2004 was pas het eerste "echte" jaar. Benieuwd hoe dat verder gaat.... In 2003 zegen we voor de eerste keer de BRL-V6 wagen verschijnen, in 2004 het eerste seizoen met coureurs van naam. Door de zeer slimme en geslepen tactiek van Har Maessen (organisator) is deze klasse zeer snel van de grond gekomen. Hoe lang Maessen deze tactiek kan volhouden is de heikele vraag. Dit jaar de Roadster Cup...........te kampen met opstart problemen waardoor pas op het einde van het seizoen de eerste demo-races te zien waren. Maar 10 wagens aan de start...... Dan plannen voor Legend's en Ford GT40's.......benieuwd welke series in 2006 of 2007 nog over zijn ;) |
Re: Re: Legend Car Series Benelux
Quote:
Daarenboven hebben vele piloten hun krijtlijnen voor 2005 al uitgezet en zijn reeds op zoek naar de nodige budgetten. Horen deze nieuwe zaken daar al bij, zoveel te beter maar ik vrees er echter een beetje voor... Nu ja, ik wesn ze allen veel succes met hun projecten en het vervolg zullen we wel zien. C U |
Quote:
|
en de races zijn spannend en mooi om te zien. Heb ze vorig jaar in Donington bezig gezien. Korte en krachtige races.
|
Er heeft ooit al eens een Legend als pace-car gediend op een Belgsich kartcircuit (EK wedstrijd in Genk, in '99 of '00). Dat kleine kreng had heel wat power in zich op dat korte baantje. Mooi om naar te kijken, tijdens de afgelopen Race-Rally in Maastricht werd er met een Legend in MG kleuren een spectaculaire demo gegeven. Veel dough-nuts :D
Willen ze met deze wagentjes richting de circuits als Zolder en Spa? Of is het iets voor de scene in Warneton? Quote:
Juiste URL: http://www.legendsspirit.com/ |
Neen, ze zouden rijden in het in de stijgers staande provinciaal ASAF-kampioenschap. Dus Chimay, Croix, ...
C U |
Quote:
C U |
Da zijn die wagentjes waarmee Team Dynamics toch demos geeft tijdens tuning shows en zo?
|
Quote:
Maar de Britten hebben wel wat meer info: http://www.legends-cars.com/main.php (ook daar zijn de prijzen relatief laag) |
De legends waren in 2001 reeds te gast op Warneton en waren er dit jaar op 19/20 juni terug met meer dan 20 wagens om hun 'European Champ' te rijden,
Zéér snel, close racing , met 4 naast elkaar door de bocht kortom een fantastisch spektakel, laat ze maar komen hoe meer hoe liever al heb ik mijn twijfels over de spektakelwaarde op een groot circuit zoals Zolder, mischien als er 50 deelnemers zijn.... |
de Legends hebben in juni 2004 al op Speedway Warneton (in 2002 geheel vernieuwde baan met 10 graden banking) gereden. Er waren er toen 25 aan de start tijdens de meeting Day's of British Power, welke in 2005 wederom wordt georganiseerd (zie www.camso.com) en verder zullen ze nog 3x op andere evenementen van Warneton acte de presence geven in 2005. Wisten jullie trouwens dat je op Speedway Warneton ook een soort NASCAR serie kunt zien racen, 905 kilootjes en 450 pk. V8 power. Echt de moeite waarde om te zien, close racen van de bovenste plank. Oh ja, de Legends hebben 128 pk en geen 150 en kosten ca. 10000 pounds, terwijl een V8 helemaal compleet ca. 25000 euro kost. Value for money.
|
Die V8's zien dat die auto's met 3 versnellingen?
|
nee, 1 wegrijversnelling, waarmee je door de koppeling in te trappen wegrijdt. Bij 3500 RPM schakel je dan naar neutraal om vervolgens doorschakelen met een toefje tussengas naar de race-ratio. Deze race-ratio is een directe verbinding tussen motor en achteras (prise direct) en een achteruit hebben we gelukkig ook. Uiteraard met 100% sper op de achterwielen. De overbrengingen van de race-ratio zijn erg eenvoudig te wisselen in 10 minuten en de diverse combinaties van tandwielen maakt het mogelijk te rijden op een 1/4 mile, 1/2 en zelfs een mile oval. Of desnoods op Spa of Zolder. Zou het graag eens proberen op Spa of Zolder en ik denk dat we staan te flappen van de lage rondetijden
[URL=http://www.actionracingschool.com] |
Op de Engelse site is wel te zien dat er niet gereden wordt op circuits zoals Warneton.
Blijkbaar wordt er gereden op de gewone circuits zoals Oulton Park, Croft, Anglesey, Rockingham. In Frankrijk zien we Clermont-Ferrand. Weliswaar niet al te lange banen, maar ook geen ovals. Misschien een ideetje om bij de ZTC en de Sprinters te steken ! |
|
Wie afgelopen seizoen Pitstop.TV aandachtig gevolgd heeft, heeft de Legends al aan het werk gezien in een reportage over de "Days of British Power" op het ovaal van Warneton.
Bijzonder spektaculaire machines! |
als u de Legends al spectaculair vindt (zijn zo ook hoor!), dan zou u zeker eens de CAMSO V8 series moeten zien, terwijl de CAMSO Lightning Rods ook de moeite waard zijn qua close racen, spektakel en faire strijd.
|
legends
De Legends rijden in de USA hoofdzakelijk op kleinere ovalen circuits, zowel dirt als asfalt.
In Engeland rijden er 2 groeperingen; de ene uitsluitend op circuit (incluus Rockingham); de anderen uitsluitend op short ovals. In Engeland rijdt men reeds enkele jaren met Legends. In Frankrijk is men een serie opgestart sedert dit jaar; uitsluitend op circuit. Op enkele details na zijn de auto's dezelfde en worden in de USA gebouwd. Eigenlijk ligt het grootste verschil tussen de Legends voor circuit en ovaal in het aantal wedstrijden (veel meer op ovaal - 18 dit jaar in Engeland) en hoofdzakelijk in de running cost, welke voor een circuit veel hoger ligt, daar er om op ovaal te racen geen inschrijfgeld moet betaald worden. Tony Roots en Gary Ellis rijden én Legends én Camso V8. Volgens hen liggen de running cost voor de Camso V8 veel lager dan voor de Legends. Dus toch niet zo goedkoop |
maar voor schiterende wedstrijden op een klein ovaal zijn de
legends vele malen beter als die grote v8 |
Deze repliek bewijst dat U niet in Warneton geweest bent op 3 oktober, waar er schitterende Camso V8 wedstrijden waren met 8 auto's en waar telkens degene, welke in laatste positie gestart is, als overwinnaar over de meet gekomen is.
Toen er 25 Legends in Warneton waren voor de Days of British Power waren de wedstrijden zeer mooi, maar weinig spannend, want er is in de finale geen enkele plaatswissel geweest tussen de eerste 4 auto's (treintje rijden). Wanneer er volgend jaar ongeveer 14 Camso V8 aan de start zullen verschijnen, dan zal dat ongetwijfeld nog spektakulairder zijn. In de USA heb ik wedstrijden over 100 ronden gezien met 20 late models en dit op een 400m baan. Toch wel indrukwekkend, vooral als men rekening houdt met de verhouding gewicht/pK (Camso V8: 2,2 - Legends: 3,6) |
Laten we teruggaan naar de essentie van deze thread. Er komt volgend jaar een Legends serie in België die op circuits gaat rijden. Andere discussies over speedway zijn meer dan welkom maar laten we die dan voeren in een aparte thread.
|
hoe blijf ik reclame maken voor mijn kleine baantje met een paar grote auto's ?
door het op alle forums tot vervelens toe te vertellen en ik kom ook op engelse ,nederlandse, amerikaanse ovals en zelfs op een belgse |
Quote:
Eerstvolgende bericht wat niets te maken heeft met de Legend Car Series Benelux wordt verwijderd. |
Ik zou best willen antwoorden, maar ik mag niet van de moderator. En hier is hij de baas.
De ovals in Belgie, Nederland en Engeland zijn een (klein) beetje bekend. Ik denk dat er toch veel lezers zijn, die wat meer willen weten over het gebeuren in Amerika. Welke ovals waart U en welke waren uw bevindingen? |
sorry !
ik hoop voor belgie dat deze klasse op het circuit komt heb de legends in 1997 en '98 op brands hatch en in 2003 op rockingham uk gezien en het waren schitterende wedstrijden |
Mijn vraag was niet duidelijk gesteld. Sorry daarvoor. Op welke ovals in Amerika waart U en welke waren uw bevindingen.
Indien het onderwerp genoeg andere mensen interesseert (of zijn wij maar met 2 ?) is het misschien beter een nieuwe tread te beginnen. |
Voorbije donderdag was een test gepland met een Legend Car in Zolder, maar door de RACB FR academy werd de test uitgesteld naar deze donderdag.
Volgens een kerel van de organisatie van het kampioeschap die vorige donderdag in zolder rondliep is de mogelijke kalender voor 2005 als volgt - Spa - Zandvoort - Croix en ternois - Chimay - nog z'n klein circuit in het noorden van Frankrijk, waar ik nu de naam van kwijt ben... - Zolder (nog in onderhandeling) |
Hier enkele fototjes van een Legend Car die zich klaargemaakt had voor een testje op Zolder, maar door de Form. Renault Academy Rooky testen de baan niet op mocht.
http://users.skynet.be/kbo-torfs/doc...n/HPIM5307.JPG http://users.skynet.be/kbo-torfs/doc...n/HPIM5311.JPG http://users.skynet.be/kbo-torfs/doc...n/HPIM5312.JPG Het lijkt me wel leuk als er iets van grond zou komen met deze wagens in onze contrijen! mvg The Unbreakable |
Quote:
C U |
Meer foto's van Legends te vinden op www.camso.com - foto's - 19/20.06.2004
Er zijn Legends, welke alleen op circuit rijden; andere rijden alleen op ovaal en een derde groep combineert beide. De basis van de auto's is dezelfde en de verschillen zijn klein. Op Ovaal hebben de auto's geen achteruitversnelling; op circuit wel. Ook de vering en de stuurarm is iets verschillend, maar voor de rest, motor, body, spaceframe is alles hetzelfde |
Quote:
Het circuit van Colmarberg ligt in het Groothertogdom Luxemburg, niet ver van Luxemburg-stad. ;) |
Quote:
|
Er reed vandaag een Legend Car rond in Zolder, tof autootje :)
|
Enig idee welke rondetijden die doen?
|
Quote:
Quote:
Zijn deze wagentjes "geluidsarm" of maken ze meer dan 95 db?? zou wel handig zijn voor de organisatoren om zo "goedkope" weekends te vinden om hun race in te plannen... |
legends benelux page www.legendsspirit.com
|
Wat is de rol van Oreca bij deze wagentjes?
|
schiterend nieuw intro bij www.legendsspirit.com
aub was iemand laatse weekeinde op de euro racing show luxemburg ? en hoe was het |
amai, idd heel leuk
ben eens benieuwd naar volgend jaar, in welke weekends ze de races plannen! Volgens mij zou het wel eens bij BTCS weekends kunnen komen! |
All times are GMT +2. The time now is 15:12. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.