![]() |
In aanbouw : Toyota Celica GT4 - 24 uur Ieper 1996 - Loix - Tamiya 1/24
4 Attachment(s)
Ik heb nog een weekje verlof dus dacht ik : "ik begin nog eens aan een nieuw project". Mijn keuze viel op een model dat ik enkele jaren geleden al wou beginnen, maar nu is het echt zover. De bouwdoos is een straatversie van de Toyota Celica (Tamiya nr 24133).
http://i9.photobucket.com/albums/a79...ifs/24133m.jpghttp://i9.photobucket.com/albums/a79..._24/24133b.jpg Daar hoort dan nog een transkit bij van Racing43 (Big Tk 08) om er de rallyversie van Loix van te maken. Hier een foto van de kit + transkit uitgepakt : http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1317416775 Aangezien ik zelf de rally gezien heb beschik ik over voldoende referentiefoto's. De echte wagen zag er dus zo uit : http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1317416775 Ik heb al wat aan het model gewerkt, en de carosserie (die uit ZWART plastic bestaat, joepie voor een model dat wit moet worden) ziet er nu zo uit : http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1317416775 Het chassis is ook al onder handen genomen. De achterzetels werden eruit gezaagd en de nieuwe metalen bodemplaat past al vrij goed tegen het origineel gebleven plastic deel. Ook het metalen dashboard en de kuipzetels zien er erg overtuigend uit. De velgen passen perfect op de Tamiya-banden. Dit gaat een leuk project worden hoop ik :) http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1317416775 Comments altijd welkom, maar tips nog meer :) |
I'm watching ;)
|
Ik ben er ook, al was het maar om af te kijken, want bij mij ligt die kit en transkit ook nog op het schap ... ;)
|
Ik denk dat hier nu iemand jaloers is :D Hé Huudo. Wou jij die kit niet ??
Lijkt mij ook een mooi projectje! Foto's posten hé ;) Vraagje, da dingske op het dak (das geen luchthapper zeker? weet nie hoe dat just noemt), die je er al bij kleefde, die zetels en zo, zaten die dan ook bij die transkit van Renaissance of hoe bekom je die? :) |
Effe voor alle duidelijkheid :
Alle PLASTIC delen komen uit de originele Tamiya bouwdoos; alle METALEN delen komen uit de Racing43 transkit. |
is het niet Big Model transkit? want renaissance werkt niet met metalen stukken, maarja al die merken :d
Die Celica vind ik een sjieke wagen, met da beetje speciaal soort rood. spijtig toch dat die tabaksreclame afgeschaft is :mad: Ook wel een topicje om te volgen. Valt da nog mee om te werken met metaal? want zelf nog nooit geprobeerd. Ik zou graag eens zo'n fiat punto s1600 van big model proberen. |
Quote:
Zeer goed gezien Steven, het is uiteraard NIET Renaissance maar WEL Racing43 Big Model Transkit. Bedankt voor de rechtzetting, ik heb mijn vorige posts al verbeterd ;) |
Ik heb nog een beetje kunnen voortdoen vandaag.
Ik wou absoluut de carosserie "spuitklaar" krijgen voor de eerste laag primer, dus ging ik aan de slag. Eerst en vooral spitste in mijn aandacht op de achterzijde, waar ik gisteren al een capitale fout mee maakte. Ik besefte het vannacht in bed ineens, toen ik mijn referentiefoto's eens vergeleek met foto's van de Celica in "Rallyworld 12" van Willy Weyens, waar Freddy's Celica enkele keer instaat in Marlboro kleuren, hoewel het merendeel Castrol-Marlboro livery's zijn. Toen ik de foto van Freddy's Celica in de 24 uur van Ieper bekeek in Willy's boek, kwam ik tot een onaangename vaststelling : blijkbaar reed Freddy met nr 10 in deze rally, terwijl mijn transkit alleen maar nr 4 voorziet. Ik wist wel dat een identieke Celica meegereden heeft met nr 10, maar ik dacht dat het de Celica van Renaud Verreydt was. "Het zal toch niet waar zijn dat het juist omgekeerd is?" dacht ik. Om zeker te zijn en om niet de ganse nacht wakker te liggen haalde ik er mijn eigen referentiefoto's van zowel Freddy als Renaud bij. Neen, ik had gelijk : Freddy had nr 4 en Renaud had nr 10. Foutje van Willy dus. Dat kan gebeuren eh Willy ;) Maar toen viel mijn oog op de achterzijde van de Celica. Daar zat geen koetswerk in, maar je ziet eigenlijk de binnenzijde van de lasplaat van het koetswerk, dat gewoon mee rood gespoten is. En ik ezel die ik ben, heb het plan van de normale straatversie gevolgd en er het "brede" koetswerkstuk in gelijmd. Dat is de miserie met die transkits : je zit altijd met 2 verschillende bouwplannen en je moet permanent van het ene plan op het andere overspringen. En inderdaad, het plan van de straatversie laat de keuze tussen een Japanse versie met smal koetswerkstuk (omdat de nummerplaten er smaller zijn) en een Europese versie met breed koetswerkstuk. Fier dat ik was dat ik me zeker niet zou vergissen lijmde ik er gisteren dus het brede stuk in, enkel om 's nachts tot de vaststelling te komen dat er eigenlijk GEEN koetswerkstuk in mocht, want de transkit voorziet in een metalen plaat die langs de binnenkant in het gat gelijmd moet worden en dat de lasplaat voorstelt. Ik dus mijn bed weer uit om zo rap mogelijk dat verkeerde stuk er weer uit te wringen. Dat lukte, maar niet zonder de achterzijde te beschadigen. Dus vanmorgen moest ik beginnen met de reparatie van de achterzijde. Ik heb er een stuk witte plastic plaat tegen gelijmd en dat weer mooi recht gesneden/geschuurd/gevijld. Op de foto zie je (misschien) het stukje witte plastic tussen de zwarte carosserie en de metalen plaat. In elk geval is de fout gelukkig helemaal weggewerkt. http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_08.jpg Daarna heb ik eens een test gedaan met het metaal, dat nogal grof van structuur is maar zich wel zeer vlot laat schuren omdat het zeer zacht is. Ik heb er mijn "surface restoral kit" eens op losgelaten (d.w.z. schuurpapier van 2400 t.e.m. 8000) en het resultaat is zeer verbluffend : het lijkt wel een zilveren stukje geworden te zijn! Dat zal dus qua oppervlakte-gladheid geen problemen opleveren bij het spuiten. http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_05.jpg De pinkers op de voorste spatborden moesten ook verwijderd worden, de rallyversie heeft er geen en de straatversie wel. Dus wegsnijden en schuren was de boodschap. http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_06.jpg Linksachter moest het (rechthoekige) normale tankdeksel plaats maken voor een (ronde) open sneltankstop. Een gat geboord van voldoende diameter, en daarna de resterende naden van het tankdeksel opvullen en vlak schuren was de boodschap. Ook dat werkje heb ik tot een goed einde gebracht. Tegelijkertijd werd ook het gat voor de achterste ruitenwisser en de achterste ruitensproeier opgevuld dan wel verwijderd. http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_07.jpg Ondertussen staat de carosserie in de witte primer. Ze is nog te nat om foto's te nemen, maar dat komt morgen wel. In elk geval zal een 2e primerlaag nog nodig zijn. Op dit moment heb ik de carosserie er al van "overtuigd" dat ze wit moet worden, maar de naden weten het nog niet :D Dus daaran gaan we morgen werken. De rest van de avond en nacht moeten de gespoten delen drogen, dus ben ik nu een beetje "werkloos" en kon ik dit verslagje typen :) Tot morgen! |
Toch nog even 2 fotookes genomen, primer droogt snel dus het kon :)
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_09.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_10.jpg |
Da gaat een prachtig model worden Sennake!! Echt. Veel succes ermee en merci dat je ons hier laat meegenieten! ;)
(Trouwens ook handig middeltje op je foto te zien hoe jij je wagens vastzet via de binnenkant om dan te spuiten! ;) Mss is dit wel al gekend, maar ik als beginner dus niet hé... :)) |
Dat ziet er al vrij proper uit, zonder al te veel opkuiswerk zo te zien. Volgens mij zit je goed wat die achterkant betreft.
Laat de updates maar komen. |
Nice job, keep it up!
|
Domme vraag misschien maar dat stukske op zijn dak, waar dat Belgisch vlaggeke opstaat, waar is dat naartoe?
|
mooi mooi, prachtig werk, zeker om te volgen :d
|
Quote:
Ooohhhh vergeten!!!! Nee serieus, dat ga ik apart spuiten en er dan later op bevestigen. Het moet er namelijk uitzien alsof je het kan openen, en als ik het nu vastplak en meespuit wordt het één geheel met het dak, en dat is niet realistisch. Ik had er nog maar los opgezet dus. |
sjieke dinges, er zijn nogal wat aanpassen nodig blijkbaar, maar bon, niets wat jij niet de baas kan natuurlijk.
Mooi werk! Keep it going zou'k zo zeggen ;) |
beste sennaake,
moest ik u zijn, zou ik me niet bekommeren om die zwarte lijnen/groeven van de deuren, koffer,etc.. werk gespaard om nadien de naden extra te benadrukken, snappie, ziet er wel fors uit, success. Ben ook bezig met een collectie aan het samenstellen, voornamelijk Focussen, momenteel drie, tegen februari naar acht of negen stuks. Nummer vier en vijf zijn in de pipeline model '99 en een hasegawa 2003 kit, die word iets speciaals dan |
Ondertussen staan de 2e primerlaag, de 1e witte laklaag én de 2e witte laklaag er ook al op. Ik zal straks eens wat foto's maken, op dit moment is de 2e laklaag nog te nat...
Begint er nu wel redelijk goed uit te zien... Nu komt er wel een lange droogperiode aan, want vooraleer ik durf af te plakken om het Marlboro rood te spuiten, zal er wel een weekje voorbij gaan. |
Quote:
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_11.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_12.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_13.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_14.jpg |
Ziet er scherp uit, Sennake.
Keep the updates coming! |
En na wat drogen en "dry fitting" ziet het er zo uit :
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_15.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_16.jpg Nog enkele dagen geduld en dan kan ik beginnen afplakken voor het fluo-rood :) |
Eel schoon, kwou dat ik het ook zo goed kon. Er zit maar één ding op é: blijven oefenen zeker? :)
|
Ziet er goed uit :)
Alleen een week wachten vind ik toch lang zene. ik wacht meestal maar 1 dag :) |
Vandaag vond ik dat het goed geweest is, en heb ik de carosserie afgeplakt en fluo-rood gespoten. Het uiteindelijk resultaat zal ik pas weten na het drogen en het verwijderen van de afplak-tape, maar op dit moment ziet alles er zo uit :
(PS : ik heb de afplak-lijnen in het zwart geaccentueerd om beter te zien wat rood moet en wat afgeplakt is) http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_18.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_19.jpg Ook het chassis is nu helemaal wit gespoten, zowel onder- als bovenzijde. Ik ben ook al eens begonnen met de metalen transkit onderdelen te dry-fitten. http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_17.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_20.jpg |
Quote:
Welk fluo-kleur gebruik je , TS36? |
Quote:
|
Dit fluo-rood droogt zeer snel en daarom heb ik zo gauw ik durfde de afplaktape verwijderd, om te zien of er nergens niets misgelopen is met het afplakken. Dat viel mee, één klein stukje zal ik moeten retoucheren (zie zwarte pijl), de rest is perfect verlopen.
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_21.jpg http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_23.jpg |
Dat ziet er echt de max uit Sennake!
Zal een prachtige bolide worden! :D Droom ik het of is het zo dat er op de motorkap in het middenste puntje van rood-wit ook een klein beetje rood op het wit is?... :) (en wat gebruik jij btw als afplak dinges? van Tamiya?) |
Quote:
En afplakken doe ik meestal met tape van Tamiya, ofwel bare metal folie als het echt heel tricky is. Grotere oppervlakken worden gedaan met Tesa-film (die beige). |
Vandaag heb ik werk gemaakt van het dashboard. Met wat CF-decals ziet het er redelijk authentiek uit. De pedalen zijn scratchbuilt. Naast het gewone schilderwerk kreeg het dashboard ook een drybrush-behandeling. Vergeleken met originele foto's van het echte dashboard zijn ze niet identiek (maar ik ben ook niet zeker of de dashboards van de fabriekswagens identiek waren aan die van Freddy's wagen in Ieper) maar "it looks right". En dat is het bijzonderste, zeker als je gaat voor een gesloten wagen. het meeste van de details gaat dan toch verloren eens het model af is...
http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_24.jpg Ook het interieur werd met CF-decals bewerkt en de voetplaat is ook scrathbuilt. De zijpanelen krijgen later nog wat extra detaillering, maar zijn wel al voldoende klaar om het dashboard in te bouwen. http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_25.jpg Na het dry-fitten van het dashboard in het interieur ziet het geheel er zo uit : http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_26.jpg Morgen zal ik het chassis moeten omdraaien en aan de onderzijde beginnen werken, want eens de stoelen en rolkooi gemonteerd zijn aan de bovenzijde wordt werken aan de ophanging erg lastig. Daarom : vanaf morgen begin ik aan de ophanging en de uitlaat, en als dat klaar is kan het interieur weer verder gezet worden... |
Ziet er super uit. Carbon ziet er wel wat "plat" uit, heb geen ervaring met modelbouw maar zie jullie het hier wel de hele tijd over de Smoke-verf hebben om contrast toe te voegen. Is dat hier geen idee? Of is verf op decals een taboe?
|
Zier er goed uit, Sennake! Zou je geen vernis zetten op de carbon?
|
Het dashboard is al gedrybrust en ziet er wat mij betreft best wel ok uit. De middentunnel zou ik wel kunnen vernissen.
|
Wel Sennake,
Ik sta toch soms versteld van jouw werk hoor. Zo mooi in detail én duidelijk én juist... Echt prachtig hoe je dat doet en ons ervan op de hoogte houdt !! ;) Morgen ga ik achter m'n Impreza WRC-ke !! Yiha :p;) |
Zeer knap allemaal. Uw carbon decal ligt zo perfect tussen die rij knopjes op het dashboard. Heb je a) die knopjes nadien erop gezet of b) vooraf gaatjes gemaakt in de decal of c) kan je gewoon verschrikkelijk goed decals leggen? :eek: (aan de kleur te zien is dat SMS decal, en die zijn toch niet gemakkelijk)
|
Ik kan natuurlijk gewoon verschrikkelijk goed decals leggen :D :D :D
Neeneen, effe serieus : ik heb gaatjes geboord vooraf, dan de CF-decal aangebracht en daar dan ook weer gaatjes in gemaakt, en tenslotte de schakelaars er als laatste op gezet. Een trucje dus, maar het werkt wel eh ;) |
Ziet er allemaal zeer goed uit. De schakelaars zijn die selfmade of zaten die in de conversie set?
|
Dat zijn selfmade schakelaars, gemaakt van een in stukjes geknipte "kabel".
|
Sennake,
Ik had nog een vraagje. Ik zie op je foto's die speciale klem waarmee jij je auto's (kassen) vastzet langs de binnenkant, zoals op deze foto: http://www.depaddock.eu/sennake/models/celica_10.jpg Heb je dat zelf gemaakt of waaruit bestaat dit? Lijkt mij bijzonder handig... Had ook nog vraagje over primer verf, is dit gelijk welke? Moet dit speciale modelbouw primer zijn of van de gewone winkel is dit ook goed? En best spuitbus of ook gewoon schilderen? thx :) Tis omdat ik ga beginnen aan m'n Impreza WRC04 en ik wil het eens goed proberen te doen. :) |
Prachtig model,ik heb hem ook in mijn kast staan maar de versie van Ieper '97.Ik heb met 2 bouwdozen van Tamiya gewerkt,namelijk de Celica uit '93 (24125) waarvan ik het onderstel met interieur heb gebruikt en Celica GT-Four waarvan ik de karosserie nodig had.De motorkap heb ik toe gelijmd,en van het onderstel moest er alleen maar de voorste hoekjes verder afgerond worden.
Ik heb onlangs op de modelbouwbeurs in Hasselt een interessante tip gekregen om de naden van deuren,kofferdeksels,enz.... zwart te maken.Ik heb me een tekenstift van Artline aangeshaft en het geeft een prachtig resultaat.Hij is verkrijgbaar bij de drukker of waar ze schoolmateriaal verkopen en kost ongeveer 3 euro. Artline DRAWING SYSTEM 0.1 waterbased-water resistant Sennake, bedankt voor uw hulp bij het registreren op dit forum. Spijtig dat gisteren de bijeenkomst in Wheels niet doorging :bye: |
All times are GMT +2. The time now is 04:31. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.