De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Rally (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Dakar 2005 - Mauretanië - rit 10 => 11 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9756)

Bart 04-01-2005 23:43

Dakar 2005 - Mauretanië - rit 10 => 11
 
rit 10: Atâr > Atâr maandag 10 januari)
verbinding: 8 km - special: 483 km - verbinding: 8 km

rit 11: Atâr > Kiffa (dinsdag 11 januari)
verbinding: 34 km - special: 656 km - verbinding: 5 km

gwyllion 10-01-2005 10:42

Vandaag staat een lus rond Atar op het programma. Vandaag zou een van de zwaarste etappes van dit jaar moeten worden. En met de sterke wind en bijgevolg slechte zichtbaarheid wordt het nog een pak lastiger (volgens de organisatie maken de weersomstandigheden "things 30% harder.")


Vandaag verschijnen blijkbaar zeer frequent updates op dakar.com, waarschijnlijk omdat het bivak vandaag op dezelfde plaats blijf (handiger voor de organisatie).

gwyllion 10-01-2005 10:46

Frétigné heeft beloofd om vandaag aan te vallen. Op de rustdag is (eindelijk) het 2 wielaandrijving systeem geinstalleerd.

Bij de auto's staat waarschijnlijk een demonstratie van de almachtige Pajero Evo3 op het programma. Of toch een verrassing van Volkswagen, zoals Kris Nissen (Volkswagen Motorsport baas), gisteren in een Eurosport interview beloofde (VW zou de volgende 2 ritten wel eens Dakar geschiedenis kunnen schrijven, beweerde hij een beetje hoogmoedig). Jutta Kleinschmidt gelooft er wel niet in:
Quote:

17 h 00: Pessimistic Jutta

Does she really mean it? Jutta Kleinschmidt sounded rather pessimistic on her victory chances: "Even with only a 40 minute deficit, the Mistubishi are unreachable, except of course if they have a major problem. I'm just going to hang on to my third position."

gwyllion 10-01-2005 10:58

Quote:

Originally posted by gwyllion
Vandaag staat een lus rond Atar op het programma. Vandaag zou een van de zwaarste etappes van dit jaar moeten worden. En met de sterke wind en bijgevolg slechte zichtbaarheid wordt het nog een pak lastiger (volgens de organisatie maken de weersomstandigheden "things 30% harder.")
Eventjes illustreren hoe zwaar het vandaag wel niet gaat worden.

Jacky Dubois, co-piloot van de Mevius (die trouwens in dienst van Carlos Sousa zal rijden vanaf nu), zegt het volgende:
Quote:

«Ik heb het roadbook en de kaarten bestudeerd en ik geef je op een briefje: morgen wacht ons de hel. Wat we tot nog toe meemaakten was nog maar het vagevuur."

gwyllion 10-01-2005 11:50

Het regent momenteel in Mauretanie :confused:

Quote:

10:44 Bikes – Meoni in the lead

At km 177, close to 20kms from the first CP, Meoni leads the special with Esteve just behind (at 35"). Both bikers are riding under a typically British rain. At the same spot but over five minutes behind three riders were riding bunched (Despres, Ullevalseter and Cox), followed at 7min by Andy Caldecott.

fordje 10-01-2005 13:26

Mitsu is dan toch niet onfeilbaar ?

Masuoka heeft blijkbaar zijn motor in de soep gedraaid.

Voor Henrard ziet het er ook niet best uit. Die staat nog steeds zo goed als aan de start...Transmissieproblemen halen de best geklasseerde belg uit de top van het klassement.

fordje 10-01-2005 13:44

Quote:
"12:33 Autos – Problème mécanique pour Saby

Les deux véhicules Volkswagen de Bruno Saby et Juha Kankunnen sont arrêtés avant le CP 1 pour un problème mécanique. Bruno Saby a apparemment un problème avec son levier de vitesse. Les deux pilotes sont actuellement entrain de réparer."

www.dakar.com

Ik vermoed wel dat het hier gaat om de wagen van Gordon. Saby komt al een hele tijd niet meer in het Dakar-verhaal voor als het op top 10 aangaat.

Maar best klasseren onder "Franse chauvenisme" zeker :) :D

gwyllion 10-01-2005 14:17

Bekijk iriTrack eens? Gordon en Kleinschmidt zijn al lang voorbij CP1; Gordon heeft Kleinschmidt laten passeren en speelt snelle interventiewagen voor Kleinschmidt.

Kankunnen is snelle assistentiewagen voor Saby (omdat zijn algemene klassement toch al om zeep is).

Masuoka sleurde trouwens ook alle reserve onderdelen voor Alphand en Peterhansel mee. En De Mevius rijdt in functie van Sousa. In elk team is dit allemaal mooi geregeld.

gwyllion 10-01-2005 14:28

Quote:

Originally posted by fordje
Mitsu is dan toch niet onfeilbaar ?

Masuoka heeft blijkbaar zijn motor in de soep gedraaid.

Peterhansel heeft ook veel geluk gehad. Ook motorproblemen op het einde van de rit voor de rustdag en tijdens de rustdag hebben ze alle zuigers moeten vervangen want eentje was kapot. Als hij die motorproblemen niet in de laatste kilometers van de rit gekregen had, maar veel vroeger, dan kon hij het misschien ook vergeten.

gwyllion 10-01-2005 14:33

Saby is terug onderweg, maar heeft veel tijd verloren. Hij zal misschien toch nog wel wat opschuiven in het klassement door de grotere problemen van Masuoka en Henrard.
Quote:

13:29 Cars – Mechanical update

Hiroshi Masuoka was seen heading back to the bivouac of Atar in the opposite direction of the special due to his serious engine problems. With the dunes he will soon have to cross, the Japanese will probably have to wait for his assistance truck. Meanwhile, good news from Bruno Saby. The Frenchman was stopped at km 35 with gear box worries. He was eventually helped out by Volkswagen team mate Juha Kankkunen and is now back on the special and driving.
Er is vandaag blijkbaar ook niet genoeg brandstof, althans bij 1 van de deelnemers ;) Dat belooft.
Quote:

13:29 Bikes – Fuel problems for Coma

Spaniard Marc Coma, third at CP1 found himself out of gasoline 5kms before CP2 (km 293). He received assistance, and fuel from his Repsol team mate Giovanni Sala. Coma eventually made it to CP2 with an 11'22" deficit on fastest rider Despres.

gwyllion 10-01-2005 14:38

Wow, er is vandaag een motard overleden aan verwondingen opgelopen tijdens de 7de rit :(

fordje 10-01-2005 14:39

Quote:

Originally posted by gwyllion
Bekijk iriTrack eens? Gordon en Kleinschmidt zijn al lang voorbij CP1; Gordon heeft Kleinschmidt laten passeren en speelt snelle interventiewagen voor Kleinschmidt.

Kankunnen is snelle assistentiewagen voor Saby (omdat zijn algemene klassement toch al om zeep is).

Masuoka sleurde trouwens ook alle reserve onderdelen voor Alphand en Peterhansel mee. En De Mevius rijdt in functie van Sousa. In elk team is dit allemaal mooi geregeld.

Mijn fout idd!! :+
In plaats van Kankunnen had ik Kleinschmidt gelezen...Heb je ervan als je zit te werken en dakar te volgen tegelijk... :+ :confused:

gwyllion 10-01-2005 15:31

Het ziet er niet zo goed uit voor Loomans precies. Hij is al 18de vertrokken, maar nog altijd niet voorbij CP1 waar al 52 wagens gepasseerd zijn.

Van Den Broeck/Feryn zijn CP1 juist gepasseerd in een (voorlopig) 42ste tijd.


De 2 Mitsubishis van Peterhansel en Alphand vliegen weeral. De verschillen aan CP2 zijn nog een stuk groter zijn geworden.
Quote:

15:05 Cars – Alphand fastest at CP2

After Stephane Peterhansel stopped to add air to his tires before CP2, Luc Alphand clocked the fastest time at that check point with a 25" lead on 'Peter'. Third, Jutta Kleinschmidt (VW) is far behind at 22'35", while De Mevius (NIS) is fourth at 24'30 and Gordon fifth at 33'25".
Both Nissan Pickups of De Villiers and Vatanen were seen stuck in the sand before the CP.

gwyllion 10-01-2005 16:48

De 2 extraterrestrials zijn binnen. Nu waarschijnlijk meer dan een half uur wachten op de rest.

1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 5h 22' 58" 00' 00"
2 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 5h 24' 25" 01' 27"

gwyllion 10-01-2005 16:56

Quote:

Originally posted by gwyllion
Het ziet er niet zo goed uit voor Loomans precies. Hij is al 18de vertrokken, maar nog altijd niet voorbij CP1 waar al 52 wagens gepasseerd zijn.
Loomans had blijkbaar motorpech na 80 km (geen oliedruk meer en de motor rammelde). Hij is terug gedraaid naar het bivak en gaat morgen proberen terug te starten. Een goed klassement kan hij nu wel vergeten :(

gwyllion 10-01-2005 17:17

Het wordt een zwarte dag voor de Belgen:
* Henrard staat stil in het begin van de etappe met transmissieproblemen.
* Loomans is terugekeerd met rammelende motor.
* De Mevius is gecrasht. Hij en zijn copiloot zijn gelukkig niet gewond.
Quote:

16:39 Cars – De Mevius crashes

Forty kilometres after the second check point, Gregoire De Mevius suffered a serious crash in his Nissan Pickup and launched his distress signal. Both the driver and co-driver were shocked but are slowly recovering.

POL 10-01-2005 17:27

zou't feest gisteren misschien wat zwaar geweest zijn ;)

gwyllion 10-01-2005 17:55

Quote:

Originally posted by gwyllion
De 2 extraterrestrials zijn binnen. Nu waarschijnlijk meer dan een half uur wachten op de rest.
De eerste 6 wagens zijn binnen. Mooi in duotjes gereden ;)

1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 5h 22' 58" 00' 00"
2 312 ALPHAND / PICARD MITSUBISHI 5h 24' 25" 01' 27"
3 310 KLEINSCHMIDT / PONS VOLKSWAGEN 5h 53' 17" 30' 19"
4 317 GORDON / VON ZITZEWITZ VOLKSWAGEN 6h 00' 52" 37' 54"
5 311 VATANEN / SIVIERO NISSAN 6h 06' 35" 43' 37"
6 314 DE VILLIERS / LURQUIN NISSAN 6h 12' 52" 49' 54"

gwyllion 10-01-2005 18:04

Meer info over de problemen van Loomans staat op pitstop.tv: hier

gwyllion 10-01-2005 18:30

Quote:

Originally posted by gwyllion
Het wordt een zwarte dag voor de Belgen.
Het is ook een zwarte dag voor het Nissan Dessoude team:
* De Mevius is gecrasht.
* Sousa, die van morgen nog 4de algemeen stond, heeft zijn voortrein beschadigd 30 km na CP2.

Naast Masuoka (kapotte motor) heeft Mayer, de snelle assistentie van het Mitsubishi team, ook problemen (elektrische panne). Zijn de Mitsubishis dan toch niet onfeilbaar?

gwyllion 10-01-2005 18:48

Gordon blijft toch een echte Amerikaan. Hij zegt dat hij misschien de etappe van vandaag had kunnen winnen als hij hard gepusht had, maar dat ging omwille van teamorders.
Quote:

"Now, we are driving for the team, because Jutta could still climb on the podium in Dakar, and that's really important for Volkswagen. I have to help her, so I followed her all day. She was stuck behind a dune, so I stopped to help her dig and restart. Then, with all the dust, I stopped to have a better visibility. Then we spent 5 minutes with Gregoire De Mevius who was seriously bleeding on the face. Without all of this, I'm sure I could have caught the Mitsubishi for stage victory, but I had to work for the team, so I stayed with Jutta on the track. Apart from that it was a hard stage, with lots of soft sand and camel grass."
In de Franse versie staat dat hij 2 keer een sanitaire stop maakte om Kleinschmidt wat te laten uitlopen en minder last te hebben van het stof dat zij produceerde :D

gwyllion 10-01-2005 18:54

Ook Vatannen moest zich schikken naar teamorder (De Villiers helpen).
Quote:

"Am I 5th of the stage? In fact, it isn't so important, because now my job is to help Giniel De Villiers. I changed the pressure of my tires maybe 17 times, because we were stuck in the sand during the whole day. But, now, I have to drive a team race, so I shall accept it. I'll do my best to bring a Nissan in a good position in Dakar."

gwyllion 10-01-2005 21:31

Quote:

Originally posted by fordje
Mitsu is dan toch niet onfeilbaar ?

Masuoka heeft blijkbaar zijn motor in de soep gedraaid.

Op een of andere magische manier zou Masuoka de rit vandaag toch uitgereden hebben:
27 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 8h 17' 58" 2h 55' 00"

Dat kan ik moeilijk geloven, want hij is de tussenliggende checkpoints gewoon nooit gepasseerd (hij heeft althans geen tussentijden). Ik vermoed dat hij gewoon terug gereden is naar het bivak en dan toevallig de finish lijn gepasseerd en zo is een tijd genoteerd.

fordje 10-01-2005 21:36

Quote:

Originally posted by gwyllion
Op een of andere magische manier zou Masuoka de rit vandaag toch uitgereden hebben:
27 309 MASUOKA / SCHULZ MITSUBISHI 8h 17' 58" 2h 55' 00"

Dat kan ik moeilijk geloven, want hij is de tussenliggende checkpoints gewoon nooit gepasseerd (hij heeft althans geen tussentijden). Ik vermoed dat hij gewoon terug gereden is naar het bivak en dan toevallig de finish lijn gepasseerd en zo is een tijd genoteerd.

:D of hoe inventief een Japanner kan zijn...

Jammer van de vele uitvallers vandaag. Als er nog enige spanning zat voor het podium is die nu wel helemaal weg.
Vraag blijft nu alleen nog of het een volledig Mitsu podium wordt of zal Jutta haar vrouwelijke charme aanwenden om heel VW te mobiliseren en zo de derde plaats veilig te stellen

gwyllion 10-01-2005 21:43

Quote:

Originally posted by fordje
:D of hoe inventief een Japanner kan zijn...
Volgens iriTrack is hij teruggereden naar de bivak. Vanaf dan slaat het systeem tilt. Ik ben er dus tamelijk zeker van dat hij de etappe niet volledig gereden heeft. Vergelijkbaar met Loomans dus.
Quote:


Vraag blijft nu alleen nog of het een volledig Mitsu podium wordt of zal Jutta haar vrouwelijke charme aanwenden om heel VW te mobiliseren en zo de derde plaats veilig te stellen

Als je het interview leest met Gordon, zie je toch al duidelijk dat Gordon vandaag al volledig in dienst moest rijden voor Kleinschmidt (gedeeltelijk met tegenzin),

gwyllion 10-01-2005 22:01

Quote:

Originally posted by gwyllion
Volgens iriTrack is hij teruggereden naar de bivak. Vanaf dan slaat het systeem tilt. Ik ben er dus tamelijk zeker van dat hij de etappe niet volledig gereden heeft. Vergelijkbaar met Loomans dus.
De fout lijkt gefixt op dakar.com.

Ondertussen is ook bekend gemaakt dat Masuoka opgeeft. In zijn vorige 11 deelnames is hij 11 keer aangekomen en elke keer in top 10.

gwyllion 10-01-2005 22:22

Quote:

Originally posted by gwyllion
Het wordt een zwarte dag voor de Belgen:
* Henrard staat stil in het begin van de etappe met transmissieproblemen.
* Loomans is terugekeerd met rammelende motor.
* De Mevius is gecrasht. Hij en zijn copiloot zijn gelukkig niet gewond.

Dit betekent trouwens een opgave voor Henrard. De motor heeft zand gegeten en is onmogelijk te herstellen. :frusty:

gwyllion 10-01-2005 23:19

Nog maar 3 (volledig) Belgische auto's in koers :(

Uitslag rit vandaag:
43 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 9h 11' 00" 3h 48' 02"
57 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 9h 57' 02" 4h 34' 04"

Algemeen:
14 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 42h 48' 11" 14h 39' 16"
26 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 48h 38' 31" 20h 29' 36"

Loomans kan morgen nog starten, maar kan zijn mooi algemeen klassement wel vergeten.

gwyllion 11-01-2005 12:40

Wat nieuws uit de nacht.

Sousa is nog steeds in de rally. Hij heeft gisteren 6 uur verloren en staat nu 7de algemeen.
Quote:

21h15 – Sousa relieved
Carlos Sousa, fourth overall before the start of the Atar-Atar stage has lost all chances of making it on the podium in Dakar. « We had a problem on the front right wheel. We therefore lost six to seven hours. We were finally able to get the wheel of De Mevius who had to retire after his crash. Luckily, Thierry (Delli-Zotti, his co-driver) who is an excellent mechanic managed to repair and got us out of this problem. I’m really happy to have made it and to be able to carry on”, insisted the Portuguese.
Opgave voor Masuoka en veel nachtelijk sleutelwerk op de leidende Pajeros. De schrik voor motorpech zit er goed in en bij Alphand worden preventief ook de pistons vervangen (zoals dat op de rustdag bij Peterhansel gebeurde).
Quote:

23h00 – Some work at Mitsu…
In the workshop of the Japanese brand, all are sad about Masuoka’s withdrawal (the first since 1993) but the most important thing is to take care of the two leading cars. The mechanics have done the same checks on both Alphand and Peterhansel’s car after his problems at the end of stage 8. Meanwhile, still no news from Andrea Mayer, stopped on the special with electrical problems.

2h30… Mitsu still at work
The work continues on Luc Alphand’s car that needs more are then expected. The mechanics decide to take ‘Peter’s Evo out ofr a test. Andrea Mayer still hasn’t made it to the bivouac or to CP2.
De eerste opgave voor Volkswagen: Kankunnen is gisteren gecrasht op een duin, maar heeft de rit toch nog uitgereden (en iets meer dan 4 uur verloren). De schade kon hersteld worden, maar hij heeft toch besloten om op te geven (waarschijnlijk omdat het al een tijdje minder ging en het algemeen klassement volledig om zeep was).
Quote:

23h30 – VW with Jutta
Volkswagen has lost Juha Kankunnen, who crashed his car on its side on a dune. The back of the Race Touareg being extremely damaged, the Finn has decided to quit the race in Atar despite possibilities to repair. Now all he teams expectations lie on the shoulders of Jutta Kleinschmidt and everything will be done to help her remain on the podium of the car race until Dakar.

Peter Baert 11-01-2005 13:31

Loomans mag niet meer starten.
Je weet het verhaal wel te vinden.
:)

fordje 11-01-2005 13:42

Bij Mitsu lijken ze nu al cadeautjes uit de delen.
Op CP1 is Jutta met een 3 min voor op Alphand en 5 min op Peterhansel gepasseerd.

De leiders laten blijkbaar heel galant het navigatiewerk over aan de dame. Mogelijk zal Jutta de dagzege ook nog mogen noteren.

Anderzijds wel een riskante zet om Alphand voor Peterhansel te zetten. Als er iets misloopt kan Alphand wel eerst terugkeren vooraleer assistentie te kunnen verlenen.
Maar ja, als je zover voor staat kijk je niet op 5 minuten

fordje 11-01-2005 13:52

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Loomans mag niet meer starten.
Je weet het verhaal wel te vinden.
:)

Wel jammer voor Loomans. Toch even de bedenkingn dat dit de zoveelste keer is dat een team zonder Franse origin anders wordt beoordeeld.... .
Ik vraag me af welke goocheltruuk ze zouden uithalen mocht een Fransman betrokken zijn in dit verhaal.

Volgend jaar zeker terug proberen !!

Sennake 11-01-2005 14:03

Ik zat juist wat naar Eurosport te kijken, en ineens komen ze daar met de droevige mededeling dat Fabrizio Meoni nu ook verongelukt is. Dit zou vanmorgen rond 10.00 gebeurd zijn...

:( :( :(

gwyllion 11-01-2005 14:13

Quote:

Originally posted by Sennake
Ik zat juist wat naar Eurosport te kijken, en ineens komen ze daar met de droevige mededeling dat Fabrizio Meoni nu ook verongelukt is. Dit zou vanmorgen rond 10.00 gebeurd zijn...

:( :( :(

Het staat ook te lezen op pitstop.tv. Hij is blijkbaar gestorven aan een hartstilstand (en dus niet door een val) :confused: Zeer spijtig, want hij was een van de spraakmakers de afgelopen jaren, samen met Sainct die vorig jaar veel te vroeg gestorven is :( :(

gwyllion 11-01-2005 14:21

Quote:

Originally posted by fordje
Anderzijds wel een riskante zet om Alphand voor Peterhansel te zetten. Als er iets misloopt kan Alphand wel eerst terugkeren vooraleer assistentie te kunnen verlenen.
Ik denk dat er bij Mitsubishi nog geen team orders zijn. Roma zal wel voor snelle assistentie zorgen. Hij is vandaag als 8ste vertrokken, maar heeft blijkbaar wel wat tijd verloren door vast te rijden.

Tussentijden bij CP1:
1 310 - KLEINSCHMIDT 02:16:23
2 312 - ALPHAND 02:21:35
3 307 - SABY 02:25:28
4 306 - PETERHANSEL 02:25:58
5 311 - VATANEN 02:27:43
6 301 - SERVIA 02:38:20
7 304 - GUINOT 02:41:17
8 325 - MONTERDE 02:48:51
9 317 - GORDON 02:49:16
10 320 - ROMA 02:51:16

Vatanen is De Villiers op een of andere manier kwijt gespeeld. Hij had hem nochtans in het begin laten voorbijsteken om hem assistentie te verlenen.

Sennake 11-01-2005 14:21

Meoni zou gevallen zijn, en nadat de heli geland is hebben ze meer dan 50 minuten hartmassage toegepast. Tevergeefs.

Wat niet duidelijk is, of hij nu gevallen is door de hartstilstand, of dat de hartstilstand het gevolg was van zijn val.

Maakt ook niet echt uit, het enige wat telt is dat we weer een dodelijk slachtoffer moeten betreuren en dat we een smaakmaker van de rally verliezen. Vreselijk jammer.

gwyllion 11-01-2005 14:26

Ze spreken toch van een crash na CP1 (na ongeveer 184 km).

Ook dit jaar was hij goed bezig.

Brecht 11-01-2005 14:30

Heb het juist ook vernomen op het 13 uur nieuws :(

gwyllion 11-01-2005 15:45

Quote:

Originally posted by gwyllion
Naast Masuoka (kapotte motor) heeft Mayer, de snelle assistentie van het Mitsubishi team, ook problemen (elektrische panne). Zijn de Mitsubishis dan toch niet onfeilbaar?
Zowel Mayer en Masuoka heeft ook opgegeven. En bij Volkswagen heeft Kankunnen opgegeven.

Er zal dus wel wat herschikt worden:
* Roma als snelle assistentie voor Peterhansel en Alphand.
* Gordon als assistentie voor Kleinschmidt en Saby.
* Vatanen blijft logischerwijs in dienst rijden van De Villiers.

Er zit nog maar weinig spanning in, nu de topteams vooral aan het podium in Dakar denken en dus niet meer echt zullen aanvallen en voor de ritoverwinningen gaan.

Scapa 11-01-2005 15:48

RIP Meoni :(

Het wordt toch tijd dat de organisatie zich vragen begint te stellen bij de motoren... Even lange ritten als de auto's is gewoon onverantwoord.


All times are GMT +2. The time now is 02:36.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.