![]() |
Autosport zo dood als een pier, of niet soms?
Eigenlijk wil ik al enige tijd mijn mening kwijt over de autosport in België maar ik ga het niet hier doen, we zullen dat wel doen op onze eigen site, anders gaat er hier toch een slotje op.
Wat mij het meeste pijn doet is dat iedereen maar ligt te zagen over het niet vinden van budgetten, dat alles op zijn gat zit, enz.. Wel beste vrienden, allemaal dikke b*ll sh*t. Ben zopas terug van een dagje free binnenstappen bij bedrijven om onze pakketten te verkopen en wat dacht je, jaja, 50 VIP's voor de Belcar aan 162 euro per persoon. Als je weet dat wij via alle mogelijke manieren onze deuren open gezet hebben voor iedereen om dat ook te doen hoor ik enkelen al denken. Wel, ik kan jullie maar 1 ding zeggen. Een voor ons totaal wildvreemde is vorige week vrijdag naar de meeting geweest en heeft in tussentijd om 7500 euro verkocht. Hij krijgt daar 25% van terwijl wij alle inspanningen achter de schermen hebben geleverd. 125 mails hebben we gekregen van mannen die op zoek waren naar budget. Van die 125 zijn er 8 die aanwezig waren op vrijdag of zondag. En dan maar klagen dat ze geen budget vinden om te rijden. Zij die wachten op sponsoring in de echte zin van het woord: zorg dat je geen baard krijgt hé want het zou wel eens lang kunnen duren. Zolang er geen volk komt naar de wedstrijden ( en dat is tot op heden onze taak nog niet) zullen bedrijven niet investeren in sponsoring. Voor hun klanten willen ze wel nog centen neertellen, maar dat hebben de meesten in Vlaanderen precies nog altijd niet begrepen. Moest er even uit, de lange versie zal je de komende dagen wel onze nieuwe site vinden. Voor het eerst gaan we ook iets doen voor de TC en sprinterscup. We gaan een VIP tent plaatsen om ook die mensen de kans te geven iets te doen voor hun sponsors of om zo budget te genereren. Wij tekenen alvast paraat voor de eerste wedstrijd, ben eens benieuwd of de roepers achter aandacht en centen nu ook daadwerkelijk naar buiten zullen komen. Dries Ps: deze tekst is ooit gepost geweest door mij op pitstop.tv en ik moet zeggen, het heeft sommigen wakker geschoten. Beste vrienden, autosportliefhebbers, Al enkele dagen volg ik deze topic en lees is zaken waar een zekere waarheid inzit, andere zaken zijn compleet uit de lucht gegrepen, maar toch zou ik alles een op een rijtje willen zetten. Als team in de Belcar, touring Cup, uitgever van de 24H van Zolder krant en het Belcarboek kan ik toch wel zeggen dat we onpartijdig kunnen oordelen over de autosport. 1) Autosport is duur, sommige takken zeer duur. In de meeste gevallen koopt een team of een piloot de wagen en tracht men door middel van sponsoring het runningsbudget bij elkaar te krijgen om zo aan een kampioenschap te kunnen deelnemen. 2) een constructeur zal enkel mee investeren als er keiharde cijfers zijn waarmee hij de directie kan aantonen dat geld stoppen in autosport een aanzet is tot meer verkoop van straat versie wagens. Indien het beoogde cijfer niet gerealiseerd kan worden stopt men gewoon of verlegd men zijn grenzen. 3)Verder heb je een organisator, hij of zij die de wedstrijd organiseert, promoot, enz... Ook zij dienen over een budget te beschikken om dit alles te kunnen organiseren. Ik bespaar jullie de details maar deze bedragen kunnen flink oplopen. Dit is niet enkel van toepassing in de autosport, maar ook in alle andere sporten. Wil je iets organiseren dan heb je centen nodig. 4)In de meeste autosportdisciplines zal de organisator zijn garanties van doorgang van het event halen uit de deelnemers, zijnde de piloten. Elk team, piloot dient inschrijvingsgelden te betalen waardoor de organisator een deel van zijn investeringen gewaarborgd ziet. 5)In andere sporten (vb voetbal) betalen mensen grof geld om een wedstrijd bij te wonen. Behalve enkele wereldkampioenschappen is dit niet het geval in de autosport. Iedereen is op zoek naar gratis tickets, VIP passen, kruipt door en over omheiningen om zo toch maar gratis naar hun geliefde sport te kunnen gaan kijken. Geraakt men niet aan een gratis ticket dan blijft men thuis. Hierdoor zien organisatoren een pak inkomsten verloren gaan en dienen zij andere kanalen aan te spreken om zo de verloren inkomsten op te halen. BTCS doet het anders, iedereen gratis binnen en dan 8 euro voor de parking. Allemaal hulpmiddeltjes om publiek te trekken naar de sport die we uiteindelijk allemaal zo graag zien. 25 euro entree voor de 6 daagse in het Kuipke geen probleem, 30 euro voor een kaartje Anderlecht - Valencia, geen probleem. 15 euro voor een ganse dag races op Zolder of Francorchamps, een groot probleem!!!! Staat er dan niemand stil bij het feit dat iemand de rekening moet betalen? 6)Door bovenstaande zaken is het voor de organisator bijna onmogelijk geworden om nog nationale reclamecampagnes te voeren om publiek naar de circuits te trekken. Er zijn nu eenmaal geen, of te kleine budgetten om dat er nog bij te pakken. 7)Media (o.a. Pitstop) doen hun uiterste best om autosport te promoten, maar ook zij kennen het fenomeen van de budgetten als geen ander. Gelukkig zijn er af en toe redders in nood om de boel draaiende te houden. 8)Bovenstaande zaken hebben tot gevolg dat teams, piloten, constructeurs afhaken omdat het onbetaalbaar dreigt te worden. We kunnen geen sponsors meer aantrekken omwille van het feit dat er niets meer te bieden is. Denken jullie nu echt dat Renault wakker ligt van het feit dat ze de supermeetings vaarwel gezegd hebben, of BMW met de Mini's? Ik denk het niet, en ze hebben groot gelijk, die Super Meetings hielden niets meer in dan dat het vroeger was. Citroën weg uit de Rally's, Renault gaat solo, Champions van het scherm, en de officiële instanties staan er bij en kijken er naar. Wordt het niet eens dringend tijd dat enkelen aan de noodbel gaan hangen? Autosport is business zoals alle andere bedrijven, laat het runnen door mensen die zaken kunnen doen, niet met een hart voor autosport, maar met een duidelijke visie van hoe een bedrijf dient gerund te worden. Als shirtsponsor bij Antwerp betaal je 50,000 euro per jaar, waarom zou iemand dit in de autosport steken? 9)Aan allen die de autsoport een warm hart toedragen, ga even in ze zetel zitten, sluit de ogen en kijk eens diep in het binnenste van je ziel. Wij zijn een bende amateurs die elk weekend miljoenen verbrassen en wakker worden als het kalf weer maar eens verdronken is. Met een duidelijke strategie en een waterdicht financieel plan lukt alles. Wat mij betreft liever 1 goed kampioenschap in elke discipline onder 1 federatie waarbij de teams en piloten klanten zijn, en geen nummers waar je zomaar kan mee doen wat je wil. Een team en of piloot is een klant, en die dient gerespecteerd te worden, of het nu goed of slecht is. Bureelmensen die nog nooit 1 euro bij elkaar gevonden hebben om te racen zouden beter eerst hun ervaring eens opdoen bij een team alvorens regels, wetten en andere onzin uit te kramen. 10)Wij blijven osn best doen om autosportminded België te plezieren met aangename autosport, maar het wordt elk jaar moeilijker om er steeds weer te staan. Niet omdat men geen budgetten kan vinden, maar omdat onze sport zoals ze nu is geen enkele commerciële waarde meer heeft, en dat weten de grote constructeurs ook. Mvg Dries Heyman |
Re: Autosport zo dood als een pier, of niet soms?
Quote:
Wat betreft organisatoren en publieke belangstelling? Ga daar eens even mijn mening (gaat lang worden ;) ) over intikken. Ja, de moraal van toeschouwers is niet altijd juist. De vraag is: hoe komt dat? Ligt voor een groot gedeelte aan organisatoren, circuits, niet meegaan met de hedendaagse wensen van jan modaal. Weinig Autosport op TV? Met dank aan de FIA :mad: Die hebben 10 jaar terug zwaar geblunderd. Daar dragen we nu nog de gevolgen van.......zal dat stukje tekst eens samenvatten. Discussie? We gaan er weer eens ouderwets invliegen :D |
Re: Re: Autosport zo dood als een pier, of niet soms?
Quote:
|
Ik ben meer een motorsportmens, maar ik volg de autosport passief (magazines, internet, TV) en ga een paar keer per jaar kijken. In de 17/18 jaar dat ik de autosport volg, zijn er al veel crissisen geweest. Vaak van economische aard, maar het grote probleem is volgens mij altijd de F1 geweest.
De F1 overschaduwt haast alle andere autosport. Spijtig maar waar. Voor veel mensen is F1 synoniem met autosport. Een F1 verslag kan er nog net af in een Vlaamse krant (uitgezonderd "Het Belang") maar Belcar, BTCS en andere Belgische disciplines zijn er te veel aan. Daarbij komt nog dat de F1 zowat de saaiste autosportdiscipline is die er bestaat. En dat straalt spijtig genoeg af op de andere autosportdisciplines. De geschiedenis heeft bewezen dat telkens wanneer er een internationaal kampioenschap(WK Toerisme, ITC, FIA-GT '97) populair dreigde te worden, ene Bernie E. het vakkundig de kop omdraaide. Alles wat ook maar enigszins Mister E.'s spaarvarkentje kon bedreigen moest eraan. Misschien dat nu, Ecclestone minder macht heeft de zaken stilaan veranderen. Alhoewel de F1-constructeurs ook wel zullen lobbyen om het nieuwbakken WTCC niet te populair te maken... Wat betreft de lange termijn toekomst van de vaderlandse auto- en motorsport zie ik de toekomst somber in. Zolang dat er een unitaristisch en Federaal België zal bestaan, zullen de gemotoriseerde sporten nog gedoogd worden in Vlaanderen. Maar daarna... Nu al is deze zwanezang in Vlaanderen ingezet. Onderling gekrakeel, onkundige en onwillige media (een "over Politiek correcte" staatszender en een opportunistisch commerciële omroep plus nog wat flutgazetten.) en een draconische milieuwetgeving die de klager immer gelijk geeft, zullen de doodstrijd versnellen... |
Even voorop stellen, dit is mijn mening en niet de mening van de vzw De Paddock ;)
Quote:
|
Quote:
Gelukkig bestaan er nog voldoende andere disciplines zoals prototypes en toerwagens die heel wat meer spektakel te bieden hebben en die de verplaatsing naar de circuits de moeite waard maken. jan |
We wijken af, dit heeft niets meer met ons kleine Belgenlandje te maken. Het is niet omdat Shummi wint dat de doorsnee Belg niet meer naar Zolder of Francorchamps komt. Shummi is razend populair ( getuige daarvan zijn extra inkomsten van merchandising).
De aanzet was: waarom wil iedereen blijven sponsorboekjes maken, wetende dat een bedrijf daar toch niet in trapt omdat ze weinig of niets van de return kunnen verwachten. Geen goed product is geen publiek, geen publiek is geen sponsors, geen sponsors is stoppen of andere mogelijkheden zoeken. Er zijn vele andere manieren om aan sponsors te geraken, maar we hebben het hier echt over 100% legale manieren. Toch nog even terugkomen op Mark zijn repliek zonder een steen te werpen. :) Als je alle VIPS van alle teams zou wegdenken gedurende 2004, wat zou je dan gehad hebben aan pure toeschouwers op Zolder of Francorchamps. Het zijn zij die voor de budgetten zorgen bij de teams, zonder deze budgetten geen wagens, zonder deze wagens helemaal niets te zien. VIP's zijn noodzakelijk, deze kan je ook terugvinden in alle andere sporten. Het is gewoonweg de beste manier om iemand iets exclusiefs aan te bieden tegen een hoge prijs. Als je op Anderlecht 250 euro moet betalen om in de loge te zitten is dat toch ook iets speciaals. Rondleiding in het stadion, lekker eten en de sfeer niet eens voelen van een wedstrijd. Als mensen daarvoor willen betalen, en ze willen hun Porsche voor de deur zetten, dan verkoop je dat toch gewoon. De dag van vandaag willen mensen uniek zijn, opvallen, en de meesten willen dat nog altijd doen dmv hun geldbeugel te openen. Laat de teams hiervan een graantje meepikken. |
Wat er volgens mij ook mee te maken heeft, is gewoon dat er veel minder mensen geïnteresseerd zijn in autosport dan in pakweg voetbal. Het zal daarom voor een voetbalploeg (ook al speelt die maar ergens op een heel laag niveau) veel eenvoudiger zijn om geld te vinden. Bovendien kost het ook vaak minder. Autosport, zelfs al wil je niet direct in de Belcar meerijden, kost heel veel geld. Daar kan je niets aan veranderen. De enigste manier om sponsors te overtuigen, is om ze zoveel mogelijk return aan te bieden. Ze mogen dan misschien niet echt geinteresseerd zijn in racen, maar als ze goed ontvangen worden, heel de race gratis kunnen eten en drinken, ... , dan zullen ze misschien nog wel sponsoren. Ik denk dat de eerste sponsor die piloot X geld geeft omdat hij/zij vindt dat die goed kan rijden of een opkomend talent is, nog moet geboren worden.
Ik stel het hier nu misschien een beetje heel wit/zwart voor, maar ik vermoed niet dat autosport ooit echt heel populair zal worden in Belgie. Ik vind dat spijtig, maar maak me er geen illusies over. |
Voetbal goedkoper dan autosport? Forget it.
Een voorbeeld: in eerste provenciale spelen ze voor 125 euro per punt. Als ze dus winnen is dat 375 euro per speler. Er staan 16 spelers op het blad. 34 wedstrijden waarvan ze ongeveer de helft winnen, tel maar op, daar kan je al aardig wat van bollen. Piloten krijgen wel degelijk geld als ze goed zijn. Niet te ver zoeken, er lopen ze zelfs een paar rond in de Belcar. Goede mensen rond zich en talent komt altijd bovendrijven. Waarom leggen ze winnaars van de Renault Academy onder contract denk je? |
Quote:
Voetbalfans zijn meestal niet te spreken over de hoge bedragen uit de autosport... ze vergeten wel even dat die klojo's op dat veld veel meer verdienen dan hen voor heel weinig te doen... |
idd, en wat ze nog meer vergeten hoeveel elke match kost om de politie te betalen...
|
om effe door te gaan off topic en er daarna nog eens vol op te gaan :
ik ben een autosportliefhebber maar koning voetbal kent in mij ook een fan! En trust me, er zitten er hier genoeg op het forum :D wb de huidige autosport is het inderdaad vriendjespolitiek als je de mensen niet veel kan bieden. Ergens wel logisch lijkt me, want wat bieden velen hun sponsors ... De organisatoren doen echter ook hier hun duid in het zakje. Als je ziet hoe veel keer wij met onze 'stoeme' fun cup in de gazet hebben gestaan, dan weet je het wel. Het nieuwsblad, GvA, Turbo Magazine (dat was een gelukje),... Je moet geluk hebben maar als je werk geeft aan een journalist dan moet hij zelf geen werk meer zoeken. Schrijf als organisatie de pers aan en ze komen wel af, gene stress. Het bewijs zit in de artikels op onze site, en dan moet ik zeggen dat er nog een vijftal niet ingescant zijn omdat de website al lang niet meer is geupdate (www.perdieus.com bij media) Op vlak van sponsors dan: Nu wij onze biplace hebben, kunnen wij ook enigzins makkelijker naar bedrijven stappen, want we kunnen ze een heel exclusief event bieden, als incentive, promo voor hun goede klanten of weet ik veel wie! Je moet jezelf en de autosport verkopen, zoals je dat bij alles moet doen als je geld wilt bekomen of vooruit wil in het leven! Het is een kwestie van vooral geven en dan ook nemen! Niet éénvoudig, maar autosport is iets unieks en dat moet je dan ook in de verf zetten bij het benaderen van sponsors! Laat ze geloven dat ze iets fantastisch kunnen beleven,iets waar ze een ongelooflijke ervaring rijker mee zijn, iets waar ze een duidelijke return van zien! Simpel, dit was de theorie, iedereen nu naar de praktijk :D |
ik ben het met Mark eens. De circuits in Belgie zullen hun 'gewone' toeschouweraccomodatie drastig dienen te verbeteren. Als ik op Spa boven op Eau Rouge sta tegen dat hek aan te leunen dan waan ik me in de vijftiger jaren. Dat kan echt niet meer voor 'het het mooiste circuit in de wereld'. Indien toeschouwers goede plaatsen hebben met een vrij zicht dan is men echt wel bereid gewoon een goede prijs te betalen.
en ja, tis waar. vips zijn tegenwoordig ontegenzeggelijk belangrijk voor de autosport en de circuits. het is de bron van inkomsten en voor vele piloten en teams wellicht de geldkraan voor de toekomst. Das op zich geen zorgelijke zaak zolang het in het proportionele blijft. de vb van Mark zijn nl. schrijnend. In zn algemeenheid zou je kunnen stellen dat de sport teveel is doorgeschoten. waar vroeger de plaatselijke garagist garant stond voor de benzine, 2 achterbanden en een blik olie, moet deze nu toch al voor minstens 2000 euri uit de tas per race. kijk dan ook naar de hoogte van de startgelden. das toch ook niet normaal meer. majah, dat zijn ouwe koeien. resumerend is het zo dat per definitie de doorsnee mens zich geen actieve autosport kan veroorloven tenzij deze hiervoor betaald wordt door derden, wat thans niet meer van die orde is van de periode voor 2001. Thans verzanden we weer in de situatie dat welgestelden en adel zich de top in de racerij gaan toeeigenen. ik zou zeggen: laat ze. Vandaar dat er ook steeds meer zgn. sub-klassen komen en eigenbedachte kampioenschappen. Zie het DNRT in Nederland die daar aan de weg timmert. Budgetracen zonder fratsen. huur een circuit voor een dag en dat betaal je met zn allen en dan blijkt dat alleszins mee te vallen, zeker als je met 40 medecompanen strijd levert in Volvos van 20 jaar oud. wat ook niet meehelpt dat elke A-klasse zich zo nodig moet spiegelen aan ofwel formule 1 ofwel dtm auto's. Het is toch ook niet te filmen dat die clios zonodig met een seq. versn.bak moeten rijden. en geef ze gewoon all wheather banden. kortom hou het simpel. daar is het thans de tijd voor. en wat toeschouwers aangaat: die komen inderdaad steeds minder. Dit komt eerstens door een veel breder scala aan vrijetijdsbesteding wat de mensch wordt aangeboden de laatste 20 jaar. de bewustwording van quality time. etc. maar je moet de mensen ook wat bieden natuurlijk. Op zandvoort is er elke race een pitwalk van een uur. dan zitten de fans in de duinen dus in de kou voor een lege baan. Dat kan je natuurlijk niet verkopen. Ook ellenlange pauzes tussen races is funest. kijk op Spa: eerst een hele ronde rijden naar de startplaatsen dan nog es 20 minuten stilstaan en dan pas de opwarmronde. Allemaal onnodig tijdverlies en hoogst irritant voor de kijkers. liever een kortere dag autosport waar het programma vlot doorloopt dan vanaf 9.00 uur smorgens tot 18.00 uur een langslepend feuilleton. (bovendien: een te lange dag jaagt mensen weg, vader moet op zondag eerst wat leuks doen met de kinders en vervolgens om 18.00 weer het vlees aansnijden) en tja, die paar toeschouwers die voor niks naar binnen willen die doen dat toch wel. om de toeschouwers nu indirect verantw. te achten voor de malaise in de sport lijkt me wat overdone en niet gepast. |
Video-verslaggeving van autosport zal blijven bestaan. Maar het medium zal veranderen en daar zal de sport danig over struikelen, als er niet snel ingegrepen wordt.
Bij ons staat in de wet ingeschreven dat grote sportmanifestaties niet achter een decoder mogen verdwijnen. Dingen als Olympische Spelen, wereldbeker voetbal, Ronde van Vlaanderen, moeten op het open net (publiek of commercieel) blijven. Zo wordt voor het nieuwe voetbalcontract gewerkt met verschillende pakketten, en altijd gaat het om een combinatie van decoder en open net. De voetbalbond weet maar al te goed dat de sport zou sterven, mocht alles achter decoder gaan. Sport leeft bij gratie van de sponsors en die sponsors willen gezien worden, ter plekke en op TV, maar niet achter een decoder, waar slechts een kleine minderheid zit te kijken. Canal Plus Vlaanderen (Telenet) heeft op dit moment zowat 200.000 abonnees. Het station mag dan nog veel geld op tafel leggen voor de rechten, op lange termijn is het nefast voor de sport. Ter zake nu. 2005 gaat een belangrijk jaar worden voor de toekomst van de autosport in ons land. TV-zenders (zelfs VRT niet, behalve dan voor F1) investeren niet meer in autosport-magazines. Zelfs WRC (met toch een Belg aan de top) is niet interessant en moet door externe sponsors gefinancierd worden. Externe financiering geldt des te meer voor een programma als Pitstop.TV. Waarom investeren stations niet in autosport? Omdat ze vinden dat het maar uit de (auto)markt moet komen en omdat de kijkcijfers niet hoog genoeg zijn. Maar ... die cijfers zijn wel hoog genoeg voor een online-bedrijf als Skynet, dat op korte termijn een Media Service Provider is geworden. Skynet is wél bereid te investeren in die -voor TV te kleine- doelgroep. Gevolg: de sport verdwijnt naar het internet. Geen probleem voor de producent, wel voor de sponsor die nog niet genoeg vertrouwd is met dit medium, die vreest dat zijn investering niet zal renderen met enkel internet-exposure en die dus vermoedelijk zal afhaken. Hoe bescheiden de cijfers van Pitstop.TV ook mogen zijn, ik weet dat 80% van de Belcar-teams Pitstop.TV gebruiken als hefboom om een sponsor te overtuigen. Wel, het gaat moeilijk worden voor die teams, als de sport van de "normale" TV verdwijnt en op internet terecht komt of op een interactieve digitale zender (IDTV). IDTV zal een zegen zijn voor de autosport-freak, want hij zal op zo'n zender (eventueel tegen betaling) zijn dagelijkse portie autosport krijgen. Maar of sponsors tevreden zullen zijn met die evolutie, is iets anders. Champ Cars bvb. hadden snel door dat de commerciële waarde van hun competitie in Europa aan het verkommeren was, omdat de races enkel te zien waren via Motors TV op satelliet, enkel te bekijken door een minderheid. Gevolg: Champ Cars heeft centen op tafel gegooid om alle koersen live op Eurosport te krijgen. Sponsors weer tevreden. Die negatieve evolutie is nu al ingezet op VTM. Daar heeft de hoofdredactie bepaald dat er geen autosport meer in het nieuws komt, tenzij in bepaalde gevallen. Autosport aan de Medialaan komt enkel nog op de buis via Pitstop.TV, sinds jaren het enige autosportmagazine op de Vlaamse TV. Maar de producent van Pitstop.TV raakt dat jaarlijkse gevecht om centen en zendtijd beu en is maar wat blij dat een partner als Skynet is komen opdagen. Ik voorspel dan ook dit: met uitzondering van de F1 zal autosport-verslaggeving in Vlaanderen over afzienbare tijd naar internet verhuizen, als tussenstation voor een interactieve digitale (vermoedelijk betaal-)zender. Dwz. dat autosport door het brede (Vlaamse) publiek nog meer dan nu enkel zal geassocieerd worden met Formule 1. Al de rest is "weg". |
Peter, en graag een eerlijk antwoord: zijn er ooit gesprekken geweest met organisatoren, teams, enz... om centen te zoeken om zendtijd te kopen?
Het lijkt mij zo vanzelfsprekend dat diverse teams extra centen willen stoppen in zendtijd als ze zeker zijn dat ze op TV komen. Als elk team een extra bijdrage afgeeft moet zoiets toch mogelijk zijn. Ik heb geen bedragen in mijn hoofd, maar wil me hier wel 200% voor geven om zoiets te realiseren tussen de teams. Een deel afhouden van het inschrijvingsgeld, of deze omhoog halen lijkt me geen oplossing. Een simpele samenvatting zou kunnen zijn: wie betaald komt in beeld. Deze denkpiste moet het piloten toch een stuk eenvoudiger maken budget los te krijgen bij bedrijven. Als Zolder zich dan kan concentreren om het circuit aantrekkelijk te maken en te zorgen dat er weer volk naar de circuits komt is de bal toch rond. Het gaat helemaal niet goed mannen, geloof me en hopelijk worden sommigen eens goed wakker en doen ze zoals in de politieke termen " hun verantwoordelijkheid opnemen". Het kalf is aan het verdrinken, wie zet zich recht en haalt het op het droge. |
Quote:
|
Eindelijk nog eens een Discussie met een dikke hoofdletter op De Paddock!
Ik kan me alleen maar volmondig bij Mark aansluiten. Zijn analyse mag dan vlijmscherp en voor sommigen misschien zelfs kwetsend zijn; maar ze is o zo correct. Zeker waar het de toeschouwersmalaise betreft slaat hij de nagel op de kop. Zoals Driesco aanhaalde betalen toeschouwers voor andere sportmanifestaties gemakkelijk 25 € en meer voor een wedstrijd van relatief korte duur, maar vormt 15 € voor een volledig weekendje autosport wel een probleem. Dat klopt, maar daar is ook een heel goede reden voor. Bij andere sporten krijg je als gewone toeschouwer nog het gevoel dat je erbij hoort en dat men je graag ziet komen. Na een volleybalmatch of veldrit ga je als toeschouwer met een goed gevoel naar huis. Dat kan je helaas niet zeggen na een weekendje autosport. De gewone toeschouwer druipt na een weekendje Zolder of Francorchamps af met het gevoel dat men hem liever kwijt dan rijk is. Kijk, ik kan best begrijpen dat je als organisator je sponsors en VIP-genodigden in de watten wil leggen. Uiteindelijk zijn dat de mensen die de broodnodige centjes op tafel moeten leggen. Dat gebeurt trouwens in alle sporten. Maar nergens is het verschil waarop VIPS en gewone toeschouwers behandeld worden zo groot als in de autosport; zelfs niet in het tennis of in de golfsport. Terwijl de eregenodigden met alle mogelijke egards behandeld worden is de rugzaktoeschouwer (dixit Mark) voor de autosportbobo's blijkbaar "quantité négligeable" geworden. Neem nu Zolder. Als je er met de wagen aankomt, moet je eerst 5 à 10 € parking betalen en word je afgeleid naar een wei of een zone langs het kanaal waarna je nog een paar kilometer te voet door veld of bos mag ploeteren vooraleer je een ingang van het circuit bereikt. De tribune-infrastructuur is hopeloos verouderd en ligt er smerig en vuil bij. Van cateringinfrastructuur "achter de draad" heeft men in Zolder ook nooit een prioriteit gemaakt. De kraampjes staan er wel, maar zijn meestal gesloten. En als je er dan eentje vindt dat wel open is, schrik je je een bult over de prijzen: 3 € voor een hot-dog en 2 € voor een blikje cola. Een WC vinden is nog een groter probleem. Het klootjesvolk moet zijn behoeften maar in de bossen doen, is blijkbaar het devies. De luidsprekers zijn op de meeste plaatsen langs het circuit zo armtierig, defect of zelfs niet aanwezig zodat je de speakers niet of nauwelijks kunt horen. Vroeger vond je langs het circuit ettelijke plaatsen waar je een prachtig uitzicht had. Die zijn bijna allemaal verdwenen. Waar je vroeger vanop de tribunes het volledige rechte stuk kon zien, kijk je nu tegen de nieuwe brug op. Het overzicht in de eerste linkse annex Kanaalbocht is volledig kapot door de motorcrossbulten die er nu liggen. Het binnenplein aan de Kanaalbocht is niet meer toegankelijk door diezelfde motorcrosstoestanden. Vroeger kon je aan de Chicane nog aan de draad staan. Als je de chicane nu wil zien moet je al de heuvel op, want aan de draad staan nu steevast VIP-tenten. Het uitzicht in de Jacky Ickx wordt steeds meer beperkt door reclamepanelen en -spandoeken. Tijdens de World Series kon je er zelfs helemaal niets meer zien. Het toeschouwersgedeelte in het bos kan men beter omdopen in "toehoordersgedeelte", want met uitzondering van de Villeneuvechicane, kan je er op de meeste plaatsen de wagens alleen nog maar horen. Het circuit zelf is er niet meer te zien door de wildgroei van struiken en bomen, zoals Mark al aanhaalde. Vroeger werden er bij grote races bijkomende tribunes neergezet, maar ook dat is al lang verleden tijd. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan; en over Francorchamps zal ik maar helemaal zwijgen, want daar is de situatie nog veel erger dan in Zolder. Mijn punt is : toon als organisator respect voor je gewone toeschouwer en laat hem voelen dat hij welkom is. Zoveel vraagt Jan-met-de-pet niet: een moderne tribune, een mooi uitzicht op het geboden spektakel, een proper toilet en wat kraampjes waar hij aan een aanvaardbare prijs iets kan eten en drinken. Dat is het minste wat je anno 2005 aan je toeschouwer kan bieden. Als je dat geeft, komt die toeschouwer opnieuw (terug) naar het circuit en betaalt zonder probleem ook 25 € voor een weekendje autosport. |
Dit is idd een heel interessante discussie!
Quote:
Alle, zo zie ik het toch. Maar misschien slaag ik de bal volledig mis. :) |
Quote:
Maar ik denk/vrees dat voor de buitenwereld autosport vaak beschouwd wordt als iets dat alleen maar heel veel geld kost (en dat het "sport" gedeelte dus te vaak over het hoofd gezien wordt). |
Quote:
|
Ik sluit me volmondig aan bij wat hier gezegd wordt...
Als toeschouwer is het in Zolder zielig aan het worden, en inderdaad, in Francorchamps nog erger... De VIPs zijn nu éénmaal van het grootste belang voor ons piloten... maar er zijn uiteraard grenzen wat betreft die VIP tenten, VIP parking, ed toestanden... (het verhaal van Mark ivm die toestanden in Francorchamps is inderdaad ontzettend ver over de grens... amai...) En wat betreft het zoeken en al dan niet vinden van sponsors, waarin het in deze thread toch ook over ging... Ik heb gedurende de 6 jaar dat ik actief ben in deze wereld geleerd dat het maar rond 1 ding draait, en dat is het hele VIP gebeuren. Als we geen loge hadden, hadden we dit jaar 0,00 euro aan budget binnengehaald... Het vergt wel wat organisatie, maar het werpt wel z'n vruchten af. Je moet gewoon de boel kunnen "verkopen" zoals hier al eerder gezegd werd... en daar kruipt veel tijd in... |
Driesco,
Mijn bedelstaf is alweer versleten en de winter is nog niet om. :) Uiteraard zijn er altijd al gesprekken geweest met organisatoren. Die hebben zich 2 jaar geleden verenigd in Super Meeting, maar ook die formule was maar een kort leven beschoren. Vorig jaar hebben we inderdaad met de idee gespeeld om bvb. bij alle Belcar-teams een bijdrage te halen voor Pitstop.TV. Maar dat leidt tot oneindige discussies over wie wel en wie te weinig in beeld is gekomen. Niet aan beginnen dus. Het Nederlandse systeem van "wie betaalt, komt op TV", vind ik niet kunnen. Wat doe je met een team dat een koers wint en bvb. niet betaald heeft. Doodzwijgen zoals dan in Nederland gebeurt? Ook niet aan beginnen dus. Er moeten gewoon een paar sponsors de verantwoordelijkheid nemen en het ding op de sporen houden. Die sponsors worden dan bediend buiten het programma. Driesco, het is inderdaad vijf voor twaalf. Ik probeer mijn horloge stil te zetten, maar het tikt verder ... |
Quote:
Peter, werd dat systeem begin jaren '90 ook niet gehanteerd in de Procar. Kan me een gesprek herinneren dat ik ooit met André Carlier had. Die had het over "het mediafonds" van de Procar. En wat betreft voetbal (en zeker provinciaal voetbal) er zijn nu ook genoeg ploegen die klappen krijgen door het wanbeleid van de afgelopen jaren. (Waaslandia, SK Hoboken). Als ik de verhalen hoor van de bedragen die circuleren in de Antwerpse eerste provinciale afdeling... Amai. Bij ons in het dorp is er ook zo'n ploeg met stijle ambities maar om die bij te zetten moeten ze vooral op de jeugdploegen besparen. Het geld dat die mannekes bijeen sprokkelen met taartenverkopen (in afgeragde trainingsvestjes om zielig te lijken) gaat linea recta naar de eerste ploeg.... Die ziekte (overbetaalde amateurs) heeft de Vlaamse sportwereld (Voetbal, Wielrennen, Basket, Motorcross) de laatste 10-15 jaar flinke klappen toegebracht. Een vb. Een gast van 22 uit mijn buurt kon een profcontract bij KVM krijgen. Die gast heeft dat geweigerd want met hetgene hij verdient als magazijnier en het gene hij verdient als amateur-voetballer had hij meer dan het dubbele van wat hij als prof zou verdienen. Om te weten wat er allemaal in het amateur-mxwereldje wordt betaald moet je maar eens gaan snuisteren op het forum van http://www.mxworld.be. Voeg daarbij nog eens het feit dat Vlamingen heel erg voorzichtig zijn als het op hun financiële zekerheid aankomt en je hebt één van de redenen waarom we zo weinig topsporters afleveren in dit landje... Heel erg lang gaat dit echter niet meer duren. Ploegen en bonden zullen op den duur ten ondergaan aan de hebzucht van bestuurders en sporters. Trouwens in verhouding tot de media-aandacht dat het Belgische eerste klasse voetbal krijgt. (4-5 krantenpagina's dagelijks, alle matchen in samenvatting,...) dan valt die publieke belangstelling buiten 4 grote ploegen (Club, Genk, Anderlecht, Standard) ook flink tegen. Gisteren beweerde Bart Raes in Humo dat meer live-voetbal op TV het voetbalbezoek ten goede kwam... Ik vrees er toch voor. Ik denk dat het voetbal over z'n hoogtepunt is zelfs in Engeland (De kijk- en toeschouwerscijfers van de Premier League liegen er niet om). Ik zou wel eens willen weten wat er zou gebeuren moest er op de vlaamse tv-kabel een maand lang geen sport te zien was in het weekend. Dat zou de mensen wel uit hun luie zetel krijgen. Het erge is echter dat de meeste topsporten van spectatorsport naar TV-sport zijn geëvolueerd. Iemand als Bernie E. kan het geen f*ck schelen als er maar 5.000 toeschouwers zijn. Da's de lokale promotor zijn probleem, Bernie heeft immers z'n tv-gelden al lang binnen. |
Quote:
Actieplan: 1 Grote kuis houden 2 Aantrekkelijk programma maken voor alle autosportdissciplines 3 Mensen naar de circuits brengen 4 Media-aandacht scheppen 5 sponsors zoeken voor de teams Dit is de enige juiste weg. Momenteel werken we al jaren van nummer 5 naar boven toe. Altijd bereid om te praten en de gesprekken aan te vatten voor nieuwe initiatieven. En voor alle duidelijkheid: niemand hoeft deze boodschap persoonlijk op zich te nemen, het is een algemene tendens, neit alleen in de autosport, ook in andere sporten. De wijze woorden van de schepen van sport van Gent klinken me nog als muzien in de oren toen we er over bezig waren. Topsort zijn 2 zaken: de sport en het zaken doen. Beiden hebben een leider nodig want het zijn 2 zaken die los staan van elkaar. |
juist driesco: grote schoonmaak op zn hollands. wellicht is het vb van de beru top 10 iets. zeer aantrekkelijk program. alleen ook daar zit tv achter de decoder en dan nog alleen F3 geloof ik.
Hoe dat zo 123 te reguleren weet ik ook niet. Maar daar hebben we Peter voor. Wel mooi is dat ze de catering voor alle series hebben geregeld in één grote tent. Het is ook waar dat de Belcar een grote schat is voor Belgie. en in iets mindere mate ook de andere endurance series. Ook het BRL kan wat worden. Alleen mits geregisseerd door profs, want inderdaad, zulk soort klassen dienen strak en zakelijk geleid te worden. Er dient geld gegenereerd te worden door grote klassensponsoren aan te trekken die op hun beurt weer iets kunnen betekenen voor media aandacht. en hoe krijgen we weer grote getalen bezoekers aan het hek. echt alleen als je mensen paait met heel veel media en gratis tickets en ander vertier dan alleen racen op zon dag. de mensen moeten naar huis gaan met een gevoel dat ze wat beleefd hebben. zowel sportief als een stukje eigenbejach. denk aan posters, contact met de racewereld zoals handtekeningen gratis merchandise van sponsoren. ik weet wel dat dat heel veel energie en geld gaat kosten in aanvang, maar het zal zich terugbetalen. kijk naar de marlboro masters in zandvoort. hoewel hiervoor de laatste jaren gewoon voor moet betalen, blijven de mensen in grote getalen toestromen, elk jaar weer. voor de rest is t hier ook tobben hoor! zelfde bij dtm. allemaal media. maar wij kunnen het hier wel allemaal gaan bedenken, maar als er niets gebeurd is het zometeen toch echt twaalf uur. hoe zit het nu bij jullie in belgie: waaruit bestaan zometeen de A evenementen. Belcar, F renault jr en minis? |
Dit is zeker een interessante (en nodige) discussie, normaal leest ik zo van die lange posts als hier niet, maar nu heb ik toch alles een keer aandachtig gelezen ...
Waar het juist is misgelopen weet ik natuurlijk ook niet, waarschijnlijk nog wat te jong daarvoor ook, al ga ik toch al zo’n 10 jaar naar circuit nu. Maar er zijn toch wel enkele dingetjes die ik wil melden. Dat ze in Zolder de laatste jaren ook andere events organiseren dat autosport vind ik niet slecht, integendeel. Zo komt er eens een ander publiek op ’t circuit. Als je er dan voor zorgt dat alles organisatorisch in orde is, en de infrastructuren en dergelijke aan de normen voldoen, sta ja al ver. Maak dan nog wat reclame voor de autosportwedstrijden (foldertjes, affiches …) en geef daar eens wat vrijkaarten weg. Zo haal je mensen naar ’t circuit die er anders nooit eens zelf zouden komen. In Spa is er met het motorcross circuit eenzelfde fenomeen. Nu zijn er ook plannen voor één of andere hal bij het circuit te plaatsen waar dan eens feesten/concerten enzo gegeven kunnen worden denk. Het precieze weet ik hier ook niet over. Ik keur dit niet af, zolang dit alles het autosportgebeuren niet schaadt natuurlijk. Er zou ook een nieuwe tribune komen, nieuwe pitboxen … dit kunnen we natuurlijk alleen maar goedkeuren. Maar het jammere aan Spa is dat daar alles maar gebeurt in het teken van de F1 (en de daaraan verboden VIP’s) wat dit jaar nog eens zohard werd duidelijk gemaakt: de organisatie had een zeer goede zaak gedaan door voor de vrijdagsessies enorm veel vrije kaarten uit te delen. Maar dit veroorzaakte natuurlijk een verkeerschaos rond het circuit. Hierdoor geraakten vele VIP’s niet op de VIP-parking en hebben ze de auto maar ergens op een weide moeten plaatsen, en zo dus hun schoenen moeten vuil maken (het had de voorbije dagen natuurlijk weer geregend). Iets waar de echte fans zich helemaal niet druk om maken, integendeel. Maar Bernie heeft de organisatoren natuurlijk meteen laten weten dat dit tegen de volgende GP opgelost moet geraken! Wat misschien ook meer toeschouwers naar het circuit kan lokken zijn aantrekkelijk reclamespots, en dan niet enkel voor de 24 uren. Al eens een campagne bij het begin van het autosportseizoen zou helemaal niet slecht zijn denk ik. Die gratis merchandise waar Vortex het over heeft, dat was enkele jaren geleden zeker veel meer. Maar je moet ook eens kijken naar welke sponsors dat waren? Als ik thuis in mijn kast kijk, hoeveel petjes ik wel niet heb van autosport (heb er toch maar stuk of 2 van gekocht ooit), ze zijn zowat allemaal rood gekleurd … (en die gekochte niet hoor :p). Marlboro om nu maar even de naam te noemen deed vroeger veel tijdens de Condroz Rally, en ook met de F1 in Spa, maar nu ze niet meer mogen sponsoren is dat natuurlijk niet meer mogelijk. |
Goeie discussie hier en zou niet weten waarom ze eraf of op slot zou moeten. ;)
Een eerste korte reactie. Peter's vaststelling dat het naar het internet aan het verhuizen is, kan ik alleen maar delen. Zet me nu ongeveer een jaartje in voor DePaddock als admin, bestuurslid, whatever the name, en wat moet ik vaststellen? Zelfs als fans iets organiseren voor fans, wordt je flink met de nek aangekeken.... We gaan samen naar Essen en komen flink tussen in de entree, slechts een handjevol enhtoesiastelingen.... We organiseren een fotowedstrijd met pro's in de jury, slechts een handjevol inschrijvingen.... We organiseren een heuse échte quiz, slechts matige tot lauwe reacties.... Persoonlijk maakte ik een autosportkalender 2005, zoals er op heel de planeet geen is, vanuit België maar heel matige reacties.... Meer dan helft zijn over de plas naar Amerika en Australië gegaan. 't zijn maar een beperkt aantal fans die je steeds weer terugziet. DePaddock zou een perfect platvorm kunnen zijn voor àlle autosportfans in Vlaanderen, maar we missen er nog veel... Belgen zitten in een dusdanige malaise - wordt het nu Brussel Halle Vilvoorde of niet? de regering liegt dat ze zwart ziet, sociaal overleg kan enkele mits steekgeld van de regering enz - dat de Belg liever achter de TV blijft zitten om maar niets te missen van al dat moois én zich liefst en vooral voor niets en niemand hoeven engageren. Da's makkelijk en 'als ik buitenkom zal ik eens hard roepen en schelden en dan weer achter mijnen TV of computer kruipen'. Lekker associaal en geen enkel menselijk contact. Het ligt niet alleen aan organisatoren. Als ik lees dat de mediaplannen ivm de teams werden opgedoekt omdat de ene meer in beeld zou komen dan de andere... tja, dan heeft iedereen zijn eigen gat gegraven en staan ze nu te wankelen om erin te vallen. Als ook de teams geen concensus meer kunnen bereiken over zoiets, tja dan houdt het op. Dat ze allemaal hun duit in het zakje doen en ervoor zorgen dat ze mee vooraan zitten. Bedenk een systeem van bijdragen afhankelijk van de positie in het kampioenschap en dan GEEN gezeik over die heeft 3 seconden meer "zendtijd" gehad dan ik. Als ze geen overkoepelende geest kunnen bewaren onder het mom van "'t is in belang van de sport' dan houdt het idd op. Dan is het niet 5 voor 12, maar 5 NA 12. Ah ja, en nog iets - wat ook in het algemeen geldt en niet enkel van toepassing is op de autosport - is het eigenbelang dat primeert. Maar al te vaak worden foute beslissingen genomen en gaan mooie dingen verloren omdat het eigenbelang primeert en niet het gemeenschappelijke (of project-) belang. :( Arm Vlaanderen. Voor de 100ste keer. Organisatoren, teams, media én ook de fans. Allemaal. Oei, ging even een kortje reaktie zijn. :D :D Als er gewerkt moet worden: de mensen die het moeten weten, weten mij zitten. ;) |
Heel van de problemen die er nu zijn, vallen terug op 1 gebeurtenis: de introductie van grootschalige sponsoring in de autosport.
Voordien was alles behoorlijk rustig. Nu moeten de piloten meer PRwerk doen dan racen, worden de VIP's gigantisch voorgetrokken om toch maar de dierbare sponsors tevreden te stellen. Doordat de teams meer geld hebben, geven ze meer uit, waardoor een hele opwaartse kostenspiraal ontstaat. Voorheen was het makkelijker, maar naar alle waarschijnlijkheid was de sport al niet rendabel en daarom zocht men heil in sponsoring. En dat is verre van goedgekomen. Dat komt niet enkel door verkeerde beslissingen, maar ook door een enorm groot egoïsme van teams, organisatoren.... De fans en de piloten zijn er vaak de dupe van. |
Quote:
Je kan voor de mensen haast niks goeds meer doen... Spijtig... |
Beste TC en sprinterscup teams.
Wij kunnen jullie vandaag de dag met 100% zekerheid zeggen dat wij een VIP tent zullen plaatsen. Dit geeft jullie de mogelijkheid eventuele nieuwe of bestaande sponsors uit te nodigen op de eerste wedstrijd van 20 maart 2005. Indien jullie de infobrochure willen ontvangen via post volstaat een simpele mail naar info@belgianraceinvest.be Bij ons geen grote VIP toestanden in de paddock, want wij staan buiten het circuit ;) Een shuttle zal de genodigden wel binnen brengen. Zeg nu nog eens dat we niets doen voor de TC en sprinterscup. Indien het beoogde aantal van 300 VIP's bereikt wordt zullen we dat ook de verdere TC wedstrijden inlassen. Belcar - 24H Zolder en 24h Francorchamps was sowieso al definitief. Mvg Dries |
Voor toeschouwers te krijgen zal je eerst moeten beginnen met het promoten van je race-weekend!
Als ik na ga dat in Zuid Limburg(NL) bijna geen mens weet dat er ook nog iets anders is dan F1 op Francorchamps dan weet ik genoeg, als promoter van een race-weekend zou ik contact opnemen met kranten om op zijn minst daar een artiken in te krijgen en een advertentie. Wij (Distrispeed) verspreiden op zo'n 75 adressen in Zuid Limburg(NL) affiches, flyers en vrijkaarten voor onder andere Zolder en Francorchamps, als we dat niet deden zou er volgens mij bijna niemand weten dat er meer is dan F1 in Belgie. Wat ik ook weet is dat er VVV-kantoren zijn(in de provincie Luik) die er alles voor moeten doen om aan affiches en flyers te geraken om deze te verdelen in hun stad. Het is toch niet normaal dat je achter zo'n dingen aan moet rennen, deze spullen zouden toch eigenlijk 2 of 3 weken binnen moeten zijn voor verdeling. Ik vind dat promotors dan toch wat meer reclame zouden kunnen maken! |
Zeer interessante discussie.
Ik pak het probleem even anders aan. Wanneer men de uitgenodigden welke gratis binnenkomen (de VIPS dus) zou wegnemen op alle grote autosportmanifestaties (F1, DTM) dan zou men verwonderd zijn hoe weinig betalende toeschouwers er nog zijn. Anderzijds stel ik vast dat in dezelfde landen (en soms nog dezelfde circuits) het volle bak is voor de snelheidwedstrijden moto's (waar het VIP fenomeen veel minder uitgesproken is). Dit doet bij mij de vraag reizen of het probleem niet bij het geboden spektakel ligt. En nu zal ik mij ongetwijfeld de woede van de circuit fans op de rug halen, maar het spijt mij: op de autocircuits is het, buiten de start en de eerste ronden, een slaapwekkende bedoening. Er gebeurt niets. Er is geen plaatswissel. Sensatie alom als er eens iemand uitvalt met mechanische pech. Als ik dan vergelijk met de GP moto's; dat is (meestal) echt spektakel. In deze tijd waar het emotionele de bovenhand heeft genomen op het rationele is spektakel het belangrijkste geworden. Volgende vraag die ik mij stel: waarom zijn bij Nascar alle wedstrijden (en dat zijn er 36 in één en hetzelfde - weliswaar groot - land) maanden op voorhand uitverkocht? De discussie gaat hier niet over het feit of ovaal racen beter is dan circuit racen, maar de Nascar mensen hebben het begrepen: eerstens is er geen overkoepelend orgaan, welke met opgeheven vingertje de regels vastlegt en in eerste instantie naar de eigen kassa kijkt; neen, voor Nascar is het belangrijkste dat de toeschouwers spektakel te zien krijgen(dan rinkelt immers ook de kassa) en de reglementen worden, indien nodig, in functie daarvan stante pede aangepast. Ik was zeer sceptisch betreffende de play-offs in Nascar, maar het was werkelijk een schot in de roos. Ik geef het grif toe: een geniaal idee. Dus mijn raad zou zijn (maar wie ben ik): alle ballast over boord. Kompleet nieuw beginnen. Akkomodatie aanpassen aan de toeschouwers en dan maar races uitvinden, waar er zo veel mogelijk plaatswissels zijn en waarbij er een 10-tal potentiële winnaars zijn. Een crash tussendoor moet ook kunnen. VIP tenten zeker behouden, maar ze misschien iets minder opvallend maken. Ik geef er mij rekenschap van dat mijn ganse verhaal theorie is en zal blijven en dat de circuit sport in België gewoon zal verder boeren zoals ze reeds jaren bezig is: op een zeer laag pitje. |
kleine correctie: als ik bedoel dat de VIPS gratis binnenkomen, dan bedoel ik natuurlijk dat ze niet zelf betalen, maar door firma's uitgenodigd worden (klantenbinding)
|
Kijk dat van het spektakel vind ik goed gezegd. Voor de mensen die er nog nooit geweest zijn die moeten is dringend naar Warneton gaan. Je betaald daar 20€ of 25€ inkom, maar de mensen staan daar in lange rijen voor de kassa. Waarom ? Er is iets te zien. HEt zijn mss niet de grootste namen die er rijden maar er gebeurd vanalles. End aar haal je graag die 25€ voor uit je portefuille en daarvoor rij ik als Kempenaar graag 3 uur tot in de woeste Far west van West-Vlaanderen. OOk de organisatie daar zou ik toch wel als voorbeeld willen aanhalen. Geen geknoei aan de parkings zoals in Zolder waar ze soms niet weten waar ze je moeten zetten. En vooral geen lastige vips. Al heb ik de laatste keer wel een vip tent in het infield zien staan. Awel ze staan daar goed, ze genieten daar van hun koers en de "zelf-betalende" toeschouwer geniet van de koers vanop andere plekjes en je ziet volgens mij nog meer. Het is dus allemaal niet zo moeilijk, als er maar aan Jan met (De paddock) pet gedacht wordt.
|
In mijn eerste reply heb ik mijn mening geschreven waarom de toeschouwers niet meer komen opdagen of waarom ze teleurgesteld afhaken. De reden waarom we geen autosport meer zien op de nationale en open kanalen zal ik hieronder beschrijven. Iemand die wil weten hoe autosport in elkaar zit raad ik aan om het boek "Bernie Ecclestone's Miljoenenrace" van de auteur Terry Lovell te lezen. In hoofdstuk 12 wordt beschreven welke blunders de FIA en haar nationale vertegenwoordigingen hebben begaan op het gebied van TV-rechten in de jaren negentig. De gevolgen daarvan merken we nu allemaal volop.
Quote:
Let wel, iedereen die De Paddock leest is niet representatief voor het grote publiek. Wij zijn freaks en uitzonderingen ;) Zo af en toe is er dan een sporadische actie van een weldoener om nog eens iets van autosport op TV te krijgen maar van een structurele basis kun je niet spreken en die situatie zal tot 2010 zeer zeker niet veranderen. Je krijgt dus een verschuiving naar het internet, leuk voor ons freaks maar totaal onbelangrijk voor sponsors en dergelijke. Het grote publiek wordt niet meer bereikt. Sponsors zoeken en paaien met intensieve publictiteit en promotie van de naam of het merk is vergeefse moeite. Autosport bestaat niet meer voor het grote publiek. Harde en bittere constatering maar zo is het wel. |
Wat men ook mag beweren, autosport zelf is niet stuk te krijgen.
Misschien vallen de grote budgetten weg en verdwijnen de topwagens met in hun zog iedereen die er zwaar moet aan verdienen. MAAR, De pure liefhebber ben ik al op vele plaatsen tegengekomen. Wat denk je van de clubracer die met een kleine bestelwagen met mini-trailer een fiatje 127 - 800 km ver sleurt om op 3 slicks en 1 regenband op Zandvoort de strijd aan te binden met andere prachtige ( of minder prachtige ) wagens. Ik denk niet dat hij er wakker van ligt dat er helemaal geen toeschouwers zijn. Wat denk je van de mensen die maandelijks afzakken naar de opendeurdagen van Eranracing. Enkele aftandse 525 BMW's en een uurtje drift-challange is al voldoende om meer toeschouwers naar het circuit te krijgen dan tijdens een Touring-cup. De mensen die jaarlijks een BMW treffen (zowel oud als nieuw) organiseren op Francorschamps ( een weekend in juli !!) bieden voor 350 Euro twee dagen rijplezier . Is deze vorm van autosport minderwaardig omdat het circus ontbreekt? Of is deze vorm van autosport net boeiender en leuker omdat er nagenoeg geen scheidingslijn bestaat tussen de piloot/bouwer en de ( toevallige) toeschouwer. Autosport zal er altijd zijn en dankzij een medium zoals internet zal de toeschouwer zijn weg wel weten te vinden naar de leuke wedstrijden, met of zonder circus. |
Quote:
|
Motopubliek is wel gans anders dan autosportpubliek.
Die willen spektakel, modder, bier en tieten. Voor de rest mag een ticketje best 40 euro kosten. Ik spreek uit ervaring GP Namur 2004. Ook de merchandising draait daar op volle toeren. Bij ons op de circuits ooit al vlaggen gezien voor een merk, een piloot? Leuke discussie hier, en wees zeker, ze wordt gelezen door wie ze moeten lezen ;) |
Ja, het is al erder gezegd dat men in autosportland toe is aan een grote schoonmaak. Wellicht dat er weer vanaf de grond moet worden opgebouwd. Het ontstaan van steeds meer budget raceclubjes is een goede zaak en tevens een signaal dat het op 'hoger' niveau echt niet goed gaat.
De essentie van het racen is plezier beleven aan het rijden zelf en het daarin verweven competitie-element. En niet het verwerven van 'roem' door gezien willen worden door vips en optredens voor tv etc. Voor ons freaks blijft er natuurlijk altijd genoeg interessante autosport te bezien en te beleven. Wij weten immers de weg. Voor wat betreft de races op A niveau zal men zich er op moeten voorbereiden dat er zometeen nog maar 1 of 2 topseries zijn. Aanvullende series zullen dan gezocht worden bij de nu nog zgn. hobby-rijders. En die hoesten echt niet de bedragen op die bij A weekenden gemoeid zijn. Maar nood breekt wet. Ik zag net dat testdagen op Assen zijn vrijgegeven. Daar kan men dan een dagje rijden voor 525,00 per auto. Om kort te gaan: das gewoon veel en veels te duur. Totaal niet in verhouding met het gebodene, en niet op te brengen voor de gewone hobbyrijder. Ik zeg dat er veel collectiever gedacht en gehandeld moet worden. Maak een formule met verschillende series in één pakket. Regel voor al die series de catering in één grote vip-tent. Reserveer collectief testdagen. Evenzo met pakket of seriesponsoring. Dan kan er per serie een vast pakket worden aangeboden waardoor een rijder weet waar ie aan toe is. Ben je ook van al die Vip tenten af, want die verbied je gewoon. Het Vip center is immers centraal in de paddock waar alle klassen hun onderkomen hebben. De regulering van Vip passen etc. hou je ook zelf in de hand. Per event krijgt een rijder 2 of 4 vippassen en de rest kan bijgekocht worden bij de organisatie. Het is ook aan de circuits de tenten van al die teams in de gaten te houden en te reguleren. Ik kan mij herrinneren bij de Finaleraces op Zandvoort dat er tijdens de race in één van die viptenten een zanger begon te kwelen. En dan werkelijk kei en keihard. Zo erg dat de baanposten elkaar niet meer konden verstaan. Op verzoeken van de baanposten werd niet ingegaan. Na een bezoek van iemand van het circuit ging de muziek zachter. maar niet voor lang. dat bleef zo de hele middag. Hoogst irritant voor de toeschouwers die de speaker niet meer konden horen en gevaarlijk bovendien, want voor de baanposten was het niet mogelijk contact te houden met de organisatie. Reden genoeg om dat hele vip-gebeuren te reguleren. Welliswaar moet daar een hele organisatie achter staan, maar het is heel goed mogelijk. Even slikken en een tandje terug en na één weekend is iedereen er aan gewend. Het DSC in Nederland heeft trouwens een zo ongeveer reglement net als Beru top 10. Las net ook dat DSC tv coverage krijgt op Motors TV. |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 18:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.