De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Helm Ayrton Senna - 1/12 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=22400)

Wanneke 04-03-2021 23:33

Helm Ayrton Senna - 1/12
 
4 Attachment(s)
Beste vrienden,

Een tijdje terug kreeg ik van een vaste klant op het werk de vraag om voor hem een helm van Ayrton Senna op schaal 1/12 te maken. De brave man in kwestie heeft zowat elke wagen van Ayrton op schaal 1/43, maar ook een gebouwde MP4/6 van Tamiya op schaal 1/12. Dit model wou hij nog wat opleuken met een bijpassend helmpje.
Omdat ik wel eens zin had in iets anders en het vochtige weer ervoor zorgde dat mijn andere projecten even on-hold stonden, ben ik maar gelijk hieraan begonnen. Het helmpje is ondertussen al enige tijd klaar, maar ik wou nog een kort bouwverslagje met jullie delen. Bij deze:

Het helmpje in kwestie was er ééntje uit resin. Het was de eerste keer dat ik met dit materiaal ging werken en op die manier dus de ideale leerschool voor toekomstige projecten uit de stash.
Alles werd opgeschuurd en waar nodig opgevuld. Op de tweede foto is duidelijk te zien dat er achteraan zich een hoop luchtbelletjes hadden gevormd. Vervolgens werd er primer aangebracht (voor de gelegenheid een foto in mijn nieuwe spuitcabine) waarna de gele lak volgde.

Attachment 36297

Attachment 36298

Attachment 36299

Attachment 36300

Wanneke 04-03-2021 23:36

3 Attachment(s)
Na een tijdje drogen kon begonnen worden aan de decals. Deze waren van een onbekend merk en scheurden heel makkelijk kapot. Vooral de twee horizontale strepen waren echt een opgave. Te meer omdat het op het decalvel gewoon rechte lijnen waren, zonder enige vorm van buiging.
Na wat sol en veel geduld, werden de andere sponsordecals aangebracht.

Attachment 36301

Attachment 36302

Attachment 36303

Wanneke 04-03-2021 23:42

4 Attachment(s)
Nadat de decals een laag vernis over zich heen kregen en deze voldoende gehard was, werd het penseel boven gehaald. Zowel het mat zwart rond het vizier als onderaan de helm werd met de hand geverfd. Ook het mat groen langs de binnenzijde werd met de hand geschilderd. Eerst gewoon blinkend groen, daarna een laagje mat erover.
Tot slot werd een viziertje uitgesneden uit doorzichtige plasticcard. Er werden twee kleine gaatjes in de helm geboord en door middel van twee moertjes werd het vizier op die manier bevestigd.
Op die manier was dit tussendoortje alweer aan zijn einde gekomen. Op het einde nog twee foto's van de helm bij de wagen die ik jullie niet wou onthouden.

Attachment 36304

Attachment 36305

Attachment 36306

Attachment 36307

Dat was het voor dit kleine projectje!

EtronQuattro07 07-03-2021 19:55

Je weet niet welk merk Wannes het merk van de helm en de decals ook niet misschien Tabu Design ben ik niet echt content van deze durven scheuren de helm is heel mooi welk kleur heb je gebruikt grts Dieter.

Nismo 10-03-2021 10:40

Knap werk 👍

Wanneke 11-03-2021 17:31

Quote:

Originally Posted by EtronQuattro07 (Post 288457)
welk kleur heb je gebruikt

Heb het eens opgezocht en het waren decals van MSMCreations. De helm werd gespoten met geel dat ik nog over had uit een setje van de Lotus 25 Coventry. Dit kwam redelijk goed in de buurt met gewoon bright yellow.


All times are GMT +2. The time now is 10:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.