De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   clear coat zero over decals belkits (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20801)

rebelish 24-11-2011 22:55

clear coat zero over decals belkits
 
Hoi,

Ik zit met een vraagje.
vormen er problemen als je zero paints clear coat over de decals van belkits doet ?

Ik heb overlaatst gemerkt dat sommige renaissance decals raar reageren op de clear coat.

zo had ik het met mijn Tamiya R5 turbo met decals van renaissance.
Ik heb ze gemengd, decals van tamiya en er van renaissance, die van renaissance vormden problemen.

of komt het gewoon omdat ik na de basecoat de decals heb aangebracht, en niet eers een clear coat.

hopelijk kan er iemand mij wat meer info geven.

groeten Rebelish.

eyckles 24-11-2011 23:49

Hallo rebelish,

Normaal gezien moet over je basecoat een laagje blanke lak zetten, zodat de decals goed kunnen hechten. Decals hechten namelijk beter op een glanzend oppervlak. Ook kan het liggen aan je eerste laag blanke lak op je decals. Het kan zijn dat je die laag een beetje te dik gespoten hebt en dat de blanke lak de decals aantast. Ik heb hier ook problemen mee gehad en heb het opgelost door eerst een laagje Gunze Topcoat te spuiten en enkele dagen later een laag vernis van Zero Paints. Ik neem aan dat je de 2k hebt gebruikt, want bij de 1k vernis weet ik het niet zo goed. Hopelijk weet je hier iets meer mee.

Groeten,
Lesley

Steven 25-11-2011 11:36

belkits decals zijn niet van renaissance, maar komen van colorado.

rebelish 25-11-2011 13:41

@ eyckles:

ok dus daar ga ik de mist in neem ik aan, nu ik ge het eens eerst proberen om een clearcoat te spuiten en dan de decals, ik heb het nog nooit zo gedaan. Ik had er eigenlijk ook geen problemen mee op tamiya decals, wel op die van renaissance.
dus ik zal eens uw manier toepassen.

maar na het spuiten van de clear coat schuur je dit dan nog eerst op ?
of gwn laten drogen en dan meteen decals erop ?

dat van de eerste laag clear coat weet ik dat je het niet te dik mag spuiten en niet in 1 keer.

Maar waarom eerst gunze ? en geen zero zelf ?
en idd ik gebruik de 2K lak.


@ steven: nou dat wist ik nu niet, ik dacht dat ze van renaissance afkomstig waren.

maar zijn de decals van colorado dan beter ?
want persoonlijk zijn die van renaissance wel redelijk fragiel.

Doc 25-11-2011 17:22

Ik heb nu al enkele keren gewerkt met de decals van Colorado en ze zijn prima om mee te werken. Zeker een aanrader.

Doc 25-11-2011 17:24

Quote:

Originally Posted by eyckles (Post 272308)
Hallo rebelish,

Normaal gezien moet over je basecoat een laagje blanke lak zetten, zodat de decals goed kunnen hechten. Decals hechten namelijk beter op een glanzend oppervlak. Ook kan het liggen aan je eerste laag blanke lak op je decals. Het kan zijn dat je die laag een beetje te dik gespoten hebt en dat de blanke lak de decals aantast. Ik heb hier ook problemen mee gehad en heb het opgelost door eerst een laagje Gunze Topcoat te spuiten en enkele dagen later een laag vernis van Zero Paints. Ik neem aan dat je de 2k hebt gebruikt, want bij de 1k vernis weet ik het niet zo goed. Hopelijk weet je hier iets meer mee.

Groeten,
Lesley

Waarom gebruik jij eigenlijk 2 soorten vernis. Als je er Gunze opspuit, wat is dan het nut van die zero paints vernis.

eyckles 25-11-2011 18:58

Quote:

Originally Posted by Doc (Post 272320)
Waarom gebruik jij eigenlijk 2 soorten vernis. Als je er Gunze opspuit, wat is dan het nut van die zero paints vernis.

Om te voorkomen dat de 2k onder de decals kruipt. Heb al eens voorgehad en kon compleet opnieuw beginnen. Gunze en 2k van Zero Paints werkt perfect samen.

Lesley

eyckles 25-11-2011 19:02

Quote:

Originally Posted by rebelish (Post 272318)
@ eyckles:

ok dus daar ga ik de mist in neem ik aan, nu ik ge het eens eerst proberen om een clearcoat te spuiten en dan de decals, ik heb het nog nooit zo gedaan. Ik had er eigenlijk ook geen problemen mee op tamiya decals, wel op die van renaissance.
dus ik zal eens uw manier toepassen.

maar na het spuiten van de clear coat schuur je dit dan nog eerst op ?
of gwn laten drogen en dan meteen decals erop ?

dat van de eerste laag clear coat weet ik dat je het niet te dik mag spuiten en niet in 1 keer.

Maar waarom eerst gunze ? en geen zero zelf ?
en idd ik gebruik de 2K lak.

Als de vernis te ruw is gespoten, kan je best wel eerst even polijsten met de micromesh padjes. Nooit compounds van Tamiya gebruiken, want dan krijg je een vettige ondergrond. Ik spuit altijd eerst een laagje gunze of tamiya x22 om de decals te beschermen en zo te voorkomen dat de 2k onder de decals kruipt, want dan mag je opnieuw beginnen.

Lesley

rebelish 25-11-2011 20:44

Ach ok, voor de zekerheid zal ik het dan ook zo eens proberen.

Bedankt voor de info.

groeten.


All times are GMT +2. The time now is 03:38.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.