De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   24u van Zolder... editie 2011 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=19902)

Fille 23-08-2010 10:09

24u van Zolder... editie 2011
 
Het is misschien eens niet slecht om de bezoekers en niet-bezoekers van de 24u eens te vragen wat er eventueel zou moeten veranderen, wat er verbeterd kan worden en welke acties er kunnen ondernomen worden om het volgend jaar veel beter te doen. De organisatie van Hans van de Ven is kwalitatief zeer goed en het staat buiten kijf dat er daar absoluut niet veel aan verbeterd moet - nee beter - kan worden. Nu nog het deelnemersveld proberen op te krikken en dan komt het wel goed... Maar - zoals eerder vermeld - door welke acties? Denk je dat een open kampioenschap niet de juiste formule is? Moet er vroeger marketing campagnes worden opgestart? Moet er geadverteerd worden in het buitenland?

De beste stuurlui staan meestal aan de kant van het circuit (letterlijk dan ;)). Dus beste paddockers laat u eens goed gaan, deel uw mening en post uw talrijke commentaren onder deze thread! Wie weet komt er een super oplossing uit de bus dat SpeedWorld in de volgende editie kan gebruiken.

Ter info: hier is geen prijs mee te winnen hé, het gaat hier puur om de autosport en in het bijzonder de 24u van Zolder :D

tarzancorner 23-08-2010 12:01

Wat ik al eerder gezegd hebt

24 uren van Spa
24 uren Zolder
24 Nordschleife
12 uren Spa BTCS
10 uren Zolder
Nationalen kampioenschappen Belcar en BTCS

Het is gewoon teveel er zullen en moeten keuze's gemaakt worden
als je kijkt naar startvelden van de 24 van Spa en 12 uren BTCS dan heeft
Zolder het een beetje verloren heel spijtig komt ook een beetje dat buitenlandse rijders en teams liever op een circuit als Spa racen wat gewoon meer uitstraling heeft.

Jakke.be 23-08-2010 12:25

Misschien eerst eens polsen bij de teams/rijders die dit jaar niet hebben deelgenomen.
Ik denk bv aan Prospeed en het gros van de Walen? Kosten te hoog? Best mogelijk. Een 24uurs koers buiten kampioenschap levert voor de teams niks op. Een foto van de winnende wagen, teamnaam en rijdersnamen in het Belang Van Limburg en dat is het. Niet?
Neem deze wedstrijd opnieuw op in het kampioenschap en deel flink wat punten uit om de teams er voordeel uit te laten halen.
Maar dan. Wie mag er nog allemaal meedoen en met welke wagens mogen ze rijden? Ah ja, het zou zonde zijn moest er een 'niet-Belcar' wagen/team met de overwinning gaan lopen hé. En als ik stemmen hoor die voor volgend jaar spreken over een veld van 70 wagens:confused: gaan er veel deelnemers zijn die niet aan het Belcar-kampioenschap deelnemen...

De organisatie kan misschien doen zoals de reisburo's. Korting en extra's uitdelen aan 'vroegboekers'. Dan moeten wij fans niet wachten tot na de start van de koers voor een voorlopige deelnemerslijst! :+

Misschien zit ik er volledig naast hé. Kan zijn. Ik moet het niet organiseren. Dat laat ik over aan zij die veel meer kennis hebben dan ik...

GT2-R 23-08-2010 14:13

Voor het falen van deze 24 Uren moeten we misschien de concurrentie eens aanschouwen:

-België: 24h van Spa natuurlijk vanwege het mythischere imago ervan. Zolder heeft echter als voordeel dat het low profile is en niet met de Rat opscheept zit. Daar moet toch voordeel uit te halen zijn?

-Duitsland: 24h Nürburgring is DE topaffiche en heeft een trouw deelnemersveld. Misschien moet Zolder zich wat profileren als de herkansing na de 24h Nürburgring?

-Nederland: 24h Dubaï is zeker een geduchte concurrent vanwege de aantrekkelijke locatie en prijs. Desondanks zullen waarschijnlijk veel Nederlandse teams mits een prijsverschil naar Zolder neigen. Al was het maar omdat Dubaï niet echt een 24h uitstraalt en slechts een handvol kamelen in de tribunes heeft.

-Frankrijk: 24h Du Mans is niet voor GT3's en zelfbouw dus hier is zeker potentieel volgens mij.

-Engeland: 24h Silverstone is mij redelijk onbekend maar Topcats, Moore en Chad tonen dat er wel degelijk Britse interesse is!

Als ik me niet vergis doet NGT de GT3-activiteiten van Prospeed al een tijdje. Dus in feite was Prospeed wel vertegenwoordigd bij de 24 Uren. Er kan zeker wat gedaan worden aan de marketing denk ik. Ik weet niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat maar mits een uitgekiende prijscurve kan men wel meer deelnemers aantrekken denk ik. Het plan van een 'early birds'-prijs lijkt me zeker haalbaar! De marge zal misschien dalen maar mits ze al vroeg een fatsoenlijke deelnemerslijst hebben kunnen ze dat zeker goedmaken door verhoogde ticketverkoop denk ik.

Verder moeten ze ook buitenlanders proberen aan te trekken. Buiten Topcats en Chad waren er enkel Belgische teams te bespeuren. Daar moet en kan iets aan gedaan worden volgens mij! Een mail sturen met een aantrekkelijk prijskaartje naar alle teams van VLN, British GT, Britcar, DSC, FFSA GT, GT Open, VdEV kan zeker al wat meer interesse opwekken?

Het is maar een nederige voorzet tot wat maatregelen maar misschien is dit wat voer voor discussie :).

JCE.72 23-08-2010 15:34

Sowieso zal de 24u terug deel van het kampioenschap moeten gaan uitmaken, anders vrees ik voor een herhaling. Er wordt vaak verwezen naar de 12u BTCS, daar heb je toch een aardig deelnemersveld en het valt binnen het kampioenschap.

Waarom niet gericht werken aan een samenwerking met de DSC en/of British GT?

Een heel snelle berekening:

Belcar = 35
DSC (SSI & GT) = 30
DSC (SSII & SP) = 30
British GT = 30

Met dat aantal moet er toch iets te doen zijn om aan de beoogde 70 deelnemers te komen.

Laat de punten meetellen voor het kampioenschap, reken op een paar afzeggingen van kleinere teams uit het buitenland die de verplaatsing niet willen/kunnen maken en we hebben een mooi en gevariëerd startveld.

De DSC zou dit bvb. als alternatief voor de nevenraces bij de truckrace kunnen aanbieden (lees: de nevenwedstrijd bij de truckrace niet laten doorgaan), al zijn 1u of 24u racen een wereld van verschil en spelen er misschien nog andere commerciële belangen mee.

Evt. de DSC SSII & SP apart laten rijden als nevenrace op zaterdag?

Misschien een utopische gedachte maar rekening houden met afstand, verplaatsing en eerdere ervaringen een mogelijk alternatief.

Is maar iets dat (tussen het werken door) opkomt dus schiet me niet meteen af...

Mitchio 23-08-2010 16:42

@JCE.72,

natuurlijk klopt alles wat je zegt, maar het is allemaal makkelijk gezegd é ...

JCE.72 23-08-2010 16:58

Quote:

Originally Posted by Mitchio (Post 261179)
@JCE.72,

natuurlijk klopt alles wat je zegt, maar het is allemaal makkelijk gezegd é ...

Inderdaad, maar daarom is dit topic in het leven geroepen hé ;).

Wat makkelijk gezegd is en even makkelijk gedaan is de eerste zin:

Sowieso zal de 24u terug deel van het kampioenschap moeten gaan uitmaken.

Luuk S 23-08-2010 18:50

Om te beginnen: 70 inschrijvingen lijkt me fantastisch, alleen zitten we dan met het probleem dat er op CZ maar 54 (correct me if I'm wrong) wagens mógen starten.

Korting voor de vroege boekers lijkt me geen slecht plan, alleen vrees ik dat een korting op het inschrijvingsgeld (3000-5000 euro) op het volledige budget, een druppel op een hete plaat is, maar alle beetjes helpen nietwaar.

Mee laten tellen voor één of meer kampioenschappen (Belcar, BTCS, DSC...) lijkt me meer volk op te leveren. "Belcar = 35, DSC (SSI & GT) = 30, DSC (SSII & SP) = 30, British GT = 30" totaal 115 wagens.
Stel dat deze allemaal in zouden schrijven, dan wordt het een mooie week: Woensdag een overvolle kwalificatie, daarna een startveld samenstellen waarin alle klassen proportioneel vertegenwoordigd zijn.

"ART. 6 : WAGENS EN PILOTEN TOEGELATEN TOT DE TRAININGEN
Minstens één uur voor de aanvang van de eerste gechronometreerde trainingen van de “24 Hours of Zolder 2010” wordt de lijst “Wagens en piloten toegelaten tot de trainingen” geafficheerd op het officiële uithangbord.
Vanaf deze lijst en voor deze specifieke meeting, zal het maximum aantal toegelaten wagens nadien proportioneel per klasse bepaald worden. De Koersdirecteur beslist in overleg met het College der Sportcommissarissen over het toepassen van eventuele afrondingen. Tegen deze beslissing staat geen rechtsmiddel open."

Dat gaat een feest worden!

Resumerend: de open formule van 2010 was op zich een goed probeersel, waar de crisis volgens mij roet in het eten heeft gegooid. De financiële inspanning die gevraagd wordt om de 24h Zolder even buiten kampioenschap te rijden is te groot gebleken.
De race mee laten tellen voor het kampioenschap (welk dan ook) lijkt me de enige manier om een groter startveld te krijgen voor 2011.

tarzancorner 23-08-2010 19:01

Schrap de DSC deze gaan echt geen 24 uren rijden
Je moet eerder denken aan het laten vallen van de 10 uren van Zolder
het mee laten tellen voor het Belcar kampioenschap en een open 24 uren
van maken dan kan je misschien naar de 50 wagens gaan.

RKG 23-08-2010 19:04

een tv deal die ervoor zorgt dat de start en finish live te volgen zijn.

bart VDB 23-08-2010 19:32

De 24 u bij een kampioenschap laten horen zou volgens mij helpen.
Wij zouden dan thans meegedaan hebben.
Waarom we niet meegedaan hebben heeft verscheidene redenen.
Eerst en vooral is het Chris (Traxx Racing) die de auto moet klaarstomen en er samen met de jongens tijd moet voor hebben. De maanden juli en augustus zijn traditioneel vakantiemaanden, ook voor onze mecaniekers, die werken op vrijwillige basis. Deze jongens verdienen ook vakantie bij vrouw en kinderen.
Dus het is niet zo evidient, na de laatste race, de auto klaar te stomen voor de 24 uur (op een fatsoenlijke manier) en deze daarna terug klaar te zetten voor de volgende race (bij een team bestaande uit alleen vrijwilligers).
Dit moet je respecteren.
Ten tweede, en dit heeft dit jaar ook wel de beslissende factor geweest. Wat konden we met de Clio (met alle respect voor Luc Grabriel: chapeau voor zijn team. Dit allemaal doen en meemaken en toch de finish halen :worship::applaus:) gaan doen tussen alle andere wagens. We reden alleen tegen onszelf. Als je zoals ons, al zeg ik het zelf, al een 10 tal jaar (en Chris nog veel langer) meerijd, vindt je het geen uitdaging meer om 24 uur rondjes te draaien. Moesten er min. vijf a zes 2 liters hebben meegedaan, waren we ook van de partij. Natuurlijk, ik weet ook wel, dat als iedereen zo denkt van de 2 liters en pas inschrijft als de anderen inschrijven, kom je in een vicieuze cirkel terecht.
Ten derde speelt het financiele natuurlijk ook mee. Je moet deze tijden een derde en vierde piloot vinden. Dit is voor elk team zowat een hekel punt. Je moet de mensen vinden die een eerlijke prijs willen betalen voor een zitje.
Ik moet wel zeggen dat de organisatoren de inschrijvingsdrempel niet al te hoog hielden, dus dit kan volgens mij geen struikelblok zijn.
En als laatste kom ik waar ik begonnen ben:
Als de race in een kampioenschap zit, hou je er van bij de inschrijving in het begin van het jaar rekening mee. Nu is het al het hele jaar. We rijden mee, dan weer niet. Als we een derde en vierde piloot vinden, als de auto klaar is, als er nog een paar zijn in de klasse. Altijd als, en dan wordt het gewoonlijk niets. Bij wedstrijden in een kampioenschap heb je dit niet, althans wij toch niet.

Dit is mijn uiteenzetting over dit onderwerp. Hopelijk nemen we volgend jaar wel deel. We zien wel, als ... :p

Sportieve groeten,

Bart Van den Broeck

Lemans 23-08-2010 19:57

Mijn bescheiden mening.
 
Vroeger kon een piloot voor een paar duizend Euro een zitje bemachtigen en gewoon meedoen, al was het maar om de 24 uur vol te maken.
Vandaag kom je met een paar duizend Euro nog niet toe om je verplichtte veiligheidsuitrusting aan te schaffen. Laat staan licentie en al de rest...
Stoelen, helmen , race-pakken, brandvrij ondergoed, veiligheids-brandstoftanks , harnas-gordels , brandblussers, schoenen , handschoenen... ze liggen bij bosjes bij de amateur in de kast. Een paar jaar oud en ze zijn niet goed genoeg meer - kan me één zinnig mens zeggen waarom?
Nu kan je zeggen, wie heeft die goedkopere wagens en kleine teams nodig?
Eén ding vergeet men al te vlug; mensen met een dik budget rijden niet als laatste. Kijk naar het deelnemersveld en schat eens even het budget in van die piloot die gisteren LAATST was.
In plaats van naar de pijpen te dansen van de topteams zou men naar de pijpen moeten dansen van de kleinere teams.
Een deelnemersveld moet een mix zijn van enthousiaste zelfbouwers en van 'maakt niet uit hoe oude' mooie en snelle wagens. Laat dit dan aangevuld worden met een 20-koppig top-veld, het maakt de race alleen maar boeiender.
Mogelijk gaan die dan klagen dat de tragere wagens in de weg rijden doch de 24 uur van Zolder is van het volk, van team-leden en piloten die tijdens de week nog een job uitoefenen.
Zij die dit snappen kunnen de 24 uur van Zolder terug uitbouwen zoals het vroeger ooit is geweest. Een Patrick Slaus die de 24 uur wint met een 6/3 reeks BMW hybrid. Gewoon respect...
Oh, één iemand met ballen is genoeg. Wie weet bouw ik dan nog eens die Z8 die al zoveel jaren uitgestrooid in de schuur ligt. Yep, hij is nog compleet maar zolang ik me niet meer herken is het veld van de deelnemers hou ik het bij wat anders.

Lemans

Luuk S 23-08-2010 21:04

Maar met 1 wagen in T3, 1 wagen in T2 en 2 wagens in TD hebben de goedkopere wagens en de kleine teams het dit jaar óók laten afweten.

De tourismewagens hoefden maar te finishen, desnoods op 200 ronden achterstand om te winnen in hun klasse.
Ik denk niet dat speedworld nee gezegd had als er zich 14 dagen geleden tien clio's of M3's hadden willen inschrijven, maar ze wáren er gewoon niet.

Wat de prijs van veiligheidsmateriaal betreft: Dit is inderdaad een grote investering. Voos sommigen wellicht een te grote, maar dit materiaal zorgt er wel voor dat dit soort klappers http://www.youtube.com/watch?v=3Xj_bjprNDs met een sisser afloopt.

Mitchio 23-08-2010 21:05

Dat is inderdaad het grote probleem. De autosport heeft nood aan kleine teams, maar het is voor hen veel te duur om nog mee te rijden. Ik zou graag een deelnemersveld zien als dat van nu, aangevuld met al die BMW´s, Porsche´s en Clio´s (en anderen) die hier rondrijden. Die kleine teams bieden evenveel plezier als de grote, daar ben ik van overtuigd.

Mark 23-08-2010 22:03

Quote:

Originally Posted by Lemans (Post 261196)
doch de 24 uur van Zolder is van het volk, van team-leden en piloten die tijdens de week nog een job uitoefenen.
Zij die dit snappen kunnen de 24 uur van Zolder terug uitbouwen zoals het vroeger ooit is geweest.

:worship:

Dit is een heerlijke thread om te lezen, iedereen probeert zijn input te geven om de zieke patient weer beter te krijgen.

Samenwerken met andere kampioenschappen? Liberaal reglement? Deel uit maken van een kampioenschap? Het zou allemaal kunnen leiden tot de oplossing.

Toch denk ik, eigenwijs als ik ben, dat je het probleem anders moet benaderen. Crisis, geen sponsors en geen geld worden genoemd als oorzaken.

De eerste stap die je in kaart moet brengen is: "Welke deelnemer wil ik zien op het circuit?" Is dat een strakke Porsche GT3 of een BMW E36? Zodra je vastgesteld hebt wie je deelnemers zijn komt de volgende stap. Doelgroep bepalen!

De tweede stap is: "welk budget is mijn deelnemer bereid om te betalen voor een 24-uurs wedstrijd" In dit geval maakt het niet uit of het gaat om een wedstrijd in een kampioenschap of buiten kampioenschap voor het beantwoorden van de vraag. De uitslag zal waarschijnlijk wel zijn dat de budgetten voor een kampioenswedstrijd hoger liggen dan een wedstrijd voor de eer. Welk geld zit er (nog) in de markt!

Als je een goed antwoord hebt op beide vragen dan volgt de rest vanzelf.


All times are GMT +2. The time now is 07:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.