De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Wil Renault geen Franse coureurs? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11679)

Mark 08-11-2005 23:04

Wil Renault geen Franse coureurs?
 
In de afgelopen jaren hebben we heel wat succesvolle en talentvolle Franse junior piloten voorbij zien komen. Niet eentje kwam er in de F1 terecht. Voor het eerst in 40 jaar was er geen Fransoos te bekennen op de startgrid voor een GP.

Raar, want met Renault hebben we toch een fabrikant van Frans formaat. Ze sturen zelfs de hun testrijder Frank Montagny de laan uit. Fransen staan nu eenmaal bekend om hun zelfstandige economie. Om nog maar niet te spreken van hun chauvinisme (het woord is zelfs Frans :D )

Tja dan lees je dit van Sebastian Bourdais:

Quote:

He was critical of French carmaker Renault, winners of both Formula One titles this season with 24-year-old Spaniard Fernando Alonso taking the drivers' crown.

"I don't expect anything from Renault. They have done enough bad-mouthing about me," he said.

"And (Renault F1 president) Patrick Faure's provocative comments on French drivers show they are looking for a reason to justify their policy not to recruit a French driver," he added.

"I don't know the real reasons and, in the end, I don't really care. I just want them to leave me in peace. They should stop having fun demolishing all the French drivers.

Volledig artikel: http://today.reuters.co.uk/news/news...archived=False
Heftige uitspraken van Bourdais. Kan er iemand een reden bedenken waarom er geen Fransman achter het stuur van een F1 Renault mag zitten? Een Fransman die goede resultaten behaald met een F1 Renault lijkt wel zo handig om elk jaar het autosportbudget door de raad van bestuur goedgekeurd te krijgen ;)

FIRE 08-11-2005 23:46

Is in Frankrijk in zijn algemeenheid wel interesse voor F1? Ik kan me herrinneren dat Prost in Frankrijk ook weinig steun kreeg voor zijn team.

djwaard 09-11-2005 01:14

Misschien puur commercieel?

Gesteld dat de prestaties van Renault in F1 de verkoopcijfers van het merk gunstig beïnvloeden, zou dit dan nog meer het geval zijn met een Franse piloot achter het stuur?

Daarentegen, in Spanje of Italië kunnen de prestaties van hun piloot in een Renault het merk misschien wel vooruit helpen.

Wild guess...

J

bluelite 09-11-2005 03:46

In Frankrijk is er in ieder geval geen nood aan een Franse piloot voor Renault. Als je kijkt hoe het daar met de merken gesteld is: ofwel rij je in een Renault, ofwel een Peugeot ofwel een Citroën. Iemand die een Peugeot gehad heeft en van plan is een nieuwe wagen te kopen zal voor 99,9% wel opnieuw voor een Peugeot gaan. Wat de 0,1% betreft kiest de Fransman voor een buitenlandse wagen. Dus voor Renault is de Franse markt eigenlijk geen markt meer om nog vooruitgang te boeken. In Italië en Spanje kan Renault wel weer wat mensen overtuigen omdat ze in die landen net zo denken als de Fransen: ofwel koop ik voor 99,9% een Fiatje, ofwel ga ik voor die buitenlandse wagen. En lap, er rijdt een Italiaan bij RenaultF1, dus is de keuze snel gemaakt... alhoewel :confused:

Astra-fan 09-11-2005 13:38

Ik denk niet dat er in Italië nog zoveel Fiats rondrijden. Volgens mij is de verkoop van Fiat zelfs in hun thuisland serieus achteruit gegaan de laatste jaren.

Lambo 09-11-2005 15:30

klopt, fiat boert niet goed meer in 'the homecountry'.

Maar eerlijk gezegd, zou jij eerder geneigd zijn om een Renault te kopen omdat er dan Belg bij Renault rijdt? Ik in ieder geval niet...

FIRE 09-11-2005 18:01

Zou jij eerder geneigd zijn om een Ferrari te kopen omdat er een Belg/Nederlander bij Ferrari rijdt? Ik in ieder geval.....:D:D ;)

marcel 10-11-2005 01:51

zou dat dan zijn omdat die belg/nederlander bij ferrari rijdt, of gewoon omdat het een ferrari is?

Baron 10-11-2005 03:35

Quote:

Originally Posted by FIRE
Is in Frankrijk in zijn algemeenheid wel interesse voor F1? Ik kan me herrinneren dat Prost in Frankrijk ook weinig steun kreeg voor zijn team.

Wat je hier aanhaalt zou een stukje van de puzzel kunnen zijn. De autosportinteresse en bijgevolg ook de budgetten gaan dezer dagen in Frankrijk vooral richting rally. De resultaten van een zekere Sébastien Loeb zijn daar niet vreemd aan. het bewijs daarvan zag je dit jaar bij de 24 Uren van Le Mans : zoals elk jaar een grote verzameling van vedetten, maar qua populariteit stak Loeb ver boven de anderen uit.
De interesse voor de F1 is in Frankrijk al een aantal jaren serieus op zijn retour. De tijd dat het F1-startveld voor bijna een kwart uit Franse piloten bestond is al lang verleden tijd. Het is ook geen toeval dat de Franse GP de laatste jaren voor haast lege tribunes wordt gereden.
Een F1-budget lospeuteren, of zelfs nog maar bespreekbaar maken, bij sponsors is in Frankrijk voor een piloot een onbegonnen zaak geworden. Waarom zou je als Frans bedrijf ook nog tientallen miljoenen euros in de F1 pompen, als je voor een veel kleinere investering in rally of Le Mans een veel grotere commerciële return krijgt?

FIRE 10-11-2005 14:19

Quote:

Originally Posted by marcel
zou dat dan zijn omdat die belg/nederlander bij ferrari rijdt, of gewoon omdat het een ferrari is?

Vanwege financiele redenenen. ;)

Maar Lambo heeft wel een punt. Heeft F1 en autosport in het algemeen invloed op het koopgedrag? Ik ben bang dat dat vies tegenvalt.


All times are GMT +2. The time now is 04:43.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.