![]() |
Vraagje ivm digitale fototoestellen
Eens een vraagje ivm digitale fototoestellen :
Momenteel heb ik zelf een spiegelreflexcamera (analoog) : Canon EOS300. Vorig jaar hadden we voor op reis een Canon Powershot A75 (digitaal) gekocht. Daar zijn we , voor wat het dient héél tevreden. Het is ook klein en makkelijk mee te nemen. Wij zijn leken op foto-gebied en we zijn tevreden over de kleuren enzo ... Nu op autosportgebied (ook héél hobbyistisch) was ik misschien aan het overwegen om van analoog naar digitaal over te schakelen. tegenwoordig zie ik dat bv Canon, Sony, ... 12 x optische zoom hebben. Dus wat bevelen jullie een amateur aan die vooral rallycross gaat kijken. Zo op het eerste zicht lijken die digitale met 12x zoom wel ideaal : makkelijker mee te nemen/compacter dan een spiegelreflex met bijhorende lenzen meezeulen. En indien ik hierop zou overschakelen, is het nog wel de moeite om het analoge toestel te verkopen? Of gewoon best bijhouden samen met de lenzen? Dank voor jullie info! |
Ik geloof dat de Nikon Coolpix serie een heel degelijke serie is.
Vraag eventueel meer info aan Corvetteboy. Hij heeft een Coolpix 8800 geloof ik. |
Waar je goed moet op letten is de vertragingtijd die op veel digitale toestellen zit. Dit is de tijd tussen het indrukken van de ontspanner en het eigenlijk nemen van de foto. Voor actiefotografie (autosport) kan je dit wel missen. Op veel foto's zou nogal weinig staan...:)
Bij een digitale spiegelreflex camera heb je dit natuurlijk niet, en heb je ook nog het voordeel dat de lenzen die je al hebt, verder kan gebruiken. Groeten, Serge |
Zelf ben ik werkzaam in een fotowinkel, maar met een "compact" (= niet reflex) digitaal fototoestel met grote zoom heb ik zelf nog geen autosportfoto's gemaakt.
Ik heb over dergelijke toestellen echter wel mijn bedenkingen. Naar mijn bescheiden mening zijn die toestellen toch net iets te traag om voorbijsnellende bolide's fatsoenlijk op de gevoelige plaat te krijgen en bovendien heb je heel wat minder controle over je opname (scherpstelling en dergelijke) vergeleken met een (digitale) reflex. Als ik mij vergis, gelieve mij dan te verbeteren... ;) Zoals eerder in deze thread is gemeld kan je op een digitale reflex van Canon (bv. de EOS350D) je huidige lenzen verder blijven gebruiken, maar je moet de sterkte va je lens dan wel vermenigvuldigen met 1,6. Een lens van 100mm krijgt dus een sterkte van 160mm. Wij hebben zondag 27 november een opendeurdag in Schoten waar de importeurs vertegenwoordigd zijn (en gratis toegang!). Dan kan je met al je vragen rechtstreeks naar de bron. Ik denk alleen dat ik op dit forum de naam van de zaak niet mag melden wegens reclame. :D |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, ik gebruik een Nikon D70 met een zware lens van Sigma. Welk toestel heb je dan de laatste jaren in gebruik? |
qua beeldkwaliteit kan er niks tippen aan een reflexcamera, dit komt doordat de sensor veel groter is dan van een compacte digicam. Het probleem is dat de fabrikanten steeds meer pixels op de te kleine beeldchips proppen waardoor je veel meer kleurruis in de foto's krijgt. De Sony R1 is de eerste ''compact'' cam die met een degelijke sensor op de markt gaat komen, dit word het beste alternatief als je geen reflexcamera wilt hebben. Nadeel is wel dat hij 999 gaat kosten en dus duurder word dan een Nikon D50, Canon 350D of Minolta 5D
Een ander probleem van compact camera’s geeft Rohrl-fan al aan, de vertraging,. Dit word gelukkig steeds minder maar het blijft altijd merkbaar. Je kan dit omzeilen door op het punt waar je de auto wilt hebben alvast scherp te stellen en dan af te drukken wanneer de auto op die plaats is. Persoonlijk zou ik altijd voor een reflex gaan, vooral nu de prijzen gigantisch aan het zakken zijn, voor 700 euro heb je al een prachtige reflex waar je weer jaren mee vooruit kan. |
Quote:
Het zijn nog altijd de lenzen die het duurste zijn. :) |
@Integra: Je hebt gelijk, meestal heb je voor een € 700,- pas de body.
Hou er echter wel rekening mee dat als je een body van bv. Canon, Nikon of Minolta koopt er een vrij groot aantal tweedehandslenzen voor te krijgen zijn. ;) Die "vattingen" bestaan al een goede 20 jaar. Wel rekening houden met de eerder gemelde correctie van x1,5 (of x1,6 bij Canon). Men heeft het regelmatig over digitale lenzen waarop speciale aanpassingen zijn aangebracht voor gebruik op digitale toestellen. Ik werk nu al 1,5 jaar met mijn oude lenzen van mijn analoog toestel, zonder enige storingen in mijn beeld. P.S. Bij ons in de zaak staat de Sony R1 aan € 899,-! :D |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Alvast bedankt voor alle commentaren/bevindingen. Dan kan ik eens rustig overwegen wat ik ga doen ...
Ik denk da'k met Sennake in Essen wel wat over digitale toestellen ga praten :) |
Ik heb hier een body staan (zonder lens) van een Canon EOS D30 die weg mag.
Compleet met: 16MB card Batterij oplader, maar debetterij die in het toestel schuift hangt vast aan de lader en moet je in het stopcontact steken. Geen losse batterij dus. Is gebruikt in studio. Eyepod is erbij. Geen draagriem http://users.skynet.be/bk232347/camera1.jpg http://users.skynet.be/bk232347/camera2.jpg Mvg Dries Heyman 0474/952386 |
All times are GMT +2. The time now is 17:27. |