![]() |
Nabeschouwing RS Racing: Belcar First Race
Ruben Maes zwaar ontgoocheld
Vorig seizoen zou men bij RS Racing nog tevreden zijn geweest met een vierde plaats algemeen en eerste Porsche. Nu steken Maes & co hun teleurstelling niet onder stoelen of banken. In de voorbeschouwing had Ruben Maes reeds gewaarschuwd dat ze met de PSI-Porsche biturbo de tweede viool zouden spelen achter de Corvettes. Maar dat het verschil zo groot zou zijn (Méér dan zes seconden per ronde) had de youngster uit Ingelmunster zeker niet gedacht. “We zijn 2de geworden achter de Corvettes”, vertaalt Ruben Maes zijn wedstrijd. “We hebben gereden voor wat we waard zijn. Als je ziet dat ik in wedstrijd dezelfde chrono’s draai als Kurt Mollekens mag ik toch veronderstellen dat ik goed bezig ben en het zeker niet aan de piloten ligt dat we een flink pak rammel kregen van de Corvettes. Aan PSI Experience ligt het ook niet. Die hebben een wagen afgeleverd waarbij op de limiet van het nieuwe reglement is gewerkt. Een reglement dat de Porsches trager maakte dan vorig seizoen, terwijl ze ook dan reeds mindere chrono’s realiseerden dan de SRT-Corvette. Wij zitten gewoon op ons tandvlees terwijl we lijdzaam moeten toezien hoe we na 45 minuten wedstrijd reeds één ronde aan ons broek krijgen. Met de Marcos kon ik nog een mooie strijd leveren. Tijdens de start kon hij zijn derde startplaats handhaven, maar nog tijdens de eerste ronde kon ik hem van de derde plaats verdringen en zelfs een kleine voorsprong uitbouwen. Overal ging ik op de limiet van de wagen en net voor de pilotenwissel zat ik compleet door mijn banden. De bandendruk steeg waardoor de baanligging van de Porsche niet meer optimaal was en de Marcos kon remonteren. En terwijl wij niet meer verder kunnen evolueren kan de Marcos dat wel, want hun wagen stond nog niet volledig op punt en ze hebben nog een krachtigere motor achter de hand. Niet alleen voor ons, maar ook voor de promotor en voor het publiek was de strijd vooraan niet interessant. Ik ben een jonge piloot die progressie wil maken en RS Racing heeft daar zwaar in geïnvesteerd. Maar ondanks het feit dat ik in een topteam zit heb ik méér de indruk dat ik een stap achterwaarts deed. Dat de Corvettes de snelste wagens zijn heb ik geen moeite mee. Dit zijn momenteel topwagens die op internationaal niveau wedstrijden winnen. Maar het is aan de sportieve overheid om de onderlinge waarden zoveel mogelijk te nivelleren. Als GLPK of SRT een foutje maken moeten wij daar kunnen op inspelen. Een evaluatie na deze eerste wedstrijd dringt zich duidelijk op”, besluit Ruben Maes. |
All times are GMT +2. The time now is 17:14. |