![]() |
Krijgt Chimay het nekschot van de RACB?
Al enige weken is er tumult rondom Chimay, jammer dat ik op de Belgische sites daar niets van terug kan vinden. Het nieuws was ditmaal terug te vinden via mijn favoriete pulpblaadje ;)
Het 80-jarig verjaardagsfeestje is door een beslissing van de RACB om zeep geholpen. De RACB geeft geen circuitlicentie (zowel nationaal en provinciaal)af voor autosportwedstrijden dit jaar op Chimay. Na 79 jaar komt er een einde aan autosport op Chimay. Historycar op 22 en 23 juli gaat niet door. Dat circuits na verloop van tijd niet meer voldoen aan bepaalde eisen is logisch. Onze perceptie qua veiligheid veranderd steeds, dus circuits zullen aanpassingen moeten blijven doorvoeren. Alleen raar dat RACB 6 weken voor aanvang van een evenement de licentie intrekt. Dat had mijn eigenwijze inziens ook wel wat eerder gekund. Op zo'n korte tijdperiode confronteer je een hoop mensen met een probleem. Als Chimay echt zo onveilig zou zijn dan had men dat ook in januari bekend kunnen maken. Gevolg hiervan is dat de organisator van Historycar (Julius Thurgood, http://www.tophatracing.co.uk) verdenkingen kreeg jegens bepaalde personen en circuits. Kettingreactie hierop was dat het bewuste nederlandstalige circuit weer een persbericht de wereld heeft moeten insturen om bepaalde zaken te ontkrachten. In slotalinea van dat persbericht wenste Circuit Zolder alle succes toe om het evenement van Julius Thurgood weer terug op de kalender te krijgen. Ter info, alle andere wedstrijden op Chimay (moters, drag, sprint) mogen wel doorgaan. Raar he......... Krijg ik als eigenwijs oranje kereltje weer het idee dat de RACB wederom op eigen desatreus houtje bezig is? Voor de mensen die zaak willen steunen: http://www.tophatracing.co.uk/documents/Chimay.pdf Bron: autosport 06-07 / 15-06 |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
@Raceboy, waar heb je gevonden dat ze een ASAF licentie hebben? Als dat zo is dan is de redenering van de RACB nog krommer. Wel legaal om met een Porsche Biturbo deel te nemen aan de GDC throphy........maar historisch rond tuffen in MG is levensgevaarlijk op dat circuit ;) |
Quote:
|
Quote:
Knappe kerel die mij kan overtuigen dat deze situatie logisch is. Niets ten nadele van Bravo, ASAF of VAS............die proberen de amateurs nog te laten rijden op een creatieve manier. Alleen jammer voor de Engelsen...... |
Quote:
Zwak boeltje van de Kacb, maar dat is al jaren geweten. Waarom sport ondersteunen als je het ook kan vernielen. Arm,arm apeland. (Met alle verontschuldigingen aan de echte apen) |
Quote:
De Top Hats zijn dan wel weer van harte welkom op de six heures Historique in Spa. Dat zal dan wel weer een nationale wedstrijd zijn ;) Ga toch eens snuffelen op de FIA site of daar wat van terug te vinden is. Kunnen we meteen "onderzoeken" of DSC, Euroboss en Rhino's GT's onder de term "piraten-evenement" vallen. M.a.w. geen officieel kampioenschap..............als dat zo is dan weet ik nog 40 andere klassen en series die dit jaar te gast zijn op ander circuit, maar waar men (de RACB dus) geen probleem maakt dat er oranje volk aanwezig is ;) |
Quote:
Meer hierover in de pers binnenkort, want het is niet meer mooi :frusty: |
Heren, waarom moeilijk doen.
Als alle niet KACB-RACB wedstrijden - piraten wedstrijden zijn, waar je nota bene een nationale licentie voor nodig hebt. Als alle niet VAS wedstrijden, waar je een provenciale licentie voor nodig hebt ook piratenwedstrijden zijn, dan snap ik niet goed waarom er niet ALLEEN piratenwedstrijden gehouden worden. Waarom wil iedereen op de kalender? Wat als je deelneemt aan een piratenwedstrijd? Wat kunnen ze doen? OK, je licentie afnemen. (Ben wel eens benieuwd welke goede advocaat ze daarvoor gaan meebrengen) Maar als je enkel aan piratenwedstrijden deelneemt, dan gooi je die kaart die je elke wedstrijd dient te tonen (want blijkbaar veranderen de nummers in je portfeuille en hebben ze bij de RACB slechte printers) toch gewoon over de haag. Wat mij betreft is het mijn laatste jaar als piloot in België. Er zijn andere landen genoeg waar je wel welkom bent en waar je als klant ontvangen wordt. Per slot van rekening doe je veel geld op, en als ik dat dan toch wil doen dan doe ik dit liever in een aangename sfeer. Als we aan de RACB - Zolder - Francorchamps boom willen schudden dan mag ik het in België sowieso al vergeten als piloot. Ze zullen wel iets vinden om je niet toe te laten aan de start of geven je zwart tijdens de wedstrijd. Jullie halen dit soort zaken aan van de RACB maar deze week vorige stoot meegemaakt met organisator RACE: Transporama krijgt geen accreditatie voor Spa 24H omdat we niet kunnen aantonen dat we iets publiceren. Ook na herhaaldelijk verzoek (5 mails en fax) kregen we geen antwoord ( was wel in het NL :)) Tot overmaat van ramp kennen ze het BMR boek niet eens terwijl ze er zelf instaan als adverteerder. Ik vraag me af wat je dan wel moet aantonen om daar binnen te mogen? Geen probleem - niet binnen is geen verslag van de 24H, al hadden we jullie dat graag cado gedaan. Komt wel in orde mannen, bij de volgende raad van bestuurswissel, in 2045 zal alles veranderen :) |
Quote:
DAT is nu éénmaal het probleem van de RACB. Je moet (zogezegd) bewijzen dat je een artikel schrijft enkel en alleen over die 24 Uren en dan nog in een tijdsbestek van maximum twee maanden na de wedstrijd. Enerzijds Ok, maar er is een keerzijde! Ikzelf ben begonnen als journalist bij Keesing Auto Magazine in 1978 en heb sindsdien altijd een accreditatie gehad in Francorchamps. Na 20 jaar trouwe dienst, geldt je bij de journalisten bond als erelid en heb je je sporen (= perskaart ) verdient . Sinds verleden jaar ben ik er echter uitgegooid daar ik inderdaad geen artikel kon voorleggen. De verantwoordelijke is echter iemand die destijds, samen met mij, zijn leerschool volgde bij Keesing Automagzine. Tot daar, kan ik, met spijt en onbegrip, volgen. Maar dat je daarna mannen met dikke sigaren, dames met korte rokken , met kind en/of hond (!) door de pitstraat ziet wandelen en ze twee jaar geleden zelfs tegenkwam -zonder fotoapparaat weliswaar- op de fotografenplaats aan de binnenkant van de Source en dat daar dan nog af en toe een hangertje met een perskaart aan bengelt, dat gaat mij te ver en trekt alles in het belachelijke. Proficiat aan de RACB en bedankt ! |
Ik heb de twee voorgaande posts met de nodige interesse gelezen. En ik moet zeggen, het is in het Belgische motorsportwereldje niet anders. Sommige mensen zijn al jaren in het bezit van een FIM-perskaart maar hebben nog nooit één letter gepubliceerd. Anderen hebben dan weer geen kaart, maar komen toch op alle BK-crossen binnen onder het mom van persfotograaf. Sinds de komst van de digitale fotografie is er werkelijk een wildgroei van de zgn. "persfotografen". Het erge is dat slechts één vijftal daadwerkelijk foto's aanlevert voor media. Het merendeel van de overigen post de foto's gewoon op een "eigenbrouw" website om ze zogezegd daar aan de media aan te bieden. Larie en apekool natuurlijk. Het zijn in de eerste plaats vooral parasieten die uit zijn op gratis zuip en vreten. Hetzelfde kan gezegd van een aantal leden van de schrijvende pers. Zo beperkt de MX-correspndent van Belga zich al jaren enkel tot het telefonisch doorgeven van de uitslagen en dit dan nog met grote tegenzien. Mr. Belga schrijft enkel artikels als hij er de BMB of het BK mee in een negatief daglicht kan stellen. Voor het overige zie je hem wel vrolijk "moonlighten" bij Signore Giuseppe Luongo, de promotor van het WK, wiens woord hij uiteraard spreekt.
|
Top Hat komt de volgende 3 jaar terug naar Chimay. Blijkbaar hebben ze alles opgelost en werkte de RACB zelf mee. Dit jaar 14 en 15 july, de komende jaren kan er zelfs nog een tweede datum per jaar bijkomen.
|
Ook de Funcup trekt terug naar Chimay:
September 1 - Trophée des Trappistes - Chimay |
Volgens een summier berichtje in de Autosport van 03-01 zijn er (waarschijnlijk)geen race-activiteiten op Chimay in 2008. Reden?
-Werkzaamheden aan "barriers" (zijn dat vangrails?) -Geen centjes om de werkzaamheden uit te voeren. Toch gek dat je zoiets moet lezen in een Engels blaadje op zowat de laatste bladzijde ;) |
All times are GMT +2. The time now is 19:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.