![]() |
Onweer en bliksems - fotoreeks
4 Attachment(s)
Nadat we eerder al achter de regenbogen aangegaan waren, was het nu de tijd om de lens op een ander weerfenomeen te richten: onweer en bliksems. Het gebeurd niet zo vaak dat we hier onweer vlak boven ons dak krijgen, maar deze avond was het even anders. Niet dat de kern direct boven ons zat, maar wel kort genoeg bij om het erop te wagen. Bovendien bleven de bliksems nog steeds goed zichtbaar eens het onweer voorbij getrokken was, en er dus geen regen meer viel. Het ideale moment om naar buiten te stappen met de camera op het statief gemonteerd. Het resultaat zien jullie beneden. De eerste foto is de meest uitgebreide ontlading. Naderhand trok er een zeer lage wolkenband voorin, waardoor de ontladingen iets onderbroken zijn. Volgende keer toch maar weer eens de auto induiken en een andere locatie opzoeken. :D
Tot het volgende natuurfenomeen. ;) |
schitterende foto's. Hoe krijg je zoiets toch vastgelegd, ik heb het al zoveel keer geprobeerd
|
Zeer knap Huudo. Ik heb het ook al enkele keren geprobeerd, maar het lukte mij ook nog niet... Ik denk dat ik een statief mis :D Ge moet enkel een zeer lage sluitertijd gebruiken zeker, zodat hij een foto van een seconde of 10 trekt? En dan hopen dat er net een flits... flitst...
Daarnet ook onweer hier gepaseerd, maar ik heb meer het schouwspel met de zon achter de regenwolken en zo gefotografeerd :) |
- goed kijken
- proberen inschatten waar de kern zit - statief gebruiken - sluitertijden tss 5" en 8" - lage "hit-ratio" -> 4% Wat wil zeggen, ik heb wat zitten stoeien met de sluitertijden, gaande van 1" t.e.m. 15", maar tussen de 5" en de 8" leek mij het beste resultaat te geven kwa verhouding 'kans-dat-je-hem-hebt" en belichting. 4% wil dus zeggen dat ik zo'n 100 foto's heb genomen. De eerste 40 à 50 foto's had ik niets. Tot ik zag dat ik naast de kern zat te fotograferen - als je er midden inzit, niet altijd evident. Eens ik op de juiste richting had, ging het wat makkelijker. Belangrijk is, denk ik uit deze serie geleerd te hebben, is dat je op een punt staat waar je een goed overzicht hebt (thuis dus niet echt zo). Dus vanwaar je het systeem beter in de gaten kan houden enz. En zoals met zoveel. Oefening baart kunst, maar een digitale SLR helpt enorm. Tot en met vorig jaar, toen ik nog met filmrol werkte, heb ik dit ook gedaan, maar veel minder intensief, gezien de prijs van de rolletjes enz. |
Quote:
|
Ik heb ook wel nog wat, zal ook wat natuurfototjes posten
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 02:12. |