De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ook FW24 vliegt (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=1488)

Alain 29-01-2002 10:52

Ook FW24 vliegt
 
Tijdens de eerste testen met de Williams FW24 was Ralf al sneller dan Pizzonia en Montoya met de FW23. De bedoeling was een shakedown maar dit resultaat had men niet echt verwacht. De speed zit er alvast in. Juan al met één been wereldkampioen :D

airco 29-01-2002 12:08

dat de nieuwe auto sneller is dan die van het vorige jaar is de normale gang van zake. Het tegengestelde zou pas vreemd zijn.

En voor de rest ==> test's say nothing

Als er vrij recente baanrecords gebroken zouden worden dan heb je een aanwijzing. Want nu is hij sneller dan montoya en Pizzonia, maar met wat voor setup reden die ??? race of quali ??

Die shake-down (met heavy fuel load, of voor 5 rondjes brandstof ???)

Test's say nothing. McLaren was superbetrouwbaar in de tests vorig jaar, maar toen kwam er australië en Brazilië :rolleyes:

airco

Alain 29-01-2002 12:30

Quote:

dat de nieuwe auto sneller is dan die van het vorige jaar is de normale gang van zake. Het tegengestelde zou pas vreemd zijn.
Zo normaal is dat niet. Vraag maar aan Jaguar, kijk naar Jordan in 2000, kijk naar Williams in 1998. Zij gingen er op achteruit tgo het jaar ervoor.
O ja, een shakedown wordt gedaan om te kijken hoe de auto aanvoelt, zich gedraagt in snelle bochten, langzame bochten, hoe de aerodynamica werkt etc. Er wordt dan ook nooit voluit gereden vandaar dat het verrassend is dat ie sneller was dan de twee andere met de oude wagen.
Testen zeggen iets over het potentieel van de wagen of dit nu in qualifying trim is of in race setup. Het feit dat Prost vorig jaar met qualifying setup tijden kon rijden van de grote jongens met race setup liet al vermoeden dat het niet vceel zou worden. Hun doelstellingen lagen in eerste instantie ook elders, met name sponsors overtuigen...helaas.
De top teams hebben er absoluut geen baat bij om te testen in qualifying trim, zij willen snel zijn en races winnen. Ze zullen dan ook met het oog op de wedstrijden gaan testen.
En....het blijft nog altijd een mechanische sport. Er kan altijd iets misgaan. Ik herinner me Ferrari in 1989. Ze introduceerden de handschakeling aan het stuur en tijdens de winter ging de ene na de andere versnellingsbak eraan. Wie won de openings GP in Brazilië ? Jawel, Nigel Mansell met een Ferrari.
Dus please, deze statements iets meer in zijn context zien aub ipv van het oeroude statement dat tests niets zeggen. Als dat zo is, what's the point of testing

airco 29-01-2002 12:49

testen is voor de teams van belang. Zij kunnen hun data zien. De set-ups, andere technische factoren, ...
In die fase kunnen ze problemen onderscheppen, en verbeteren tegen de eerste races.

Voor het grote publiek is testen echte zonder nut:

Wat zegt een tijd van 1:19:280 als het track-record 1:18:201 is. Ze waren 0.1 sec sneller dan hun pizzonia. Maar als die tire-testing aan het doen was (waar geen dadruk gelegd wordt op snelle laps, maar gewoon langdurige slijtage testen) dan is die 0,1 sec sneller al niet zo verwonderlijk.

McLaren draait al heel da maand Januari snelle tijden. Zelfde niveau als Williams. Toch geven ze openlijk toe dat ze nog niet zijn waar ze zouden moeten staan. Waarom ??? ze breken track-records??? ==> omdat ze hun data kunnen zien, en dan tot de juiste vaststellingen komen.

Het grote publiek heeft die data niet, dus blijft het koffiedik kijken.

Met deze posts is airco ondertussen de kaap van de 1000 posts gepasseerd. :p :cool: :cool:

airco

Finish 29-01-2002 17:17

Join the club ! :)

airco 29-01-2002 22:15

allé alain, om dan op uw verhaal (van testen zeggen wel iets) voort te gaan:

01. Michael Schumacher - Ferrari F2001 – 1:18.470 - 105 laps
02. Rubens Barrichello - Ferrari F2001 – 1:18.'637 - 67 laps
03. Nick Heidfeld - Sauber C21 – 1:18.817 - 96 laps
04. Antonio Pizzonia - Williams FW23 – 1:19.240 - 91 laps
05. Ralf Schumacher - Williams FW24 – 1:19.430 - 28 laps
06. Felipe Massa - Sauber C21 – 1:19.513 - 75 laps
07. Marc Gene - Williams FW23 – 1:19.754 - 24 laps
08. Jarno Trulli - Renault B201 – 1:20.082 - 58 laps
09. Jenson Button - Renault R202 – 1:20.097 - 33 laps
10. Anthony Davidson - BAR Honda 003 – 1:20.155 - 91 laps
11. Jacques Villeneuve - BAR Honda 004 – 1:21.098 - 43 laps
12. Mika Salo - Toyota TF102 – 1:21.358 - 18 laps
13. Allan McNish - Toyota TF102 – 1:21.684 - 41 laps
14. Takuma Sato - Jordan Honda EJ12 – 1:22.599 - 46 laps
15. Marcel Lassee - Jordan EJ11 – 1:22.889 - 80 laps
16. Juan Pablo Montoya - BMW Williams FW24 – 1:46.189 - 16 laps


Dan staat het er voor JPM mottig op zene, zelfs geklopt door Lassee :confused:
Schumacher terug met de vingers in de neus wereldkampioen op deze manier.

Dit is Natuurlijk onzin. Voor 1 keer nog eens mijn Statement: Testen zeggen RIEN (nothing, niks, ...)

airco

Finish 29-01-2002 22:56

16. Juan Pablo Montoya - BMW Williams FW24 – 1:46.189 - 16 laps
ne ronde van 1min 46 kunde ook moeilijk een aanval op het circuitrecord noemen eh ;)

Bart.Vandecavey 29-01-2002 22:59

Hij had misschien zijn handrem vergeten af te zetten

Oneliner 29-01-2002 23:04

Quote:

Originally posted by Finish
16. Juan Pablo Montoya - BMW Williams FW24 – 1:46.189 - 16 laps
ne ronde van 1min 46 kunde ook moeilijk een aanval op het circuitrecord noemen eh ;)

Volgens mij was et de finish die in diee auto zat ;) :D:D

Finish 29-01-2002 23:40

ik denk dat ik dat dan als een serieus compliment moet beschouwen ;)

Alain 30-01-2002 10:31

awel airco, ge hebt gelijk dan hoef ik hier verder geen Latijn meer in te steken


All times are GMT +2. The time now is 22:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.