![]() |
Gilles - 25 jaar verder
Dit had misschien in F1 gemoeten.
Zo aan het eind van de dag (of eigenlijk het begin van de volgende) maar eens rondkijken op de diverse autosportfora ter wereld wat er hier en daar over Gilles wordt geschreven. Dat stelt me allemaal niet teleur. Kom ik vervolgens hier op De Paddock.... niets....:confused: "Leeft" dat helemaal niet meer op Zolder? Of is iedereen hier te jong om het (bewust) te hebben meegemaakt? Leg eens uit alsjeblieft. |
Ik denk nog dikwijls aan die crash, ik stond aan de binnekant van die bocht toen het allemaal gebeurde, ik moet een tijd opnemen voor zondag( groep N),voorprograma voor de F1, maar ik ben toen naar het Beru team gestapt en ik ben ziek naar huis gereden en ik ben tot op heden nog altijd niet terug op die plaats geweest:cool:
|
Ik kan goed geloven dat je dan ziek naar huis rijdt, als je zoiets voor je ogen ziet gebeuren.
|
Quote:
|
Met alle respect voor de rijder die Gilles was, met alle respect voor de rijder die Ayrton was, maar als we ELK JAAR op de bewuste dag een rijder moeten herdenken, dan moeten we ook de dood van alle andere - op het circuit overleden - rijders herdenken. Geen uitzondering. Iedereen denkt wel nog aan Gilles Villeneuve en Ayrton Senna, maar een grootmeester als Jim Clark wordt vergeten! En al de minder bekende rijders, die worden sowieso vergeten. Ik doe er dus niet aan mee aan die jaarlijkse herdenkingen...
|
Ik ben nu eens speciaal gaan kijken naar het filmke van de crash. Heb het 15 proberen stil te zetten om te zien hoe het mogelijk is dat hij zo uit zijn cokcpit vliegt. Ik begrijp het nog altijd niet. Reed hij dan zo snel of was de veiligheid nog niks waard toen? Ik was wel een half uur stil van dat filmke. Van senna was een minder erge crash als je kijk naar het uitzicht ervan. Senna vloog wel zeer hard de muur in. Van Gilles weet ik eigenlijk niet. De botsing is op heel veel fimlkes buiten beeld dus weet ik ook niet correct wat er gebeurd maar aan het resultaat te zien is het zeer erg. Weet iemand soms de gegevens van die bewuste 8 mei? (snelheid enz.)
|
Ik weet wel dat het stoeltje waarmee Gilles in de wagen zat met gordels en bouten en al losgerukt werd uit het chassis van de wagen. Toen Gilles op de grond neerkwam was hij al dood, en hij zat nog steeds in zijn stoeltje gegespt. De impact moet dus enorm geweest zijn en tegelijkertijd waren de wagens in die tijd nog niet zo sterk gebouwd als nu. Vergeet niet dat de chassis' in die tijd bestonden uit aluminium, want van kevlar was toen nog geen sprake.
|
Niet dat dit er toe doet, maar ik dacht dat Gilles overleden is door met hoge snelheid uit de cockpit te vliegen tegen een draadhek of paal van het draadhek.
Ondanks ik hem niet gekend heb (ik was maar een paar jaar toen hij stierf), zijn de herinneringen in de geschiedenisboeken en naslagwerken voldoende duidelijk om aan te geven wat een passioneel & getalenteerd rijder hij was. Een zwart vlekje op zijn persoon vind ik dat hij zich op de openbare weg ook zo snel onderweg begaf, ten minste als je een aantal naslagwerken & biografiëen moet geloven ("Gilles reed op de openbare weg altijd zo snel als de toestand & wagen het toeliet"), iets wat in mijn ogen echt niet kan. Mooi filmpje over hem: http://www.youtube.com/watch?v=yjbi8E_3FF8 |
Herdenkingen voor autosportcoureurs? Allemaal zeer treurig dat die mannen hun leven hebben gelaten op het circuit maar ik ben er niet echt rouwig om. Die beste kerels wisten wat de risico's waren en dood was er daar eentje van. Simple as that. Trouwens, dat is nog steeds van toepassing voor iedereen die een helmpje opzet en gaat rijden op een circuit.
Alleen de kleppers zoals Senna en Villeneuve worden herdacht, denkt iemand ooit nog aan Ratzenberger? Dat was de eerste persoon die ik zag sterven op TV. Weet nog precies op welke bank ik zat in de ouderlijke huiskamer toen dat gebeurde. Idem dito met Keith o'Dor...... Nee, herdenkingen van coureurs zijn aan mij niet besteed. Dat zijn voor mij mannen die het ultieme offer hebben gebracht voor hun hobby / goed betaalde beroep. Noem het "luxe doden" van onze decadente westerse maatschappij. In de maand mei hebben we doden te herdenken die onze hedendaagse luxe levenstijl mogelijk hebben gemaakt. Gasten van 19 of 20 jaar die hun leven hebben gegeven om ons in staat te stellen dat we elk weekend naar het circuit mogen gaan. Bezoek eens een lokaal war cemetry van WOII (of WO I) en kijk naar de jaartallen. Dan besef je pas hoeveel geluk je in je leven hebt gehad door nu te mogen leven. Ach mijn mening zal niet in goede aarde vallen bij de goegemeente. Daarom is dit ook een forum waar iedereen zijn mening kan en mag ventileren zolang bepaalde grenzen niet worden overschreden ;) |
Quote:
Ale nu maar terug on topic Quote:
Quote:
|
De grootste oorzaak van Gilles dood is een "constructie fout" bij ferrari. De gordels zaten bevestigd aan de stoel in plaats van aan het chassis zoals nu het geval is.
|
Quote:
In die optiek zouden we beter allemaal het geld dat we aan autosport spenderen toch beter aan "goede doelen" geven i.p.v aan een "luxe" sport. U hebt het natuurlijk al lang begrepen : zo werkt het natuurlijk niet in de echte wereld. Maar inderdaad : Senna en Villeneuve komen onmiddellijk in de mensen hun gedachten, maar wat met Ratzenberger, Paletti, Bandini, Peteron, Clark en de talloze doden die in de maand mei ooit gevallen zijn op Indy? We kunnen zo inderdaad een lange lange lijst maken om iedere maand mee te vullen. Toch.. het kan waarschijnlijk geen kwaad om dar af en toe eens aan te denken. |
All times are GMT +2. The time now is 06:13. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.