De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Ferrari 250GT SWB - 1961 - Gunze Sangyo - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=16258)

Sennake 19-09-2007 21:31

Ferrari 250GT SWB - 1961 - Gunze Sangyo - 1/24
 
5 Attachment(s)
http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190314328

Dit is voor mij één van de mooiste Ferrari's die er ooit gebouwd zijn. Perfecte lijnen, en niet te extravagant. Een wolf in schaapskleren. One of my favourites ;)

De kit is er eentje uit de "high-tech model" reeks van Gunze Sanyo, en dus zitten er een pak foto-ets onderdelen in, zoals bv ook de spaakvelgen. Maar daarover later meer.

Eerst de body. De 250GT SWB bestond in "gewone" straatversie uit metaal, en ook als "raceversie" uit aluminium. De eerste versie was meestal herkenbaar aan de bumpers voor en achter (alhoewel die er ook wel eens afgehaald werden) terwijl de raceversie die niet had. Nu is de kit een straatversie met bumpers, maar ik heb een aantal redenen om ze niet te gebruiken:
  1. Ik heb al een 1/24 straatversie gebouwd van Italeri, ik heb de straatversie aangeschaft op 1/43 van BBR en op 1/18 van CMC. Ik heb dus weinig behoefte aan nóg een straatmodel.
  2. De raceversie zonder de bumpers laat de perfecte vormen van de body veel beter tot uiting komen.
  3. De meegeleverde bumpers bestaan uit white-metal, wat ik sowieso al haat. Bovendien vertonen ze enorm veel oneffenheden zodat ik er tegenop kijk om ze mooi glad te schuren, als het al überhaubt mogelijk is.

Dus wordt het een raceversie. Dit impliceert wel dat ik vooraan, onder de pinkers, extra koelgaten moet maken die voorzien zijn van een lip die naar buiten steekt. Nadat ik de gaten geboord heb, heb ik een plastic holle buis genomen, er een reepje afgezaagd, dat plat geklopt met een hamer tot een ovalen vorm, en die in de opening gelijmd. Op de foto's heb ik de extra aangebrachte opening aangeduid met de rode pijlen, net als de koelsleuven achteraan, die ik eveneens opengemaakt heb.

Het enige wat ik nu nog moet beslissen is de koetswerkkleur. Al mijn hierboven vermelde Ferrari 250GT SWB's zijn al rood, dus ik heb veel goesting om eens een gele "Ecurie Francorchamps" versie te maken, zonder de startnummers evenwel, want ik wil het model op modelbouwwedstrijden kunnen inschrijven in de categorie "straatwagens".

Wat denken jullie? Doen?

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1190233608

Gulfie 19-09-2007 21:59

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 219843)
Wat denken jullie? Doen?

Kijk Guy, nu gaat ge bij den duivel ten rade. Ik HAAT meelopers (en Ferrari's ook een beetje, want van McLaren moeten ze verdorie afblijven!!!), dus iedereen die een Ferrari niet rood maakt krijgt sowieso al een streep voor.

Just do it!

Luigi 19-09-2007 22:32

Ik stem ook op geel (al was het maar om een beetje chauvinistisch te doen). Verandering van spijs doet eten zegt men, doen dus.

MFahrer 20-09-2007 07:07

Ik zou zeker ook voor de gele Ecurie Francorchamps uitvoering gaan! Ik vraag me wel af waarom je een raceuitvoering bouwt (en daar dus ook extra koelgaten in voorziet, hetgeen echt prachtig gedaan is trouwens) en er dan toch een straatversie wilt van maken! Heeft dit een reden? Gewoon omdat je al zoveel racewagens hebt waarmee je zowiezo al mooie punten pakt op modelbouwwedstrijden?

G.

Wild Goose 20-09-2007 07:11

Keuze gaat ook naar geel.

Sennake 20-09-2007 08:19

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 219853)
Ik zou zeker ook voor de gele Ecurie Francorchamps uitvoering gaan! Ik vraag me wel af waarom je een raceuitvoering bouwt (en daar dus ook extra koelgaten in voorziet, hetgeen echt prachtig gedaan is trouwens) en er dan toch een straatversie wilt van maken! Heeft dit een reden? Gewoon omdat je al zoveel racewagens hebt waarmee je zowiezo al mooie punten pakt op modelbouwwedstrijden?

G.

Ik doe met mijn modellen altijd mee aan modelbouwwedstrijden, zoals je wel weet. Daarom tracht ik elk jaar om minstens één model klaar te hebben per wedstrijdcategorie. Dit jaar heb ik voor de categorie "competitiewagens" al de Mclaren gebouwd. Voor de "vrachtwagens" heb ik de Mercedes, voor de "moto's" de Honda CB750. Wat nog ontbrak was een wagen voor de categorie "straatwagens". Dus ben ik aan deze Ferrari begonnen die in deze categorie zal ingezet worden. En bijgevolg kan ik er geen competietiemodel van maken met racenummers op, omdat ik gegarandeerd naar de "competitiewagens" zou vliegen, waar ik dan mezelf zou beconcurreren met mijn McLaren.

Bovendien is het zo dat de echte 250 GT SWB raceversies nog andere verschillen vertoonden met de straatversies. Zo stond de tankdop bv op een andere plaats, net als de verluchting in het dak die zich in de achterruit bevond, enz. Wat ik dus eigenlijk ga bouwen is een straatversie waarvan men de bumpers verwijderd heeft om mee te koersen, zoals dit in werkelijkheid ook vaak gebeurde. Want ook met die straatversies is serieus gekoerst door amateur-racers hoor.

Hopelijk is de uitleg nu ietske duidelijker?

Gèrre 20-09-2007 08:31

Ik zou ook voor de gele gaan, en ik begrijp u standpunt wel. Dus gewoon doen wat je voor ogen had en dan staat er waarschijnlijk weer een winnend model op de volgende modelbouwbeurzen. Btw de lijnen van deze Ferrari zijn inderdaad zeer schoon !

BSmodels 20-09-2007 11:00

geel is een uitstekende keuze

voor een raceversie zou ik gekozen hebben voor een groene van David Piper ( in de veronderstelling dat hij ermee gereden heeft :rolleyes: )

MFahrer 20-09-2007 11:29

Veel duidelijker Sennake... al dacht ik wel dat het zoiets ging zijn! Begin 2008 rijden we op 1/24 voor de opening van een nieuw circuit een Le Mans klasse uit de jaren 60, daarvoor ga ik de ESCI 250 GT SWB bouwen! Misschien kunnen jullie ook nog eens een wagen inzetten en deze meebrengen voor de concours! (past dan iets beter dan de McLaren die je meehad naar de 2 liters!)

G.

Sennake 20-09-2007 16:18

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 219861)
Misschien kunnen jullie ook nog eens een wagen inzetten en deze meebrengen voor de concours!

Meebrengen voor de concours, ok. Rijden zullen we toch met een ander model doen denk ik...:gas:

Guido 20-09-2007 16:29

Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur. ;)

Dominique 20-09-2007 17:12

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 219870)
Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur. ;)

:agree: Mijn gedacht!

MFahrer 20-09-2007 19:34

...Ook schitterend natuurlijk... Donkerblauw met een witte lijn over de neus...

@Sennake... uiteraard rijden met iets anders, er zijn veel goeikope, makkelijk te vinden 60'ers hé... 250GTO van revell bijvoorbeeld! Daar kan je je broek niet aan scheuren hé, maar je kan er wel mee scheuren! :gas:

G.

Sennake 20-09-2007 19:44

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 219870)
Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur. ;)

Daar heb je absoluut gelijk in.

En dus wordt het ... geel. Ah ja, ik ben minstens zo ne wringer als Guido eh ;)

Sennake 21-09-2007 15:32

Voila, het is blijkbaar de week van de mislukkingen: de Ferrari ligt ook al in de remolie. Na een mooi geslaagde primerlaag met Tamiya witte primer gisteren, zette ik vandaag een mistlaag met Motip geel. Na een uurtje een eerste wet laag en zie: de verf trok samen en maakte dat het volledige oppervlak eruit ziet als schuurpapier. Het lijkt wel alsof de body gezandstraald is. Of het de verf is die deze vorm aangenomen heeft of dat de plastic body zelf aangetast is weet ik (nog) niet. Ik heb de boel direct in de remolie gekieperd want hoe sneller je dit doet na het spuiten, hoe groter de kans dat de verf gemakkelijk lost.

Conclusie: ofwel kan de plastic van Gunze Sangyo niet tegen Motip verf, ofwel verdraagt Tamiya primer geen Motip verf. Als het 2e het geval is, is er nog hoop, want dan zal de kas niet aangetast zijn en kan ik mits het gebruik van Motip primer de boel nog redden. Als het eerste het geval is, is het erger: dan is de ganse kas aangetast en zal ik héél veel moeten schuren om ze weer glad te krijgen, waarna ik met Tamiya primer en Tamiya geel aan de slag zal moeten.

Waarom heb ik nu niet direct Motip primer gebruikt? Ten eerste omdat ik nog nooit gehoord heb van dergelijke primer-problemen, en ten tweede omdat ik wou proberen om een zo dun mogelijke primerlaag te spuiten, wetende dat Motip sowieso al vrij dik is en dus de details rapper verstopt...

Voordeel is wel dat ik nog geen andere werkzaamheden aangevat heb en dus alleen tijd en energie gestoken heb in de kas zelf.

Enfin, ik kan in elk geval mee gaan aansluiten bij Guido en Tom21 wat spuit-perikelen betreft deze week. Wie volgt? :+


All times are GMT +2. The time now is 21:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.