De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Karting (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=43)
-   -   Beginnen (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=16461)

FormulaV-JH495 24-10-2007 22:26

Beginnen
 
Howdy,

Nu dat mijn kleinen mannen oud genoeg zijn (en mijn kop eraf zagen om een kart) vraag ik hier of er iemand mij kan helpen met info ..

hoe je begint .. (off course met de aankoop van een kart) ... maar ook welke raceklassen er zijn e.d. ...

Speesman 24-10-2007 23:19

Als je een paar dagen geduld hebt, kan ik hier wel eens een uitleg neertypen (nu heb ik het echt te druk, spijtig genoeg).

Zou je zowiezo aanraden om eens een kijkje te nemen op www.kartgrid.be (en zeker op het forum), daar zal je al veel info vinden die je nodig hebt.

Flitser 04-11-2007 23:55

Quote:

Originally Posted by FormulaV-JH495 (Post 221826)
Howdy,

Nu dat mijn kleinen mannen oud genoeg zijn (en mijn kop eraf zagen om een kart) vraag ik hier of er iemand mij kan helpen met info ..

hoe je begint .. (off course met de aankoop van een kart) ... maar ook welke raceklassen er zijn e.d. ...

Hoi,

Hangt er een beetje vanaf wat je zelf wil of kan uitgeven.
Ook in, welke regio je woont kan een bepalende factor zijn in het begin.

Om te beginnen heb je twee klassen.
2-takt en 4-takt.

Met 2-takt mag je enkel buiten rijden.
Met 4-takt mag je zowel binnen als buiten rijden.

De meest gebruikte 4-takt motoren zijn de gekende standaard Honda GX200 (6,5pk)zoals op de huurkarts en de Briggs&Stratton World Formula's (15pk). Dat zijn tevens ook de traagste motoren die je ziet rondrijden. Je ziet ze dan ook het vaakst opduiken op de indoorkartings of op de kleinere outdoorcircuits zoals Antwerp Karting, Marche-en-Famenne en Amay. Met een standaard Honda is het niet echt aan te raden om naar grote circuits als Genk of Francorchamps te trekken. Iets wat je met de B&S wel kan gezien zijn vermogen al ben je dan wel steeds de traagste op circuit.
Op Antwerp Karting bestaat een zeer hoogstaand clubkampioenschap voor beide motoren waarje kids de nodige ervaring kunnen opdoen.

Een trapje hoger op de 4-takt ladder vind je dan de TKM (18pk maar een pak sneller dan de B&S), de Biland (28pk), de Vampire (48pk? dacht ik), enz... Maar voor elke motor telt het volgend: hoe hoger de pk's, hoe duurder de motor, hoe duurder het onderhoud, hoe sneller de banden slijten... you get the picture ;)

De meest verkochte motor en ideaal om mee te leren bij de 2-takters is de Rotax Max (28pk). Bovendien bestaat er ook een geknepen versie van namelijk de Junior Max (18pk als ik me niet vergis).
Voordeel van deze motoren: eender waar je gaat rijden kom je wel mensen tegen met hetzelfde materiaal waardoor je al sneller ziet waar je staat. Wat haalt het uit sneller te zijn dan iedereen door de snelste motor te hebben?

Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan over tientallen andere mogelijkheden.
Probeer eerst te weten te komen welke richting je uit wil want er zijn tal van mogelijkheden. Als het is om puur recreatief te rijden zonder wedstrijden zijn er goedkopere en betere alternatieven. Ik denk ter vervanging van de B&S bijvoorbeeld aan een licht getunede Honda GX270 of een prokart (een kart waar je 2 motoren te gelijkertijd op kan monteren).
Ter vervanging van de Rotax Max heb je bijvoorbeeld de PRD Thunderball, even snel maar wel een stuk goedkoper...


All times are GMT +2. The time now is 09:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.