De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   1/18 Ferrari 333SP, winnaar Rolex 24 Hr 1998 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=21314)

Wet Sellery 28-01-2013 02:00

1/18 Ferrari 333SP, winnaar Rolex 24 Hr 1998
 
Het kan soms raar lopen in de modelbouw-wereld. Dan is een mens al bezig met het bouwen van 2 auto's en een paar Spitfire vliegtuigen, komt er nog een opdracht bij van iemand die een model wil laten ombouwen :frusty:

De bedoeling is om een standaard 1/18 Ferrari 333SP van Hotwheels om te bouwen naar deze versie :

http://www.sportscardigest.com/wp-co...oads/SCD-N.jpg

Dit is het model dat ik van de klant gekregen heb :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0113%20(1).jpg

Ik heb flink wat extra spullen besteld voor deze ombouw, dit zijn er alvast een paar (de rest komt volgende week binnen) :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0113%20(2).jpg

De body moet flink aangepast worden. Om te starten heb ik de opstaande rand aan de zijkant weg geschuurd. Zo is het origineel :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...MOMO%20001.jpg

Zo is het nu :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...MOMO%20002.jpg

De neus moet van een lange versie veranderd worden in een korte, het middelste ronde stuk moet ook meer naar achter komen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...MOMO%20003.jpg

Moet nog wat gevijld worden om het mooi recht te krijgen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...MOMO%20004.jpg

Ik heb even een andere body er bovenop gelegd om het verschil te tonen. De plaats waar de koplampen zitten, moet ook een stuk kleiner worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...MOMO%20005.jpg

Morgen is de andere kant aan de beurt.

Groeten

Pascal

Wet Sellery 28-01-2013 12:59

Vandaag zijn de andere spullen aangekomen. NACA-ducts, radiator, koplampen, achterlichten, PE-set, velgen en banden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2801%20(1).jpg

En ook het mooie decalvel :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2801%20(2).jpg

Sennake 28-01-2013 13:37

Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Wet Sellery 28-01-2013 15:50

De Dremel heeft weer flink zijn best gedaan, was best lastig om op de juiste plaatsen de zaag erin te zetten. Net achter de voorwielen heb ik een millimeter of 5 weg gezaagd, het metalen buisje waarmee de bodemplaat op de body wordt geschroef moest er ook af. Daarna heb ik een horizontale gleuf gezaagd en het onderste stuk van de body naar binnen geplooid :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...801B%20(1).jpg

Aan de boven- en onderkant wordt het gat dat nu ontstaan is afgekast, daarvoor heb ik eerst een plastic strip gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...801B%20(2).jpg

Bij de 1/1 ziet het er zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...8-30.theys.jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...sm-col-734.jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...9/dtn98015.jpg

Hier en daar moet het nog wat gevijld worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...801B%20(3).jpg

De bodemplaat is ook aangepast, ze moet wel nog een stuk smaller worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...801B%20(4).jpg

Sennake 28-01-2013 15:52

Pfff, en ik dacht dat werken met plastic al lastig was ;)

Nismo 29-01-2013 01:54

I stay tuned ;)

Wet Sellery 03-02-2013 17:35

Vandaag heb ik flink wat zitten dremelen. De rechter zijkant van de body is ook aangepast, nu zijn de koplampen aan de beurt. De ruimte waar de koplampen zitten is bij deze versie een stuk kleiner. Hiervoor heb ik al een stuk van de voorkant afgehaald, maar daarmee is ook de rand verdwenen waar het glaasje van de koplamp op rust, op de foto is het restant van die rand aan de linkerkant te zien :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(3).jpg

Met de Dremel heb ik een nieuwe rand gefreest, moet nog wat bijgewerkt worden. Op de foto is ook het stuk plasticard te zien waarmee ik het gat ga kleiner maken door het af te kasten :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(4).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(2).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(1).jpg

Het glaasje moet ook aangepast worden, om het te kunnen dryfitten heb ik een stuk van de achterkant gezaagd. De voorkant van het glaasje is te smal, dus wordt het gat aan de voorkant smaller gemaakt. Dit is dus een voorlopige tussen-fase :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(5).jpg

Aan de linkerkant heb ik het gat gemaakt voor de NACA-duct :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(6).jpg

Als de Dremel werkzaamheden gedaan zijn, kan ik de resin duct vast lijmen en kan het plamuren en schuren beginnen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(7).jpg

Tot de volgende.

Wet Sellery 07-02-2013 17:11

De 333SP heeft tijdens de 24uurs race met verschillende neuzen gereden. In overleg met de opdrachtgever is besloten om de versie te bouwen waarmee de auto aan de race begonnen was. Hiervoor moeten de louvres boven de voorste wielen verdwijnen. De linkerkant heb ik eraf geschuurd de gaten zijn ook wat groter geboord, hier komen kleine schoefjes of schroefkopjes in :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(3).jpg

Was een langdurige klus, maar het resultaat mag er wezen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(4).jpg

Aan de achterklep is ook flink wat "gedremeld". Bij mijn 333SP Shell project had ik al een stuk van de achterklep gezaagd en de NACA duct erin gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...9-10%20001.jpg

Maar in vergelijking met de foto's bleek dat niet voldoende, en heb ik bij deze achterklep er nog wat af gezaagd. Ook hier komt een NACA duct :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(1).jpg

Van de onderkant van de zijkanten is 3 mm af gezaagd, links op de foto is het metaal geschuurd zodat het wat dunner is, hierdoor is de achterkant een beetje ronder geworden en ziet die er meer uit zoals de 1/1 :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(2).jpg

Vanaf morgen moet ik 7 dagen werken, dus zal het weer wat minder modelbouwen zijn.

Wet Sellery 19-02-2013 18:23

Het is een hele klus om de gaten voor de koplampen en de koplamp-glaasje passend te krijgen. Deze neus heeft niet de rechthoekige lampen (onder de ronde), maar de rechthoekige gaten zijn er wel. Hiervoor heb ik een rechthoekig stukje gevijld, ook is de plastic afkasting wat dikker geworden langs de binnenkant :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(4).jpg

Deze week zijn ook de vacuform koplamp-glaasjes aangekomen, de bedoeling is om ze netjes te laten aansluiten. Duimen dat het lukt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(5).jpg

Na een paar uur dryfitten en aanpassen, was ik het beu. Heb toen de achterklep onder handen genomen. Opening voor de NACA-duct gemaakt, duct erin gelijmd en de zijkanten afgekast met plasticard :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(1).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(2).jpg

Ik heb er een eerst laagje plamuur opgezet, nog wat schuren/plamuren/schuren, alles een beetje mooi recht schuren en dan zou het mooi glad moeten zijn. In de uitsparing rechts komt de radiator te zitten :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(3).jpg

Wet Sellery 19-02-2013 18:23

Vandaag heb ik weer flink wat uurtjes kunnen bouwen. Met een boortje van 0,5 mm heb ik 2 gaatjes geboord :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(1).jpg

Het was moeilijk om ze netjes in het midden van de bult te krijgen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(2).jpg

De gaatjes dienen als houvast voor de PE haaievin. Ondanks het schuren is de passing nog niet helemaal goed :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(3).jpg

Het PE is heel dun, eigenlijk te dun. Morgen eens kijken of ik de haaievin uit plasticard kan snijden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(4).jpg

Het linker koplamp-gat is ook afgedicht. De vorm was niet helemaal OK, daarom heb ik er een stukje plastic strip op moeten lijmen. Na het schuren zou het netjes moeten zijn :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(5).jpg

Na een paar uur dryfitten en schuren, heb ik dit gemaakt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(6).jpg

Dit is de achterwand waar de ronde koplamp op komt, het rechthoekige gat is nu goed zichtbaar :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0213%20(7).jpg

Tot de volgende.

Wet Sellery 25-03-2013 22:15

Effe wat updates plaatsen :

Ik ben er nog niet helemaal uit, hoe ik het PE wat dikker ga maken. Misschien laat ik het zo omdat de primer, lak en vernis ook wat dikte toevoegen.

De laatste weken is het druk op het werk, dus is het wat rustiger met modelbouwen.

Heb toch nog wat kunnen plamuren en schuren. Langzaam aan begint het er mooi glad uit te zien :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0403%20(4).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0403%20(5).jpg

Tussendoor heb ik mij met de banden en velgen bezig gehouden. De diameter van de achterste velgen is te groot voor de banden, die van de voorste is dan weer te klein :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0403%20(3).jpg

De banden zijn al een beetje geschuurd om het blinkende eraf te krijgen. Ik wou dit met de Dremel doen, maar het rubber ging direct aan het smelten. Dan maar met de hand, maar dat kost een half uur per band. De achterste is klaar, de voorste moet nog wat geschuurd worden :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0403%20(1).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...0403%20(2).jpg

Ik had gehoopt dat de velgen makkelijk te monteren waren, maar dat was jammer genoeg niet het geval. De velgen van Legende-miniatures hebben niet het plastic buisje waarmee Hotwheels ze aan de ophanging vast maakt.
Dus heb ik een eigen oplossing moeten zoeken, daar ben ik ettelijke uren mee bezig geweest. Eerst heb ik de plastic remschijven aangepast, hier wordt de PE remschijf op gelijmd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(1).jpg

Om de voorste velgen te monteren gebruik ik 3 stukjes buis :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(2).jpg

De 2 linkse buisjes komen in de remschijf :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(4).jpg

Het volle buisje wordt in de velg gelijmd. Dit volle buisje schuift in de buisjes die in de remschijf zitten :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(3).jpg

De voorste velgen zijn te diep, van de rechtse heb ik een stuk afgezaagd :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(8).jpg

Wet Sellery 25-03-2013 22:16

De diameter is dan weer te klein, deze heb ik wat groter gemaakt met een strip uit plasticard :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(9).jpg

Voor de achterste velgen gebruik 2 stukjes messing buis :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(5).jpg

Deze schuiven in de plastic gaten van de ophanging, de diameter van de gaten heb ik groter geboord :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(6).jpg

In deze messing buisjes schuift de metalen pen, waardoor het geheel wat steviger wordt :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(7).jpg

De bodemplaat stak mij al een tijdje de ogen uit. Ik vond het moeilijk om de juiste vorm aan de zijkanten te krijgen. Bij de 1/1 ziet het er zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...%20A%20(5).jpg

http://modelbrouwers.nl/media/albums...%20A%20(6).jpg

De bodemplaat van Hotwheels ziet er zo uit :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...%20A%20(1).jpg

Als ik die in de kleur van de body ga spuiten, en ze dan op de body met schroefjes vast zet gaat dat het er niet netjes uitzien. Ik heb dan maar voor een drastische
oplossing gekozen en de zaag erin gezet, en wat aanpassingen gedaan :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...%20A%20(2).jpg

Het gedeelte dat ik heb los gezaagd kan nu aan de onderkant van de body gelijmd worden. (Er zit nog een "knik" in de metalen body, die moet er nog uit) :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...%20A%20(3).jpg

Als alles eenmaal gemonteerd is ziet ge er niet veel van, behalve als ge het model omdraait :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...%20A%20(4).jpg

Wet Sellery 25-03-2013 22:17

De behuizing van de koplampen is een zware bevalling. Het is telkens een beetje aanpassen en schuren, vergelijken met de foto's van de 1/1 en opnieuw aanpassen.

Zo zijn ze origineel op de Hotwheels auto :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(1).jpg

Dit is één van de tussen-stappen :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(2).jpg

En dit is de aanpassing van vandaag :

http://modelbrouwers.nl/media/albums...2013%20(3).jpg

Het zal nog een flinke klus worden om de glaasjes in de juiste vorm te krijgen. Légende-miniatures heeft een short-nose versie, maar deze is dan weer té kort in vergelijking met het origineel :

http://modelbrouwers.nl/media/albums/241/7799/LM.jpg

Volgende stap is de achterwand maken waar de koplamp op komt te zitten, hopelijk lukt het want de vorm is best wel ingewikkeld.

De linker achterwand voor de koplamp is klaar, de plamuur moet nog wat geschuurd worden :

http://i1094.photobucket.com/albums/...PMOMO25031.jpg

Maar de rechter achterwand wou maar niet passen. Nu bleek dat de vorm van de plasticard kap die ik had gemaakt niet hetzelfde was als die van de linker kant. Op deze foto is te zien dat de zijkant schuin staat en niet loodrecht zoals bij de linker. De zijkant loopt iets naar binnen toe :

http://i1094.photobucket.com/albums/...PMOMO25032.jpg

Ik wou de hele plasticard kap eraf halen en een nieuwe maken, maar omdat het mij een pak werk had gekost om de juiste vorm in die kap te krijgen, heb ik voor een andere oplossing gekozen. Eerst een gleufje in de kap maken :

http://i1094.photobucket.com/albums/...PMOMO25033.jpg

Dan de zijkant een beetje naar buiten plooien en er een stukje plasticard tussen gelijmd :

http://i1094.photobucket.com/albums/...PMOMO25034.jpg

De gleuf opvullen met stukjes plasticard, wat CA-lijm erover en laten drogen om te plamuren en schuren :

http://i1094.photobucket.com/albums/...PMOMO25035.jpg

Ben blij dat het gelukt is, nu past de achterwand er wel in.

Wet Sellery 25-03-2013 22:17

Even een dryfit met de achterwand (deze is bijna identiek van vorm als de linker) :

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A7.jpg

De afmeting van de plasticard kap is nu goed (gelukkig maar).

Er zijn zo van die dagen dat alles lukt. Vandaag is zo'n dag, dus tijd om de moelijkste dingen te doen. Op het
F-chat.eu form gaf Rayman mij de tip (waarvoor dank) om de haaienvin vast te maken door een sleuf in het metaal te maken.

Dus eerst een lijntje met potlood tussen de 2 gaatjes getrokken en met een bang hart met de losse hand de
sleuf erin geslepen :

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A1.jpg

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A2.jpg

De PE haaienvin als mal gebruikt om een stukje plasticard te vormen :

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A3.jpg

En voila :

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A4.jpg

Het zit héél stevig vast en is ook wat dikker dan de PE versie :

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A5.jpg

Aan de binnenkant moet het nog wat bijgewerkt worden :

http://i1094.photobucket.com/albums/...MOMO2503A6.jpg

VSB 25-03-2013 22:49

respect voor de werken en de tijd die hier al insteekt. knap!


All times are GMT +2. The time now is 01:30.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.