De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   deuren openen (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=2751)

ac.cobra427 27-06-2002 12:58

deuren openen
 
je bent dagen bezig geweest aan een model dat je helemaal hebt uitgewerkt. De cockpit heb je volledig geupgradet met harnassen, radio's, koptelefoons en weet ik wat nog meer. Maar dan, als het af is, moet je door een piepkein raampje turen om al dat moois te ontwaren, want de deuren van je model gaan niet open. Al dat werk voor peanuts. Ooit al eens geprobeerd om met een hobbymes of een dremel die deuren uit te snijden? Je model is gegarandeerd om zeep. Nu bestaat er een techniek om met een garendraad die deurtjes mooi open te zagen. Eerst een klein gaatje boren en dan met een gewone, maar sterke, garendraad
voorzichtig langs de deurnaden op en neer bewegen. Zo bekom je een zeer fijne snede. Arbeidsintensief maar je geduld zal beloond worden.
Wie heeft hier ervaring mee? Alle tips welkom.

Sennake 27-06-2002 13:57

De meeste "grote" modelbouwers die ik ken schaffen zich gewoon 2 kits aan. Ze zagen dan de deur iets kleiner uit de carosserie, en vijlen of schuren het deurgat dan op maat. Vervolgens nemen ze de 2e kit, zagen de deur wat groter uit dan gewenst, en zagen of schuren dan de deur ook op maat. Wel een kostelijke bedoening natuurlijk.
Ikzelf hou het op een goedkoper maar arbeidsintensiever alternatief : ik snij de deur uit met een scalpel (telkens weer opnieuw door de naden gaan tot je erdoor zit) en werk dan zowel het deurgat als de deur zelf bij met wat plasticard en plamuur. Ik zal bij gelegenheid eens wat foto's posten van de Toyota Celica en de Mercedes C9 die ik op die manier bewerkt heb.

Sennake 27-06-2002 14:00

Re: deuren openen
 
Quote:

Originally posted by ac.cobra427
Je bent dagen bezig geweest aan een model dat je helemaal hebt uitgewerkt. Maar dan, als het af is, moet je door een piepkein raampje turen om al dat moois te ontwaren, want de deuren van je model gaan niet open.
Dąt zal mij echter nooit gebeuren. Alvorens te starten plan ik altijd zorgvuldig wat ik precies met dat model ga doen en ik start ook altijd met de carosserie. Als daar iets mee misloopt hoef ik de rest zelfs al niet meer aan te vatten; dat bespaart je in elk geval een boel nutteloos werk, alhoewel plezierig nog iets anders is natuurlijk...

Bart.Vandecavey 27-06-2002 21:21

Guy op je lijst van modellen die je hebt in stock zou je beter nog een item toevoegen: MISLUKT :D

ac.cobra427 27-04-2003 04:24

Eindelijk nog eens terug van lang weggeweest...

Heb de techniek van de garendraad toegepast op dit Fujimi Enthousiast Model van de Lancia Stratos, en wat bleek...de garendraad snijdt door het plastic als een warm mes door boter.
De naden zijn scherp en gewoon een beetje bijschuren en af. Een aanrader, eenvoudig en goed.
http://users.pandora.be/ac.cobra427/...a%20achter.JPG
http://users.pandora.be/ac.cobra427/lancia%20achter.JPG

Guido 27-04-2003 21:42

Ik ben momenteel bezig met de gele Sonax C-Class DTM van Tamiya en ben de rechterdeur er uit aan't halen. Mijn techniek? Ik gebruik een speld waarmee ik door de naad ga totdat de deur eruit is. Arbeidsintensief? 2 volle avonden. Maar, ben met deze deur halfweg, dus tijd om die garendraad eens boven te halen.

Garendraad? Breekt die niet? speciale stof, dikte?

Guido 27-04-2003 21:44

Quote:

Originally posted by Sennake
De meeste "grote" modelbouwers die ik ken schaffen zich gewoon 2 kits aan. .....
Aha, dan ben ik ook ne grote! Schaf regelmatig 2 kits aan, maar dat is dan meestal wel apart en zit er zo'n 3 tot 4 maanden tijd tussen. U raadt het al. Mislukt en dan... :D

Alhoewel, het is me de laatste 3 jaar niet meer overkomen.

Beemer 27-04-2003 22:05

Mislukken er eigenlijk veel kits?

Guido 27-04-2003 22:30

Quote:

Originally posted by Beemer
Mislukken er eigenlijk veel kits?
Ik heb er een tijdje last van gehad. Tegenwoordig valt het wel mee. Wat mislukt er dan zoal? 't is bijna altijd het spuitwerk. Maar met de jaren en het vaak doen natuurlijk komt de ervaring en dus vermindert het aantal "DNF". En als het misgaat is er altijd nog wel een weg terug. Soms als het tegenvalt, doe ik niet meer verder, omdat het onderwerp me niet echt meer kan boeien, zoals onlangs die New Beetle van Tamiya. 'k was eraan begonnen, weet nog steeds niet goed waarom en het spuitwerk mislukte. Foute thinner bij de verf gebruikt, gevolg: als de vernisch erop kwam, begon de metallis te "zwemmen" onder de vernis. Alles weggeschuurd en opnieuw begonnen en opnieuw dezelfde fout gemaakt :frusty: Alleen ging de metallic nu zwemmen aan de andere zijkant. Waarom 2x dezelfde fout, omdat ik het me pas realiseerde na de 2de keer. :rolleyes: Gevolg: Nadat ie droog was de New Beetle weer in de doos geflikkerd om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen. zucht...

Maar goed, toch weer iets bijgeleerd. ;)

ac.cobra427 27-04-2003 22:33

Quote:

Originally posted by Huudo
.Garendraad? Breekt die niet? speciale stof, dikte?
Natuurlijk breekt die. Maar dat geeft toch niet. Op een bobijntje zit immers genoeg en je vrouwtje zal er wel eentje teveel hebben.
Probeer eerst eens even op een stuk plastiek, je zal zien dat het echt gemakkelijk gaat. Wist ik dit maar vroeger, al mijn modelletjes zouden open deuren hebben.

Guido 27-04-2003 22:44

Quote:

Originally posted by ac.cobra427
Natuurlijk breekt die. Maar dat geeft toch niet. Op een bobijntje zit immers genoeg en je vrouwtje zal er wel eentje teveel hebben.
Probeer eerst eens even op een stuk plastiek, je zal zien dat het echt gemakkelijk gaat. Wist ik dit maar vroeger, al mijn modelletjes zouden open deuren hebben.

OK, 't zal voor volgend weekend zijn. Extra lang weekend, dus er kan geplekt worden! 'k zal ook eens werk moeten maken van "Deel 3 - Modelbouwtips"...


All times are GMT +2. The time now is 16:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.