![]() |
Cor Euser blaast een V12 op.......spectaculair
Dinsdag 29 oktober waren Cor Euser en Harald Roelse uitgenodigd om een paar uurtjes te gummen met een Leopard-2 tank. Slechts een kleine 60.000 kilo zwaar, 1600 pk onder de kap, een dubbele turbo-diesel van 12 cilinders met een cilinderinhoud van een kleine 46 liter. Kortom, een motortje waar elke coureur van droomt. "Alleen jammer dat ze dat ding zo zwaar gemaakt hebben en dat hij wat dorstig is (6 liter per kilometer)". Na een kleine introductie werd een les-tank uit de kazerne getrokken en het oefenterrein op gezocht. Even werd gedemonstreerd hoe het bakbeestje bestuurd moest worden en Harald mocht de eerste rondjes rijden. Nou krijg je eerst de indruk dat het ding weinig grip heeft, maar als je met twee voeten op het rempedaal gaat staan (inderdaad, zo breed is het pedaal), dan staat hij redelijk snel stil. En een beetje driften kan je ook, maar dan moet het niet nat zijn.
En toen mocht Cor. Hij had z'n raceoveral en helm meegenomen, maar dat vonden ze niet goed. Hij kreeg een professionele stof-ski-race-bril op en kreeg de kortste briefing van zijn leven en kon op het gas. Het leek wel of hij een aan/uit schakelaar had in plaats van een gaspedaal.. Planken dus. Nou moet dat ook want als je met een tank een bocht neemt, dan moet je gas geven, want anders loopt de rupsband er af. Het was wel even wennen als je eerst een race-auto van 2 meter gewend bent en dan een bak van bijna 4 meter breed moet besturen. Het stuur aan de rechter kant van de auto was hij wel gewend. Gaan dus. "We zijn door kuilen en over steile hobbels gereden waar je met een terreinauto kansloos bent. En even over een weg rijden waar gaten tot 3 meter breed in zitten. Daar gaat hij dus gewoon volgas overheen. Het lijkt me wel wat voor het geval dat je ooit in een grindbak komt. Maar toe begon de motor in te houden en verloren we snelheid. Er knipperde wel wat lampjes bij Cor, maar ach hij bleef rijden dus doorgaan. Plots een enorme rookwolk uit de uitlaat en het automatische brandblussysteem was afgegaan. Dus we moesten we onze trainingsrondjes afbreken en terug rijden naar de pits....uh.....kazerne. Maar zover kwam het niet. De motor maakte flink veel lawaai en we moesten stoppen. Motor uit en kijken. Uit elk luikje of rooster kwam rook en dat werd steeds meer. Het rook naar kortsluiting of verbrand rubber of zo iets en het ging niet vanzelf over. Dus ook de tweede blusautomaat werd nu met de hand ontstoken en de freon bewijst dat het een zeer ongezond goedje is. Joh, wat bijt dat spul. Cor heeft ooit in 1992 in de race zijn blusinstallatie moeten gebruiken en bij het uitstappen ging hij gewoon even out. Met freon moet je dus uitkijken. Enfin, de hulptroepen kwamen van alle kanten en ook de collega's wisten al snel wat er gebeurd was. Het vuurtje was een lopend vuurtje geworden. Het was voor een uurtje de drukste plek van de kazerne. Een truck, een busje, een jeep, een vrachtwagen, nog een busje, de marechaussee, de majoor, alles en iedereen kwam kijken. En iedereen zich maar afvragen hoe dat nou toch mogelijk was. Zo'n sterk ding kan toch niet stuk....toch? En toen kwam de brandweer met zwaailicht en sirene. Om inademen te voorkomen moest het zuurstofmasker op. En als laatste kwam een bergingstank om het wrak weg te slepen. We zijn maar weg gegaan en hebben een verbaasde ploeg soldaten en officieren achter gelaten die zich nu nog afvragen hoe een Euser dat toch geflikt heeft. Wij weten het in elk geval zeker. Zelfs ons modernste militair materiaal kan niet tegen het geweld van Cor Euser. En Cor zelf?. Die stond met een grijns op z'n gezicht te doen alsof hij er niets aan kon doen. We houden nu onze adem in want de ploeg mannen die dit voor ons mogelijk maakten komen binnenkort naar het circuit en dan laten wij ze even in een Marcos meerijden. En we hopen maar dat ze niet van ons verwachten dat we een V8 even opblazen. Waarom niet? omdat we geen bergingstank hebben en geen gasmaskers en geen....uh.... wel genoeg mensen die komen kijken. Enfin, we zien wel. Hoe dan ook, de heren van de kazerne uit Amersfoort hebben ons een mooie dag bezorgd. Daarvoor bedankt namens Cor en Harald Tekst en foto's: Harald Roelse http://www.pittalk.nl/Nieuws2002/10/54.htm |
:D :D :D LOL :D :D :D
Die laatste foto is hilarisch. :D :D :D |
Sennake moet in de ABL toch ook eens een ritje voor Bert Longin kunnen versieren. Of niet ??? Of welke helden kunnen we nog achter het stuur zetten ??? GOOSSENS, MOLLEKENS ...
Zorg er dan wel voor dat je bazen deze thread niet lezen hé Guy !!! C U |
All times are GMT +2. The time now is 00:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.