De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Kieltyka verlaat de Clio Cup (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=5032)

Bart 14-05-2003 17:35

Kieltyka verlaat de Clio Cup

Quote:

Monsieur Laporta,

Suite à la course du Spa Belpro organisée le week-end du 9 et 10 mai 2003 à Francorchamps,
j’ai le regret de vous annoncer mon retrait définitif de la Clio Cup pour divers motifs.
Je suis écoeuré par l’attitude de certains pilotes dont je tairais le nom, qui par leur manque de sportivité ont transformé cette coupe de promotion en réelle compétition de « stock car ».
Nos partenaires financiers mais également nos spectateurs nous suivent-ils pour voir leur passion du sport automobile ainsi bafouée ?!

De plus, je ne comprends pas et n’accepte pas l’impuissance de nombreux dirigeants de la coupe à prendre des décisions importantes et qui parfois s’imposent lors des courses, telle que sanctionner les contacts plus que fréquents mais surtout gratuits de certains pilotes.
A titre indicatif, sachez que le montant total de mes réparations pour ces trois premières courses, s’élèvent déjà à plus de 3000 euros !

Je tiens à vous signaler que cette lettre paraîtra sur mon site Internet et que des copies seront également envoyées à plusieurs journalistes.

Puisque les responsables de la Clio Cup ne sont pas capables de prendre leurs responsabilités, je compte bien prendre les miennes et les assumer par cet abandon. J’espère ainsi que mon retrait de la coupe permettra aux dirigeants de prendre conscience que les choses doivent changer.

Sportivement.

KIELTYKA FABIEN

( Bron: www.kieltyka.com )

Mark 14-05-2003 17:42

Kleine kanttekening, tijdens het New Race Festival is twee keer zijn linkervoorwiel afgebroken. Oorzaak, verkeerde bouten gebruikt! Tapbouten..........tja. Was ook enige schade aan de ophanging en het plaatwerk

Als die kosten ook bij die 3000 euro zitten.....

Desalniettemin, strakke actie van die Kieltyka.

Wellicht dat achter het vertrek een andere reden zit, maar de man durft tenminste eens een uitspraak te doen.

redje 14-05-2003 17:43

Hopelijk hebben de hoge pieten het nu door.

flugel 14-05-2003 18:42

Quote:

Originally posted by Marshal
Kleine kanttekening, tijdens het New Race Festival is twee keer zijn linkervoorwiel afgebroken. Oorzaak, verkeerde bouten gebruikt! Tapbouten..........tja. Was ook enige schade aan de ophanging en het plaatwerk

Als die kosten ook bij die 3000 euro zitten.....

Desalniettemin, strakke actie van die Kieltyka.

Wellicht dat achter het vertrek een andere reden zit, maar de man durft tenminste eens een uitspraak te doen.

'k denk ook wel dat dat niet de reden van stoppen met de clio cup is... en tja hij doet een uitspraak, maar zegt niks da we nog niet zelf gezien hebben hé.

redje 14-05-2003 18:55

Quote:

Originally posted by flugel
'k denk ook wel dat dat niet de reden van stoppen met de clio cup is... en tja hij doet een uitspraak, maar zegt niks da we nog niet zelf gezien hebben hé.
Da nie, maar wel iets da de organisatoren nie willen inzien.

Ottooke 14-05-2003 19:01

Eindelijk iemand van de piloten die een signaal geeft aan de koersdirectie.
Het kan echt niet meer verder zoals het nu is. Als andere rijders dan ook een signaal geven dan zal er, hoop ik, ingegrepen worden door de organisatoren.
Alleen dat het signaal van Kyltieka, met zijn terugtrekking, een beetje overdreven is. Ik denk ook dat hij nog andere redenen heeft om te stoppen.

Mark 14-05-2003 19:20

Wat betreft de Clio-cup, dat Renault dat allemaal laat gebeuren......tis niet echt goed voor het imago van het merk.

Als fabrikant zou ik daar niet blij mee zijn, als ze bij Renault eens naar de beurs wijzen zullen koersdirecties e.d. wel leren luisteren.

DamonHill 14-05-2003 19:58

Kieltyka stopt alleen maar om zijn tegenvallende prestaties dit seizoen. Die waren niet altijd aan zichzelf te wijten, maar zoals in de 1e kwalificatie in Zolder een wiel verliezen, en dan in de 2e weer, dat is toch wel teveel van het goeie. Een beetje goed team zou dan toch na de 1e kwalificatie op zen minst de oorzaak proberen te zoeken van dat losgekomen wiel en een oplossing vinden.
De cliocup is voor velen een festival van crashes en ongelukken, maar je mag niet vergeten dat als de deelnemers met gelijke wapens strijden en er sowieso duw- en trekwerk en dus ook crashes aan te pas komen.
Ik heb trouwens niet de indruk dat er al meer ongevallen gebeurd zijn dit seizoen dan pakweg vorig seizoen. Niet vergeten dat er 2 races gereden worden tegenover vroeger 1 en dat het aantal crashes dus ook lichtelijk stijgt, hoewel er nu in de eerste race wel een mentaliteit heerst van "ik moet met deze auto straks nog eens racen dus ik houd em beter heel".
Het enige grote ongeluk tot nu toe is misschien de start van Race 2 tijdens het New Race Festival, maarja een startcrash leidt in alle klassen van autosport tot chaos, daar valt de cliocup noch de piloten iets te verwijten. Daar deelde Kieltyka ook in de brokken, net als tijdens de 2e race tijdens de World Series, toen Jonckheere en Leest in duel waren, Leest gaat eraf en Kieltyka kan hem niet meer ontwijken.
Dit heeft geleid tot 7 punten voor Kieltyka in 6 races, en een 20e plaats algemeen. Verleden jaar streed hij om de Junior titel, nu heeft hij blijkbaar geen zin (of geld ?) meer om nog verder te racen.
Het is te begrijpen dat hij als reden de onsportiviteit en ongevallen in de cliocup opgeeft, maar voor mij is dat niet de echte reden.

Ottooke 14-05-2003 20:08

Als de piloten tijdens hun eerste race denken "Ik moet hier straks nog een tweede race mee rijden, dus doe ik maar voorzichtig aan", waarom denken ze dat dan in de tweede race ook niet? Ze moeten met die wagen toch ook nog een heel seizoen rijden?
Af en toe een tikje geven mag wel, dat hoort bij cup racen, maar iemand van de weg proberen te duwen kan niet. Sommige piloten denken dat dus wel te mogen. En de organisatie laat alles maar gaan zoals het nu gaat.

DamonHill 14-05-2003 20:13

Toch niet, diegenen die opzettelijk iemand van de weg proberen te rijden worden gestraft, kijk maar naar Lémeret tijdens het New Race Festival. Ik kan u verzekeren dat Lejeune en co. elke race goed bestuderen om te zien of er niemand onsportief rijdt.

flugel 14-05-2003 20:33

Vwala ik vind ik ook dat er mss iets te overdreven gereageerd wordt op het zogenaamd onsportieve rijgedrag van sommigen, maar ik denk toch dat de wedstrijd direktie alles goed in het oog houden, ongevallen gebeuren er nu eenmaal altijd, zeker in cupseries.
Langs den andere kant is't dees jaar ook het jaar van het moeilijk sponsors vinden hé, mss is dat de reden wel, en eerlijk gezegd denk ik wel dat dat de hoofdreden zal zijn

Ottooke 14-05-2003 21:33

Er wordt nog veel te laks opgetreden. "Ongevallen gebeuren altijd, dat is cupracen" is een stelling die echt niet klopt. Een ongeval kan eens gebeuren, per ongeluk, dat is juist. Maar het is bijna iedere race dat er een ongeluk gebeurt en dat is toch wel te veel van het goede.
En overdreven reageren doe ik niet. Als je bijna omvergereden wordt door een cowboy (weliswaar in de Yaris cup, maar cowboys zullen ook in de Clio cup rijden) dan noem ik dit niet overdreven reageren.

DamonHill 14-05-2003 21:36

In alle autosporttakken gebeuren ongevallen, in Clio Cup ook, en misschien meer als in de F1, DTM, ChampCar,... maar er rijden dan ook meer dan dubbel zoveel Clio's rond dan wagens in bovengenoemde raceklasses.

Ottooke 14-05-2003 21:44

Nog zoiets, er rijden inderdaad een pak meer Clio's rond dan in andere klasses, juist daarom moeten de piloten meer hun verstand gebruiken. Als er een ongeval gebeurt vooraan in het veld dan hebben alle wagens brokken. Voor een piloot met een groot budget is dat niet zo een ramp, voor een piloot met een klein budget wel. Cupracen is ook racen voor redelijk weinig geld.
Als iedereen fair blijft dan is cupracen enorm plezant voor iedereen.

Maarten 16-05-2003 17:08

ik denk dat hij een typfout gemaakt heeft met de kosten want 3000€ is toch niet zooo veel? een gewone crash kost volgens mij een pak meer zenne! ik weet nu niet in welke mate de accidenten waren, maar als het over 30 000€ gaat valt het al beter té begrijpen!
hij is volgens wat ik hier lees, precies een beetje een pechvogel dit jaar door die accidentjes waar hij zelf niets aan kon doen!

All times are GMT +2. The time now is 23:59.