![]() |
Europees kampioenschap rally - Barum rally
Vanaf vrijdag tot zondag is Zlin, een stadje op 300 km van Praag, het epicentrum van de achtste wedstrijd tellend voor het Europees kampioenschap rally. Een kampioenschap dat een bijzonder spannend verloop kent en dat op dit ogenblik nog alle kanten uit kan. Na 7 wedstrijden telt Miguel Campos 4 zeges, onze landgenoot Bruno Thiry won 3 keer. Beiden voeren het klassement aan met 920 punten. Beide rijders hebben hun thuiswedstrijd gehad en moeten nu strijd leveren op neutraal terrein, geen van beiden heeft ervaring in de Barum Rally.
"Ik maak me opnieuw op voor een secondenstrijd of moet ik zeggen een strijd om tienden van een seconde. De volgende drie wedstrijden zullen beslissend zijn in de titelstrijd, maar deze wedstrijd is toch wel een beetje speciaal. Dit land beleeft een economische expansie en dat zie je aan de indrukwekkende deelnemerslijst. Misschien krijgen we daardoor eenzelfde scenario als in Ieper, dat er een paar rijders zich tussen mij en Campos gaan wringen. Ik ga alvast tot het uiterste ! " aldus onze landgenoot en leider in de tussenstand van het EK, Bruno Thiry. Het startveld in Tsjechië mag best gezien worden. Naast Bruno Thiry en Miguel Campos, beiden met een Peugeot 206 WRC, starten en nog 17 andere zogeheten world rally cars. Pech en Kresta zijn daar de twee namen die het meest in het oog springen. Het is best mogelijk dat deze rally de scherprechter wordt in een, tot op heden, ongemeend spannend kampioenschap. De rally start op vrijdagnamiddag, wanneer er in het totaal 6 klassementsritten moeten worden afgewerkt. Op zaterdag staan er 8 klassementsritten gepland. Tijdens de slotdag op zondag moeten er nogmaals 6 klassementsritten gereden worden. De winnaar mag met de champagne spuiten omstreeks 14.00 u. Ek stand 1. Miguel Campos (P) 920 punten -. Bruno Thiry (B) 920 punten 3. P. Andreucci (I) 230 punten 4. Pieter Tsjoen (B) 230 punten ... 11. Bernard Munster (B)130 punten |
Barum
Kunnen we ergens live volgen?
Heb oh eerste gezicht niets gevonden op hun site :( |
Je kan de rally volgen op de volgende websites :
- www.barum.rally.cz : organisatie - www.pitstop.tv : Peter Baert - www.rally-action.com : Eric Dupain |
Als ik mij niet vergis wordt er bij de puntentelling van het Europees rallykampioenschap gewerkt met schrapresultaten. Weet er iemand hoe de verhouding Campos - Thiry daar is.
En komen enkel de coëff. 20 rally's in aanmerking of mag dit aangevuld worden met b.v. een resultaat van de Condroz rally (coëff. 10)? |
Volgens mij tellen de 8 beste resultaten en mag er één resultaat coef 10 worden aangebracht.
|
De achtste rally van het Europees kampioenschap lijkt wederom uit te draaien op een Portugees Belgische tweestrijd tussen Miguel Campos enerzijds(Peugeot 206 WRC) en Bruno Thiry anderzijds(Peugeot 206 WRC). Op het einde van de eerste dag is de Portugees lichtjes in het voordeel. Hij leidt met 2.9 sec voorsprong op onze landgenoot Bruno Thiry.
«Het gaat er weer oerendhard aan toe, » vertelde Bruno Thiry bij de aankomst in het Tsjechische Zlin. “Zoals voordien, vochten Campos en ikzelf om tientjes. Wij sturen overal op het randje, op het scherp van de snee en dat zorgt voor de nodige adrealine. Ondermeer in de tweede chronorit van de dag, waar wij na het aansnijden van een heuvel in 6de versnelling even in de zijkant sukkelden. Nadien gaf Miguel Campos ruiterlijk toe dat hij enkele minuten eerder hetzelfde was overkomen! « In de laatste proef hebben wij het team gevraagd ons op enkele kilometers van de finish te informeren over de prestatie van Campos. Met nog vier km te gaan, kregen wij via onze tijdwaarnemers te zien dat we twee seconden voorlagen op Campos. Dat heeft ons ertoe aangezet het ritme een beetje te vertragen. Doel van de operatie? Wij wilden de eerste etappe niet als leiders eindigen en morgen de baan te moeten « openen ». Zaterdag snijden wij proeven aan die niets gemeenschappelijk hebben met wat wij vandaag onder de wielen geschoven kregen. Het zijn smalle wegen en overal liggen er op de baan, onder de bomen, vuile kiezeltjes. Als eerste hierop rijden beschouwen wij als een handicap en daarom verkozen wij die eer te laten aan onze tegenstrever.” Onze landgenoot Erwin Mombaerts, co-rijder van de Pool Leszek Kuzaj (Subaru Impreza WRC) staat op een voorlopig zevende plaats. De Barum rally eindigt zondagnamiddag. Stand na eerste dag - 6 klassementsritten 1 Campos Miguel (P) Peugeot 206 WRC 2 Thiry Bruno (B) Peugeot 206 WRC op 2.9 sec 3 Pech Václav jun.(CZ) Ford Focus WRC op 16.8 sec 4 Kulig Janusz (PL) Toyota Corolla WRC op 55.1 sec 5 Kresta Roman (CZ) Peugeot 206 WRC op 58.3 sec 6 Kopecký Jan (CZ) Škoda Octavia WRC op 1 min 9.7 sec 7 Kuzaj Leszek (PL) Subaru Impreza WRC op 1 min 43.9 sec Wil je foto's zien van deze wedstrijd ??? Neem dan effe een kijkje op www.rally-action.com |
Heb net gelezen dat Thiry spijtig genoeg is uitgevallen voor de start van de laatste dag ... En hij was op dat moment voor Campos ... Spijtig ...
|
All times are GMT +2. The time now is 19:40. |