De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   FIA GT 2004/2005, Ik maak me ernstig zorgen......of toch niet? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6916)

Mark 12-01-2004 21:18

FIA GT 2004/2005, Ik maak me ernstig zorgen......of toch niet?
 
Na het zien van de eerste foto's van de nieuwe Maserati voor het FIA GT kampioenschap sta ik in dubio. Moeten we nu blij zijn met zo'n wagen of is dit het begin van het einde. Op een bepaalde manier krijg ik hele nare herinneringen aan het seizoen eind ' 96, seizoen 1997. In de jaren '94-'95-'96 was het BPR Endurance een prachtig kampioenschap, echter met de komst van de Porsche GT1 en de Mercedes CLK GTR werd dit kampioenschap in enkele maanden de nek omgedraaid. In 1998 reden we nog rond met 6 of 8 GT1-wagens.............. Deze wagens waren zo dominant t.o.v. de andere voormalige GT-1 deelnemers zoals de McLaren's, Viper's, Lotussen, Porsche's en Ferrari F40's dat deze vanaf 1997 aan de kant bleven staan wegens geen kans te hebben om een platte prijs te rijden.

Weg prachtkampioenschap, uithuilen en heel langzaam opnieuw beginnen. Nu 8 jaar later kunnen we in een situatie terechtkomen die gelijk is aan eind '96, begin '97. Stel dat de nieuwe Maserati zo dominant gaat worden als dat ie eruit ziet dan heb je geen zin meer om je 1 jaar oude 575 GTC of Saleen in te zetten voor 2005. Over Vipers, Listers en Pagani's durf ik al helemaal niet te denken. Het mag duidelijk zijn dat het ontwerp van de Maserati een maatje meer is als de rest wat we nu zien.

Is het nu allemaal hel en ellende dat ik schrijf? Nee er zijn signalen te lezen dat de Maserati niet dominant "mag" worden, is dat wel het geval dan zal er worden ingegrepen. Of een en ander daawerkelijk wordt uitgevoerd zoals het wordt gezegd is de volgende vraag.

Ben ik de enigste die bezorgd is over de toekomst van de GT-racerij in Europa? Nee, er staat kritisch stuk over deze kwestie in de Autosport van afgelopen week, middels enkele quotes zal ik de grote lijnen van dat verhaal hier weergeven.

Het BPR - Porsche GT1 Mercedes CLK GTR verhaal in een notedop:
Quote:

It is,unfortunately,an all too familiarscenario. “It’s like Brands Hatch 1996 all overagain,”says stalwart sportscar team boss Dave Price. “We won that race,but we didn’t win it.”

One of Price’s McLaren F1 GTRs actually finished second in that Global Endurance GT Series race seven and a halfyears ago. Ahead of the Harrods-backed car was the brand new and very controversial Porsche 911GT1. The Stuttgart marque’s parts-bin special had been allowed into the championship and, although not racing for points to try to avoid further furore in its first year, it moved the goalposts irrevocably.

Within six months Mercedes had appeared with the CLK-GTR and GT racing was on a downward spiral that almost resulted in its demise. The FIA GTChampionship,which took over from the Global series at the end of 1996, went from grids of well over20 top-class orGT1 cars to single figures within a year.
De nieuwe Supercars zullen binnen het FIA GT wel onder een andere klasse vallen die veel meer beperkingen is opgelegd als de deelnemers van de GT-klasse. De Saleen S7R was de eerste wagen die onder die regels viel. Was de Saleen S7R dit jaar betrouwbaarder geweest en had men geen gebruik moeten maken van verscheidene pay-drivers dan was het seizoen 2003 heel anders verlopen. Anders gezegd, de 550's van BMS hadden dan zeker niet zoveel gewonnen.............

Klein probleem van deze strenge Supercar regels is dat er een behoorlijk groot gat zit in de regelgeving. Deze klasse mag net zoveel modificaties ondergaan als de N-GT wagens. N-GT mag op aero-gebied bijv. meer veranderen als de GT's, dit om het verschil kleiner te maken. De Supercars krijgen dus exra voordelen in de schoot geworpen die niet nodig zijn.

Enige gerustellende woorden uit de mond van Ratel doen de onrust enigzins wegnemen:

Quote:

FIA GT organiserStephane Ratel,though,has no concerns that Maserati will be allowed to run away with his championship. He insists there will be no repetition of past mistakes. “I am certain – and if I have the support of [FIA] president Max Mosley on anything, it is on this point – that we will not allowa repeat ofthe 1997scenario,”says the Frenchman. “It is our intention to
balance the performance ofthe different types ofcar.”
Laten we hopen dat Ratel en Mosley hun woorden waar maken, dan krijgen we de komende jaren prachtige autosport. Anders is het binnen een jaar het feest weer voorbij.

Ratel ziet trouwens niet alleen de Supercars als the way to go voor het FIA GT, bepaalde modellen van BMW (6 serie coupe), Toyota, Nissan moeten volgens hem ook in staat worden geacht om met de Maserati te strijden voor ere-metaal. Indien een wagen niet competitief zou zijn dan moeten de reglementen voor de desbetreffende wagen dusdaning worden aangepast dat deze kans hebben op bloemen en bekers. Zoiets zal Ratel niet uit zijn duim zuigen, waarschijnlijk hebben bepaalde merken al een vislijntje uitgeworpen naar Ratel en zijn organisatie...............

Baron 13-01-2004 00:58

Zoals Ratel zelf zegt : laat ons hopen dat men leert uit de fouten die in de periode '96-'97 gemaakt zijn.
In de hele zaak is er slechts één factor waar ik schrik voor heb : FIA zelf. De "ivoren toren"-mannetjes uit Parijs hebben in het verleden al bij herhaling met absurde reglementen en reglementswijzigingen mooie kampioenschappen de nek om gedraaid.

Scapa 13-01-2004 20:01

Ik vrees er ook toch wel voor maar blijkbaar is autosport bij de veel rijke mensen 'hot' en blijven die betalen. De kostprijs en de running kost van een GT is gewoon fenomenaal maar daar klaagt niemand over. JMB koopt zomaar even drie 575GTC's (aan ongeveer 800.000 euro per stuk) en waarschijnlijk komt daar nog een 360 GTC bij. Daarenboven hebben ze nog twee 550's en drie 360 N-GT Modenas in de garage staan. Ongeloofelijk gewoon. Lister die teren ook op het kapitaal van een paar mensen. Thomas Erdos en Mike Newton die hebben dit jaar elke belangrijke race wel meegedaan. Bij Veloqx-Care (beetje rare constructie, weet iemand er meer over?) is geld al evenmin een probleem; de rijders worden er dik betaald en sponsors staan er niet of nauwlijks op die auto's. Als je naar het geld kijkt dat privé mensen tegen de Pagani hebben aangesmeten...

Zolang mensen dat blijven doen blijven die dure privé-GT's rijden. En als ze wat traag geworden zijn naar hun goesting kopen ze toch even nieuwe, snellere wagen. Dat is toch wat de huidige gang van zaken. Bij de proto's is het verhaal hetzelfde.Creation Autosportif heeft vorig jaar 2 Listers gekocht en dit jaar doen ze er nog even de DBA bij. Short kiest voor 2 Oreca proto's. Racing Engineering staat te springen om een Audi R8 te kopen (budget voor ELMS en 24u is rond) maar er is nog een ander team dat voorrecht krijgt enz...

Werner333 13-01-2004 20:28

Toch ben ik vrij gerust in de toekomst van het GT kampioenschap.
Ratel weet waarover hij praat. Hij heeft het kampioenschap groot gemaakt en is nu hetzelfde aan het doen met het sportscar kampioenschap. De samenwerking met de ACO was/is de enige oplossing daar.
Verder heb ik hem verleden jaar op de persvoorstelling van de Pagani Zonda horen praten. Die man leeft voor zijn kampioenschap. Hij beschouwd het (terecht) als zijn kindje.
En hij zal dat niet laten ten onder gaan aan fouten die in het verleden gemaakt zijn.
Van de FIA verwacht ik geen bemeoienissen. Ze waren best tevreden toen iemand het kampioenschap wou gaan runnen zodat de FIA zelf er zich niet al te veel van moest aan te trekken.
Ik blijf erbij: de toekomst van GT en Sportscar racing in Europa ziet er goed.

Mark 13-01-2004 20:32

Veloqx is het speeltje van engelse Sam Li...............zeg maar het iets rijkere broertje van David Hart met spleetogen :D

Care is van Frederic Dor, ook niet de armste........tis me nog niet bekend waar die zijn centen heeft evrdiend.

Bij JMB zie ik Peter Kutemann op de foto staan, ook goed een halve lndsbegroting ;)

Over Short heb ik een verhaal gelezen in de Autosport, ff opzoeken.

Scapa 13-01-2004 20:44

Dat van Sam en Frederick weet ik maar de heren hebben samen een joint-venture opgericht genaamd Veloqx Care Racing. Meer info op http://www.maranelloconcessionaires.com/

Scapa 13-01-2004 22:35

Op het forum van 10/10 is er een gelijkaardige discussie aan de gang hier klikken . Sommige hebben wel zeer zinnige, geargumenteerde zaken te vertellen

Mark 13-01-2004 23:29

Quote:

Op het forum van 10/10 is er een gelijkaardige discussie aan de gang hier klikken . Sommige hebben wel zeer zinnige, geargumenteerde zaken te vertellen
Wij waren al 24 uur eerder bezig hiermee ;) :D

FF de geldstromen in kaart brengen:

Peter Kutemann: oprichter van http://www.dietsmann.com/ (Tis ook nog een nederlander.........nooit opgevallen :o)

Wat betreft Sam Li (vastgoed tycoon uit London) herinner me een intervieuw uit het begin van het jaar. Daarin verteld hij dat de eerste jaren uit eigen (goed gevulde) beurs betaalde. Maar voor 2004 was hij op zoek naar een works-deal.

Die heeft ie nu dus ook met de inzet van de Audi R8. Samen met Audi UK en Audi gaat hij voor een Le Mans en LMES Campagne in 2004.

Rollcentre gevonden, Martin Short zelf is niet de vermogende man achter het Rollcentre verhaal. Het is vooral een groep welbedeelde autosport liefhebbers achter hem die het e.e.a. in gang zetten. Voor 2004 dus een LMES campgane met de Dallara's en Brits GT met de Mosler en de Noble M12 (de ideale wagen voor op de camping in Le Mans :D )

Creation zoek ik nog even naar;)

Scapa 14-01-2004 00:21

Mike Jankowski is de teameigenaar van Creation Autosportif, meer weet ik niet.

De eigenaar van Wieth Racing, Franz Wieth, is ingenieur en heeft blijkbaar een paar dingen uitgevonden en gepatenteerd waar hij niet arm van geworden is.

Wel leuk :D

Mark 03-07-2004 17:27

Steeds meer berichten duiken op dat het Maserati MC12 in "deep shit" verkeerd qua homologaties.

Enkele weken terug liet de ACO al weten dat we MC12 in deze uitvoering niet op Le Mans aan het werk zouden zien. De afmetingen van de wagen waren een van de grootste struikelblokken. De wagen zou niet als een GT worden gezien maar als een gesloten LMP...............zoals de Bentley in 2003.

Om de wagen conform GT te maken liet "de fabriek" al weten dat men de wagen compleet opnieuw moest "engineeren".......weg plannen voor 2005, op naar 2006 ;)

Volgens de geruchten uit de Eiffel dit weekend blijkt de FIA ook al dwars te liggen voor een homologatie in 2005.

Benieuwd wat dat gaat geven voor de rest van het jaar, kan me zo voorstellen dat men in een Italiaanse direktiekamer niet echt blij is :D

gwyllion 08-07-2004 16:43

Zoals Marshal al zei, heeft de FIA geweigerd om de Maserati MC12 te homologeren dit jaar. Het grootste probleem is de te grootte overhang vooraan en achteraan, want de wagen aerodynamisch voordeel t.o.v. de andere GT wagens zou geven.

Quote:

Maserati barred from GTs

Maserati barred from GTsMaserati's controversial MC12 supercar has been banned from the remaining races of this year's FIA GT Championship by the FIA World Motor Sport Council.

The V12, rear-engined car was refused homologation by the FIA last week, which means it cannot take part in the final four races as planned by the Ferrari sister marque. Autosport understands that FIA president Max Mosley argued that the car does not fit with the spirit of the GT regulations.

Negotiations to bring forward an evolution of the car are on-going, and Maserati seems intent on racing it at some stage. The main problem centres on the MC12's aerodynamics, in particular its large bodywork overhangs at the front and rear.
bron: www.autosport.com

Toch wel positief dat de FIA en ACO een duidelijk standpunt innemen. Het zou de ondergang van de hele GT klasse betekend kunnen hebben (vergelijkbaar met GT1 debacle in het verleden).

Als de 24 uur van Le Mans wil winnen in de toekomst, zal je prototype moeten bouwen. Hopelijk komt Porsche inderdaad om eens zwaar te gaan concurreren met Audi.

Scapa 08-07-2004 21:25

Auwch!

Pijnlijke zaak. Langs de ene kant wel jammer. Maserati nam eindelijk de draad terug op met autosport en dan dit... Hopelijk schrappen ze het hele project niet.

FIRE 08-07-2004 22:01

Quote:

Originally posted by gwyllion
Toch wel positief dat de FIA en ACO een duidelijk standpunt innemen. Het zou de ondergang van de hele GT klasse betekend kunnen hebben (vergelijkbaar met GT1 debacle in het verleden).
Helemaal mee eens.

Quote:

Originally posted by gwyllion
Als de 24 uur van Le Mans wil winnen in de toekomst, zal je prototype moeten bouwen. Hopelijk komt Porsche inderdaad om eens zwaar te gaan concurreren met Audi.
Gelukkig wel! :) LMP/GTP is naar mijn mening toch de mooiste klasse.

Quote:

Originally posted by Scapa
Auwch!

Pijnlijke zaak. Langs de ene kant wel jammer. Maserati nam eindelijk de draad terug op met autosport en dan dit... Hopelijk schrappen ze het hele project niet.

Van de ene kant inderdaad jammer, echter zoals gwyllion al zegt het waarschijnlijk de ondergang van GTS/GT klasse betekenen.

Wel jammer dat er slecht gecommuniceerd is tussen FIA, ACO en Maserati omtrent de regelgeving. Bij een betere communicatie had dit probleem misschien voorkomen kunnen worden.

gwyllion 12-07-2004 20:06

Nog wat info over de toekomst van FIA GT (of hoe die er volgens Ratel zou moeten uitzien).

Quote:

U ijverde jarenlang voor een kampioenschap zonder constructeurs, maar nu kijkt u uit naar de terugkeer van bepaalde fabrieksteams in 2005.

"Ik zou de constructeurs inderdaad graag zien terugkeren, want momenteel is autosport zo duur geworden en is er zo weinig geld, dat het gewoon onhaalbaar is geworden zonder constructeurs. Je vindt gewoon geen vijf mensen meer zoals Frédéric Dor, die tien miljoen euro kunnen investeren in de ontwikkeling van een machine als de 550 Maranello. Want zoiets kost hopen geld. Vandaag stel ik vast dat alle privé-projecten gestruikeld zijn over het financiële aspect. Ik ben dan ook voorstander van een terugkeer van de constructeurs, maar dan wel in een situatie waarin hun betrokkenheid strikt gereglementeerd is. Wat ik niet wil zien, is dat teams met twee officiële machines tegen hun klanten strijden, zoals in 1997 en 1998. We willen dat de constructeurs terugkeren en daarom hebben we beslist om voor 2005 en 2006 een kampioenschap te creëren voor hen. Maar dan wel met de verplichting om via twee verschillende teams vier auto's in te zetten.

Het is inderdaad de bedoeling dat ze hun beste klanten helpen, niet dat ze alles zelf doen. In 2006 zal iedere fabriek dan verplicht zijn om zes auto's te ondersteunen, zoals BMW doet in de FIA ETCC. Dat is de filosofie die we in het FIA GT-Kampioenschap willen invoeren."


En welke constructeurs zijn geïnteresseerd?
"We hebben een potentieel van zeven constructeurs: Ferrari, Maserati, Aston Martin, Lamborghini, GM, Saleen en BMW. We vergaderden al met de ACO en vanaf 2006 krijgen we een gemeenschappelijk reglement."
bron: http://www.proximus24hours.com/htm/news.asp?ID_NEWS=191

Ratel heeft dus het model van BMW in ETCC voor ogen. Benieuwd of dit gaat lukken.

Het lijkt mij wel onrealistisch om een kampioenschap van 7 constructeurs te hebben; ofwel loopt het budget dan zeer snel op (iedereen wil winnen) ofwel trekt een aantal zich terug (omdat niemand wil verliezen). Ferrari, Lamborghini en Saleen lijken mij vooral geinterreseerd in klantenwagens: Ferrari concentreert zich 100% op F1, Audi heeft DTM (en in mindere mate Le Mans) en de verkoop van Lamborghini vereist momenteel niet veel extra publiciteit (door fabrieksdeelname van FIA GT) en Saleen heeft gewoon het geld niet om als (semi-)fabrieksteam deel te nemen.

Porsche wordt dus niet vermeld in het lijstje van geinteresseerde constructeurs. Ik veronderstel dat ze zich dus blijven concentreren op N-GT klasse en hopelijk op een LMP1 prototype.

Integra 12-07-2004 21:01

Quote:

Originally posted by FIRE
Helemaal mee eens.



Gelukkig wel! :) LMP/GTP is naar mijn mening toch de mooiste klasse.




Ik vind de GTP klasse ook de mooiste. Ik betreur nochtans dat er weinig/geen meer rijden. Vroeger waren er meer GTP's dan open prototypes.


All times are GMT +2. The time now is 16:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.