De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Eenzitters (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Formula GP2 2005, voor 500.000 Euro all yours (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8520)

Mark 07-07-2004 19:18

Formula GP2 2005 ziet er hoopvol uit.
 
Afgelopen weekend heeft de organisatie achter de Formula GP2 een persconferentie gegeven over de plannen in 2005.

Qua wagen, format en spektakel zit het wel goed..........alleen dat financiële plaatje, dat kon nog weleens een probleem worden. We beginnen het spelletje voor 700.000 Euro per team te spelen, heeft iemand nog wisselgeld over :D

Eerst wat techinsche info:
- Dallara chassis
- Meccachrome V8 4 Liter, 600 PK
-Bridgestone banden met zes groeven !!!!!!!!
-Rondetijd? Gem. 6 seconden langzamer als het middenveld van de Formule 1. Ter info de F3000 pole tijd op Magny Cours afgelopen weekend was 12 seconden trager als de Minardi's. Die krengen gaan dus echt loeihard.
-Formule heeft een levenscyclus van drie jaar, kun je die 700.000 over 36 maanden afschrijven ;)
- Motor krijgt in het midden van het seizoen een rebuild voor een kleine 27.000 Euro, de motor krijg je echter niet terug. Je krijgt een verse gereviseerde motor terug van een concu-collega.
- Motor + chassis kost 250.000 euro
- Spare parts zijn stukken goedkoper als nu bij Lola, enerzijds was het Lola chassis stukken goedkoper dan de nieuwe Dallara. Verwachting is dat de spare-parts aanschaf zo rond de 200.000 Euro ligt.
-Uiteindelijk moet het budget voor een jaartje Formula GP2 25% lager liggen dan de F3000.
-Maximaal 15 teams met twee wagens
-Testrijden begint eind Juli met Franck Montagny

Voordat je als team van start gaat moet je dus een investering plegen van +/- 500.000 tot 700.00 Euro. Je kunt het boekhoudkundig wel afschrijven over 3 jaar maar je zult toch eerst het hele bedrag moeten betalen. Het gaat helaas niet in termijnen van 36 maanden

Die 500.000 voor de twee wagens mag men wel in vier termijnen betalen, toch schappelijk hé :D
-125.000 bij het inschrijven in october 2004
-125.000 bij de levering van de eerste wagen in januari 2005
-125.000 bij de levering van de tweede wagen in maart 2005
-125.000 bij de start van het seizoen in mei 2005

Gezien het huidige eenzitter klimaat is dat een flinke pil die de teams moeten slikken. Waar o waar gaan ze die bedragen vandaan halen. Naast die 500.000 tot 700.000 euro moet er nog een budget gezocht worden voor de "running cost" van het lopende seizoen.........

In dat bedrag zit nog geen liter benzine of 6-groevige band. Het berdag dat de teams dus moeten voor-financieren is niet gering te noemen. Coureurs betalen meestal per race.............

De organisatie denkt dat 15 teams geen probleem is maar waar moeten die vandaan komen? In de F3000 rijden er eigenlijk maar zeven teams rond........die andere twee zijn eigenlijk niet meer dan satellietteams.

Die andere 8 teams waar gaan ze die vinden? Formule 1 teams die Junior teams gaan opzetten? FRenault V6 en World Series teams die gaan overstappen?

Dan het organisatieteam? De man die geen halszaak maakt van verstrengelde belangen, Flavio Briatore, zit er weer met zijn vingers tussen. Een van zijn pionnen, Bruno Michel, gaat leiding geven aan deze klasse. Michel heeft ervaring opgedaan bij Benetton, Supertec en het Renault Driver Development programma.

Beide heren zien toekomst rooskleurig tegenmoet...........want die weten natuurlijk hoeveel in hun beurs blijft hangen ;)

Uiteraard de bron: according to Autosport

FIRE 07-07-2004 21:16

Re: Formula GP2 2005 ziet er hoopvol uit.
 
Quote:

Originally posted by Marshal
[B]-Bridgestone banden met zes groeven !!!!!!!!
Wel opmerkelijk dat Renault niet voor Michelin gekozen heeft.


Quote:

Originally posted by Marshal
[B]De organisatie denkt dat 15 teams geen probleem is maar waar moeten die vandaan komen? In de F3000 rijden er eigenlijk maar zeven teams rond........die andere twee zijn eigenlijk niet meer dan satellietteams.

Die andere 8 teams waar gaan ze die vinden? Formule 1 teams die Junior teams gaan opzetten? FRenault V6 en World Series teams die gaan overstappen?
En ik geloof niet dat er een Mercedes Junior Team komt. ;)

Quote:

Originally posted by Marshal
Dan het organisatieteam? De man die geen halszaak maakt van verstrengelde belangen, Flavio Briatore, zit er weer met zijn vingers tussen. Een van zijn pionnen, Bruno Michel, gaat leiding geven aan deze klasse. Michel heeft ervaring opgedaan bij Benetton, Supertec en het Renault Driver Development programma.

Beide heren zien toekomst rooskleurig tegenmoet...........want die weten natuurlijk hoeveel in hun beurs blijft hangen ;)

Ik snap eigenlijk niet dat Renault het toelaat dat Briatore zoveel vingers in de pap heeft.

Mark 09-07-2004 17:21

Niet elke F3000 teambaas schijnt het verhaaltje van de nieuwe Formula GP2 gesnapt te hebben

Quote:

Last week's official launch at Magny Cours was held on Sunday, however Formula 3000 teams generally pack up and leave on Saturday evening after their race is over, and most people in F3000 will not have the correct passes to get into the circuit on Sunday.
www.f3000.com
Bernie E. begint nu al moeilijk te doen :D

Mr.Dallara 09-07-2004 18:29

Quote:

Originally posted by Marshal
Bernie E. begint nu al moeilijk te doen :D
Dat is niets nieuws hoor! :mad:

Als je als team (van teambaas tot mecano) in de F3000 rijd, word je steeds behandeld als teampje die de hoop komt vergroten in de F1 paddock...

Weetende dat ALLES vd F3000 op alle circuits uit de paddock moet zijn voor 00.00 zaterdag nacht. Want ohja, de vips van de F1 moeten ook parking hebben op zondag, en dan nog liefs zo dich mogelijk bij de F-1 paddock club.

Dit is het leven nu éénmaal in de f3000. ;)
Als je ziet hoe weinig training- en kwali tijd de F3000 heeft, je ziet het of je ziet het niet, maar voor Big Bernie zijn ze er enkel om het weekend te vullen en om een mooi gevuld programma te hebben.

Mark 09-07-2004 18:56

Re: Formula GP2 2005 ziet er hoopvol uit.
 
Quote:

Originally posted by Marshal
Die andere 8 teams waar gaan ze die vinden? Formule 1 teams die Junior teams gaan opzetten? FRenault V6 en World Series teams die gaan overstappen?

De eerste is bekend, namelijk Isport International. Het team staat onder leiding van Paul Jackson (ex-teambaas Petrobas F3000, verkapt Williams junior team destijds opererend als satellietteam van SuperNova) en Jonathan Williams...........inderdaad de zoon van.

Williams heeft dus nu zijn eigen junior team.....

E.e.a te lezen op italiaracing.net

Mr.Dallara 09-07-2004 19:21

Het niveau van dit kampioenschap gaat volgens mij écht wel zeer hoogstaand worden, alleen zal het afwachten worden hoeveel teams dit gaan kunnen financieren...

Volgens mij staat één ding vast: er zal geen enkel Belgische team de komende 3 jaren gaan rijden in de GP2. ;)

Mark 14-07-2004 19:44

Volgend nieuw team dat serieuze plannen maakt om door de te stoten naar de GP2 is het "familie-team" van de kleine Piquet.

Ze hebben wel spectaculaire plannen met de tweede rijder, de ouwe Nelson schijnt serieus te overwegen om zijn come-back te maken in de single-seaters. Lijkt hem wel leuk om samen met zijn zoon te racen...............

Bron? according to Autosport ;)

FIRE 14-07-2004 19:59

Quote:

Originally posted by Marshal
Volgend nieuw team dat serieuze plannen maakt om door de te stoten naar de GP2 is het "familie-team" van de kleine Piquet.

Ze hebben wel spectaculaire plannen met de tweede rijder, de ouwe Nelson schijnt serieus te overwegen om zijn come-back te maken in de single-seaters. Lijkt hem wel leuk om samen met zijn zoon te racen...............

Bron? according to Autosport ;)

Te hopen voor die kleine's carriere dat hij niet door die ouwe op achterstand gereden wordt.

Mark 19-07-2004 18:19

Weer 3 namen die in aanmerking komen voor een plaatsje in 2005. Victory en Cram Competition, afkomstig uit de FRenault V6, tonen belangstelling.

Het Prema Powerteam (Formule 3) heeft ook interesse getoond. Er gaan verhalen rond dat Ferrari achter deze mogelijke kandidaat zit.

According to italiaracing.net

marcel 24-07-2004 00:28

Re: Formula GP2 2005 ziet er hoopvol uit.
 
Quote:

Originally posted by Marshal

-Bridgestone banden met zes groeven !!!!!!!!

op de foto's zijn het er nochtans 4.

http://www.motorsport.com/photos/gp2...en-tm-0115.jpg
http://www.motorsport.com/photos/gp2...en-tm-0113.jpg

Raceboy 24-07-2004 00:48

Die abdnen zullen er nog niet zijn. Het is nog maaar de eerste test he.

Mark 11-08-2004 12:28

Gaat Astromega dan toch door in de GP2?

Volgens de pressrelease van Olivier Tielemans zou je dat wel bijna gaan geloven:

Quote:

Mikke van Hool, teammanager: Bovendien is de feedback die Olivier geeft erg goed. Hij heeft veel potentieel en we verwachten dat hij zich snel zal ontwikkelen. Als dat inderdaad zo is, dan is hij één van de kandidaten om volgend jaar Formule GP2 te rijden voor ons team." Bron: press release / autosport.nl
Wel even opmerken dat de press releases van Tielemans niet altijd uitkomen, in het begin van het jaar is er eentje rondgestuurd waarin men vertelde dat hij een volledig seizoen voor Ma-Con zou rijden. Om onduidelijke reden is dat nooit doorgegaan.

Integra 11-08-2004 14:58

Ik hoop echt dat er een tv zender zal zijn die de rechten zal kopen om deze wedstrijden uit te mogen zenden. Ik denk dat het prachtige wedstrijden zullen zijn als er 15 teams zouden meedoen. Hoe zit het eigenlijk met de elektronica van deze wagens? Zal tractie controle toegelaten zijn?

team astromega 13-08-2004 02:21

Bij Team Astromega is nog niets beslist over de plannen voor het seizoen 2005. Over wie van de huidige F3000 teams de stap neemt plus enkele nieuwkomers uit andere takken van de autosport zijn niet gegrond en louter speculaties. De wagen is er eentje zonder electronische hulpmiddelen en met gegroefde banden, geen slicks dus. Het reglement voorziet ongeveer dezelfde methodes dan in de huidige f3000. Wat wil zeggen dat de motoren na x aantal uren gebruikt te zijn terug naar de Meccachrome fabriek gaat voor rivisie en dat de motoren dus ook niet gebonden zijn aan één team, ze wisselen gedurende het seizoen. Ook de budgetten die hierboven beschreven zijn kloppen niet helemaal. B.v. hoe kun je als team al in oktober een eerste aanbetaling doen als je niet eens weet of je piloten gaat vinden voor het seizoen dat pakweg pas zes maanden later van start gaat. In details treden heeft geen zin, maar het omvat vele facetten meer dan het laat uitschijnen.

Mark 13-08-2004 11:35

@team astromega,

De getallen, bedragen, feitjes en weetjes komen uit de Engelse Autosport van 8 juli. Dat is geen gespeculeer van mij ofzo.......dat artikel is gebaseerd op enkele gesprekken met diverse team-eigenaren. Staat overigens ook in dat artikel.

Inderdaad die eerste twee betaaltermijnen, als dat nu daadwerkelijk nog zo is, lijken me een probleem. Een team verkrijgt zijn budget via piloten en wellicht teamsponsors......de eerste betalingen voor seizoen 2005 zullen denk ik niet plaatsvinden in okotber 2004 ;) Dus hoe Flavio B. & friends dat gaan oplossen? We zullen zien......

M.b.t. Astromega & 2005, ik stel een vraagteken bij de press release van Tielemans zoals te zien is in mijn post. Die van Tielemans worden niet altijd waarheid. Het is overigens wel een quote van Mikke van Hool.........dat is geloof ik niet de velgenpoetser van Astromega ;) Of die quote nu wel of niet gedaan is in real-life, daar kan ik niet over oordelen maar ik lees het wel!


All times are GMT +2. The time now is 01:14.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.