De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   De soap omtrent de Maserati MC12 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9960)

gwyllion 07-02-2005 14:14

Quote:

Originally posted by Mark
Wanneer gaan we eens lezen dat er een Mazza van start gaat in het FIA GT? Voor Le Mans, LMES en ALMS is de deur keihard dicht gesmeten, oef een ferme tik op de neus.
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen. De Maserati zou tot juni mogen racen in de gewijzigde versie (die nog steeds niet aan de eisen van ACO voldoet) en vanaf dan moeten ze racen met een 2de aangepaste versie die wel aan de ACO reglementering voldoet.

Bron: ALMS/ACO Maserati compromise close (motorsport.com)

Mark 07-02-2005 23:52

Quote:

Originally posted by gwyllion
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen.
Duidelijk. Wat extra wagens voor ALMS kan geen kwaad............maar kan die dan punten scoren in de eerste wedstrijden? Een wagen die illegaal c.q. gedoogd is, die punten afsnoept van deelnemers die conform reglement racen? Benieuwd hoe die Panoz dat gaat uitleggen...................

Werner333 08-02-2005 13:48

Quote:

Originally posted by gwyllion
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen.
Hij heeft ondertussen al getest met een kleinere vooroverhang.

Integra 08-02-2005 20:00

Quote:

Originally posted by Werner333
Hij heeft ondertussen al getest met een kleinere vooroverhang.
En een kleinere achtervleugel en daarbovenop nog 'ns 100 kg ballast.

gwyllion 08-02-2005 20:58

Quote:

Originally posted by Integra
En een kleinere achtervleugel en daarbovenop nog 'ns 100 kg ballast.
Die versie heeft in FIA GT gereden vorig jaar.

De versie met kleinere vooroverhang (door Maserati omgedoopt tot MC12 "GT1") was een poging om de ACO te paaien, maar dit is mislukt. Wijzigingen met 2004 versie:
Quote:

Official test driver, Andrea Bertolini, completed the first kilometres in the MC12 modified to comply with FIA category GT1 regulations.

The car differs from that used in 2004 as regards: the shortened nose to obtain the 4.990 mm maximum length, a reduction of the aerodynamic surface area, the fitting of an undertray between the wheels, the re-positioning of exhaust system, the use of carbon brakes and traction control and the removal of the minimum height clearance.
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen. Van de ALMS organisatie mag Maserati het seizoen dus toch beginnen met deze versie met kortere neus op voorwaarde dat ze vanaf juni de versie die wel voldoet aan ACO regels, inzet.

gwyllion 08-02-2005 22:08

Quote:

Originally posted by gwyllion
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen.
Ik heb het reglement voor GT1 klasse van FIA en ACO eens vergeleken met de afmetingen van Maserati. Blijkbaar verschilt het reglement van FIA en ACO gedeeltelijk; wel raar want ik dacht dat ze vanaf dit jaar een eenvormig reglement zouden hebben :(

Afmetingen van Maserati MC12:
* straatversie: 5143 mm lang, 2100 mm breed en 1205 mm hoog, wielbasis van 2800 mm
* "GT1" versie: 4990 mm lang (door verkorte neus)

FIA GT1 reglement zegt het volgende over afmetingen:
Quote:

3.1 Dimensions
All bodywork dimensions and shape must remain original with the exception of alterations required by Article 3.5.1 and those permitted under Article 3.6.
The maximum length is 5000 mm.
The maximum width (excluding rear view mirrors) is 2000 mm.
Cars whose width complies with article 258 of the 2004 Appendix J and is greater than 2000 mm will be given a performance handicap by the GT bureau of the FIA.

3.2 Overhangs and wheelbase
The front and rear overhangs must remain original.
De MC12 "GT1" is korter gemaakt om te voldoen aan de maximum lengte van 5 m. De wagen is wel nog steeds te breed (meer dan 2 m) en is dus onderhevig aan beperkingen opgelegd door FIA. Wel stom dat ze de wagen niet 10 cm smaller kunnen maken.

ACO GT1 reglement zegt echter het volgende:
Quote:

3.6.1 – Dimensions :
3.6.1.1. - Maximum width :
a/ Across the front and rear wheel arches, the width of the bodywork (ACO Homologation form) may be increased by 10 cm maximum provided that the overall width (rear view mirrors excluded) doesn’t exceed 200
b/ The modification of the fenders must maintain as much as possible the original appearance and shape. The sides of the front and rear bumpers may be modified with the only purpose to join them up to the wider fenders.
• Cars the overall width of which exceeds 200 cm (rear view mirrors excluded) may be eligible if they are "Full type CEE" homologated or the equivalent for United States or Japan and produced at least 300 units per year. The bodywork elements that exceed the maximum overall width (200 cm) must keep the original shape and dimension (ACO homologation form).

3.6.1.2. – Maximum length :
The overall lenght of the race car must not exceed 500

3.6.1.3. – Front overhang :
The front overhang of the race car must not exceed 125 cm.

3.6.1.4. – Rear overhang :
The Rear overhang of the race car must not exceed 115 cm.

Note : If the dimensions of the road car exceed the values defined above, it will be possible for the manufacturer to modify the race car accordingly. However, the original appearance and shape of the bodywork shall be maintain as much as possible (ACO approval).
Voor ACO is de Maserati in zijn huidige vorm dus te breed. Er is een uizondering mogelijk op deze regel maar dan moeten er meer dan 300 straatversies per jaar gebouwd worden. Hieraan voldoet de Maserati dus duidelijk niet.

De voor- en achteroverhang zijn ook begrensd door ACO. Dit was in het verleden ook een punt van kritiek voor de Maserati (te grote overhang, wat voor een aerodynamische voordeel zorgde). Het is moeilijk te zeggen of momenteel voldaan is aan deze beperkingen; waarschijnlijk is dit geen probleem meer met de kortere neus.


Toch wel onbegrijpelijk dat Maserati gewoon niet vanaf het begin rekening gehouden heeft met het technisch reglement :rolleyes:

christof 09-02-2005 15:59

Maserati Gt1
 
KAN IEMAND VAN DE EXPERTEN OP DIT FORUM MIJ EVEN UITLEGGEN WAAROM DIE MASERATI WEL KAN DEELNAMEN AAN HET FIA GT KAMPIOENSCHAP EN DE OUDE GT1 WAGENS NIET? :rolleyes:
DENK MAAR AAN DE PORSCHE GT1 OF McLAREN .

gwyllion 09-02-2005 16:15

Wow, ge moet niet ROEPEN. Dat doet zeer aan de oren.

De Maserati voldoet (gedeeltelijk ;)) aan het huidige technisch reglement van de FIA GT1 klasse. De Porsche en McLaren GT1 niet. Het is zo simpel als dat. De GTS klasse van ACO en GT klasse van FIA zal voortaan GT1 noemen. De naam heeft in principe niks te maken met de vroeger GT1 klasse.

Lees mijn berichtje in deze thread eens. Het legt uit waarom de Maserati wel in FIA GT mag deelnemen en niet in 24 uur van Le Mans.

Mark 09-02-2005 20:12

Er ligt inderdaad geen verband tussen de GT1 klasse uit 1997/1998 en de huidige GT1 klasse...............dat was destijds de GT2 en heeft in de tussenliggende jaren GT geheten.

De soap omtrent de MC12 heb ik in een aparte thread gezet. Leuk verhaal voor de toekomst. Je krijgt sterk de indruk dat ze bij Maserati ooit gedacht hebben: "Ze zullen de regels wel aanpassen als wij met onze creatie willen racen'' .............dan hebben ze toch een inschattingsfoutje gemaakt met die eigenwijze Fransen:D

gwyllion 11-02-2005 00:29

Quote:

Originally posted by Mark
Je krijgt sterk de indruk dat ze bij Maserati ooit gedacht hebben: "Ze zullen de regels wel aanpassen als wij met onze creatie willen racen'' .............dan hebben ze toch een inschattingsfoutje gemaakt met die eigenwijze Fransen:D
Eerst naar FIA en ACO stappen om te vragen of ze het GT reglement niet zouden kunnen aanpassen zodat een GT wagen de 24 uur van Le Mans algemeen zou kunnen winnen. ACO zegt nee, en toch bouwen die Italianen hun GT wagen.

Mark 17-02-2005 18:51

Foto's van de eerste test van een privateer MC12:

http://www.racingworld.it/fiagt/wall...01_mc12gt1.asp

FIRE 17-02-2005 19:47

Maserati is "overgenomen" door Fiat.

http://www.grandprix.com/ns/ns14272.html

Jochie 18-02-2005 11:33

Quote:

Originally posted by FIRE
Maserati is "overgenomen" door Fiat.

http://www.grandprix.com/ns/ns14272.html

Om Alfa te boosten ... een andere reden is misschien om Ferrari zo zelfstandig te maken dat ze op de beurs kunnen gaan nu GM zich vrijgekocht heeft van de overname deal.

Ferrari aandelen verwachtingen zijn nu wel super met F1 en 360-430.

Jochie, had his mind blown away by the MC12 :)

Mark 03-03-2005 19:49

De MC12 van het Italiaanse Racing Box zal niet alleen in het lokale GT kampioenschap aldaar rijden. Meerdere wedstrijden van het FIA GT kampioenschap staan op het programma.

bron: www.italiaracing.net

gwyllion 09-03-2005 17:06

Iemand met een Autosport abonnement?
Quote:

Aston attacks Maserati entry

Aston attacks Maserati entryAston Martin and Le Mans organisers have increased the pressure on ALMS officials over the controversial decision to allow Maserati to run in the American series.
bron: autosport.com


All times are GMT +2. The time now is 00:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.