View Single Post
Old 17-05-2004, 23:06
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Eerst even toegeven dat ik me blijkbaar vergist heb in de manier waarop het stemmen-percentage verzameld werd. Ik heb het begin van de uitzending gemist, ik ging er dus van uit dat de kijkers gisteravond live konden stemmen.

Niettemin, ik neem aan dat de VRT een representatief panel heeft samengesteld voor de steekproef. 1.000 Vlamingen hebben dus de stellingen beantwoord.

In de 33 stellingen rond "levenskwaliteit" zaten slechts 2 sport-stellingen.

Eerst was er een voetbal-stelling en ook die leverde een opvallend resultaat op. Ik veronderstel dat er onder de 1.000 panel-Vlamingen meer mensen begaan zijn met voetbal dan met "autorally's op de openbare weg".

De voetbal-stelling luidde: "de voetbalclubs moeten zelf opdraaien voor de ordehandhaving".

Opvallend, ook hier zei de meerderheid "akkoord". De gemeenschap moet niet langer opdraaien voor voetbalmatchen waar enkele tientallen heethoofden amok maken en schade veroorzaken.

Stelling 23 luidde: "Autorally's op de openbare weg moeten verboden worden."

Het is een duidelijk statement, dat voorkomt in de programma's van sp.a-spirit en Groen!.
Geen nuance in de formulering, een duidelijk verbod.

70% of 700 mensen gingen akkoord. Laten we nu nog rekening houden met een foutenmarge, het blijft een opvallend percentage dat zelfs is doorgedrongen tot in Brussel bij de RACB. Gelukkig dat daar sinds kort een Vlaming aan de top zit om intern even aan de alarmbel te trekken.

Laten we ons aub. niet blindstaren op de absolute cijfers. Gisteravond is een belangrijk signaal gegeven dat we met zijn allen iets moeten doen aan het imago van autosport op de openbare weg, rally's dus. En de Vlaming zal inderdaad best wel een onderscheid kunnen maken tussen illegale straatkoersen en gereglementeerde autosport.

Alhoewel, kwieten die komen pronken met een Aston Martin of een Hummer waarmee ze deelnemen aan een decadente race op de openbare weg richting Zuid-Europa, kunnen we nu missen als kiespijn. Het gaat om onverantwoord, zelfs misdadig gedrag dat de hele autosport in een negatief daglicht stelt. Dat soort uitwassen moet ook door ons, autosportliefhebbers, afgekeurd worden.

We zullen willens nillens de rallysport in Vlaanderen moeten hervormen, zeker nu bvb. de West-Vlaamse gouverneur niet meer wil dat er nog door bebouwde kommen geracet wordt.

Nadenken, bezinnen en hervormen. En liefst met een positieve slogan in plaats van "rally is not a crime".