View Single Post
Old 17-05-2004, 22:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by airco
Daar ben ik het niet echt mee eens .... In de vraag was duidelijk sprake van "rallysport" en verwarring met illegale sprintraces is nog in de vraag nog in de uitleg van de programmamakers gesuggereerd. Je kan volgens mij dan ook niet stellen dat er sprake is van manupilatie.

Da's natuurlijk prima, dat je het er niet mee eens bent, maar dan ben je er zelf natuurlijk ingetrapt, in die 'val'.

Immers, een 'goed' marktonderzoeker, moet immers vragen stellen en niets insinueren. Het had ook anders gekunnen, nl.:

Mogen rally's in de toekomst nog georganiseerd worden mitst strikte toepassing van strenge veiligheidsvoorschriften?

Indien deze vraag gesteld wordt, ben ik zeker dat er veel mensen de schouders zullen ophalen en wellicht antwoorden: euh ja, zeker, 'k weet niet, mits de veiligheid maar gewaarborgd is.

Echter deze soort van vraagstelling dient de vragensteller in kwestie niet. De manier waarop de vraag gesteld wordt, "moeten rally's verboden worden", antwoord natuurlijk de grote meerderheid in Vlaanderen 'JA'. En dąt is wat ik bedoel met gemanipuleerd.

Een goed marktonderzoeker, en bijgevolg ook iedere goede marketeer , weet dat marktonderzoeken en enquetes alleen maar dat vertellen wat de onderzoeker in kwestie wil horen. Wij, op mijn werk, doen geen onderzoeken om iets te weten te komen over onze klanten. Wij kijken of iets al dan niet succesvol is en of de medewerkers er met hart en ziel voor gaan, zich goed voelen en voldoende opgeleid zijn om de marchandies succesvol te verkopen. Ieder marktonderzoek is 'by nature' of 'by default' gemanipuleerd. Dat de huidige 'batch' politici daar mee dweept spreekt boekdelen over hun bekwaamheid. En een marktonderzoeker zal uiteraard bij hoog en bij laag beweren dat zijn methode wetenschappelijk is enz. Awel, ik zeg u, geen enkele klant, mens, inwoner, noem maar op, kan zijn eigen toekomstgedrag voorspellen.

Arm Vlaanderen. Zucht.
Reply With Quote