Quote:
Originally posted by Peter Baert
Denk je nu echt dat de VRT erop uit is om de hele Vlaamse bevolking te beduvelen met pseudo-wetenschappelijk gezwets? Dit is geen programma van Woestijnvis of Jambers, maar van de nieuwsdienst die -net als elke nieuwsdienst- een aantal belangrijke waarden vertegenwoordigt.
Als (ongetwijfeld eminent) student "Methodologie van Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek" zul je die journalistieke waarden wel kennen. Eén waarde is "correctheid van de informatie". Niet onbelangrijk.
|
Ik ben daar hoe langer hoe meer van overtuigd ja. Kijkcijfers is het enige wat telt en ieder doel heiligt de middelen. Als je ziet dat er nu een 'politiek' programma in dezelfde format opgevoerd wordt als enige tijd geleden een amusementsprogramma, dan is het volgens mij ook niet meer dan dat. Amusement.
Echter, voor de grijze massa - lees het overgrote deel van onze Vlaamse bevolking - wordt het gewoon als waarheid aangenomen, zonder nuancering, want de VRT heeft het gezegd. En dat is het erge van gans de historie, dat is waar het probleem ligt.
Quote:
Meer nog. Afgaand op jouw verfijnde analyse van Doe de stemtest, is geen enkel marktonderzoek te betrouwen. Altijd verticaal klasseren. Welke zin heeft je studierichting dan?
|
Zoals ik in eerdere posts - misschien niet gelezen?

- al aangaf, heeft een marktonderzoek maar de waarde die de opdrachtgever/onderzoeker er van verwacht. 't is duidelijk dat het de bedoeling was om de rallysport een flinke deuk te geven en 't heeft wonderwel goed uitgepakt. Ik geloof geen marktonderzoeken. Prince de Lignac - eigenaar van Concordiamail in der tijd en toch ook gene kleine - had daar zijn eigen onconventionele theorie over.
Quote:
In een eerdere (uiteraard zielige) post vond ik dat we ons niet mogen blindstaren op absolute cijfers. We moeten het resultaat bekijken als een belangrijk "signaal" dat er een imagoprobleem is.
Als we -zoals Mistery aangaf- het begrip "autorally" moeten beginnen duiden, dan schort er iets aan het imago. Dat wou ik aangeven. Mensen associëren "autorally" met gevaar, onveiligheid, ...
|
Ongeacht wat ik persoonlijk vind van marktonderzoeken en of de hele zwets nu al dan niet gemanipuleerd vind, is dit wel de nagel op de kop. Maar wiens verantwoordelijkheid is dat dan, het creeëren van een positief imago? Dat van ons, de fans, dat van de organisatoren, van de pers, van de federatie, van de rijders? En probeer die maar eens allemaal op 1 lijn te krijgen. Alles staat en valt met resultaten in diverse kampioenschappen. Zelfs wanneer het gaat over resultaten van landgenoten zitten we niet op 1 lijn of wordt alles netjes doodgezwegen.
De grijze massa gelooft maar wat er hun verteld wordt. Lobbyën is wat er moet gebeuren. In Wallonië is het hun wel gelukt. In Vlaanderen missen we de mensen, de inspiratie, het doorzettingsvermogen, de wil, het geld om er iets van te maken.
Ik ben en blijf tot nader order pessimistisch.
...
Echter! Als we iets vanuit de hoek van de fans kunnen betekenen om het tij te doen keren, dan kunnen we als vzw De Paddock misschien meehelpen. Altijd bereid tot een contructief en inspirerend gesprek.