Quote:
Originally posted by Peter Baert
Elke vergelijking met Top Gear loopt vreselijk mank. Verschrikkelijk vreselijk.
Het budget waarmee Top Gear kan werken, is voldoende om de hele sportredactie van VTM een jaar lang op de been te houden.
Het budget waarmee bvb. Autowereld.TV gemaakt wordt, is maar een minieme, piepkleine, microscopische fractie van het Top Gear-budget.
Top Gear werkt met een BBC-budget, Autowereld.TV met een sponsor-budget. Zonder sponsors gedaan met Autowereld.TV.
Zouden Autovision (RTBf), Auto Moto (TF1) en andere de vergelijking kunnen doorstaan met Top Gear? Ik vrees van niet.
Waarom wordt het bij onze Noorderburen omschreven als "commerciële troep"? Omdat de programma-makers zélf budget moeten zoeken, dus sponsoring van merken en bedrijven, en niet kunnen rekenen op een budget van de zender zelf.
En laten we in één adem ook maar de industrie-pers met een korrel zout nemen.
|
Ik snap ook wel dat het budget van Top Gear niet mogelijk is in Belgie of Nederland, maar volgens mij hoeft een goed autoprogramma niet duur te zijn. Als ik naar de autoprogramma's op de Nederlandse TV kijk (commerciele zenders, publieke omroep heeft zulke programma's niet) dan zijn het allemaal zwaar gesponsorde programma's waar geen negatieve dingen over auto's gezegd worden. Als je deze programma's moet geloven zijn alle geteste auto's perfect. Waarschijnlijk zullen fabriekanten niet langer sponsoren als hun "produkt" negatief beoordeeld wordt. Het voordeel dat de BBC heeft is dat ze niet afhankelijk zijn van reclame, immers deze zender mag dat niet uitzenden.
Dat autobladen ook niet altijd objectief zijn of getrakteerd worden op "souvenirs" geloof ik ook wel, maar daarin heb je tenminste nog vergelijkende tests waar de positieve en negatieve punten van een auto op een rijtje gezet worden.