View Single Post
Old 26-05-2004, 15:36
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Jippie! Hier wacht ik al lang op maar ik durf er zelf nooit aan te beginnen.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een neutraal toeschouwer. In de tien jaar dat ik de F1 volg (wat gezien mijn jeugdige leeftijd al lang is ) heb ik nog nooit een echte favoriet gehad. Schumacher heb ik echter nooit kunnen uitstaan. Ik heb geen vooroordelen tegen Duitsers of zo: ik heb wel vele goede redenen.

Schumacher is een goed piloot, daar gaat het niet over. Mijn respect voor de mens Schumacher zit echter ver onder het vriespunt sinds 1 mei 1994. Eén van de eerste F1-momenten die ik me nog herinner, veruit het zwartste. Terwijl de hele wereld wist dat Ayrton Senna elk ogenblik ging overlijden stond de heer Schumacher op het podium te juichen. Omdat hij zijn derde GP op rij gewonnen had? Ik weet het niet... Door de jaren heen ben ik er steeds meer van overtuigd geraakt dat het was omdat hij van zijn belangrijkste concurrent verlost was. Hetzelfde jaar nog ging hij ook op sportief vlak over de schreef. Het Hill-incident was wat mij betreft een regelrechte aanslag: Schumacher was duidelijk in de fout gegaan, en moest voorrang verlenen. Drie jaar later deed hij hetzelfde nog eens over en werd (eindelijk) terecht bestraft, wat fans ook mogen beweren. Nog een mooie indicatie van Schumachers fair play kwam er in Canada '98. Schumacher kwam uit de pits, moest voorrang geven aan Frentzen, maar duwde die letterlijk de muur in. Zijn uitleg, "ik had hem niet gezien", klonk bekend in de oren. Het incident tijdens Monza '00 ging wat mij betreft ook iets verder dan het uitschakelen van een concurrent: het hele veld wist dat een Marshal op sterven lag, en meneer doet een noodstop die Jenson Button op enkele centimeters na een tweede slachtoffer doet maken. Een laatste indicatie van Schumachers toestand kwam er vorig jaar, toen hij op de dag dat zijn bloedeigen moeder stierf een GP reed en won alsof er niks gebeurd was.

Ik denk dat mijn mening over de meest succesvolle piloot ooit het best samengevat werd door Damon Hill: "Michael Schumacher, dat is geen mens maar een machine."
Reply With Quote