Amai, krijg ik koude rillingen van. Ik hoop dat ik zo nooit uit de wagen hoef gehaalt te worden. Hier blijkt nog maar eens het grote nut van een degelijke rolkooi en de algemene veiligheid in en op de wagens. De annulatie van de race en de nieuwe keuring van de rolkooien is de juiste beslissing.
Net zoals in onze wagen en normaal gezien alle competitie-racewagens is de kooi FIA-gekeurd. Nu stel ik mij de vraag of dit niet met zowat elke rolkooi kan gebeuren. Wij kunnen nooit weten of de rolkooi bij een dergelijke crash ons wel degelijk beschermd. Wij nemen het aan, en ik stel de FIA-keuring zeker niet in twijfel, en hopen het natuurlijk wel.
Nu is het wel zo dat bij crashes in het verleden het nut van de gekeurde rolkooien wel degelijk bewezen is. Er zijn referenties genoeg waaruit blijkt dat de gehele auto 'per totale' is , maar waar de rolkooi intact is en de piloot 'ongeschonden'.
Bij deze Cupra Cup zijn de rolkooien duidelijk niet beschermend genoeg. Er is dus werk aan de winkel bij Seat en hopelijk komt alles goed met de piloot. Dit had wel eens veel erger kunnen zijn.
|