Donderdag 10 juni, vrije-trainings-dag ( the original )
Alle Belgische race fans hebben zich waarschijnlijk reeds gehuisvest langs de rand van de Nordschleife (24 stunden rennen) of bevinden zich in de buurt van de werelds meest bekende circuit overbrugging de “Passerelle Dunlop” (24 heures Du Mans) want langs het Limburgs asfalt was maar erg weinig beweging. Twee etmaal races tijdens één weekend is natuurlijk om concurrentie vragen.
En toch was er behoorlijk wat te zien tijdens deze donderdag training.
Het eerste uur was helaas weer exclusief en ditmaal voor TV Limburg en AD Sport. De twee identieke 996 Biturbo Porsches (of identieke tweelingen) waren één uur lang de hoofdrol spelers. Of was het singin’ in the rain, want juist tijdens de opnames viel het water met emmertje uit de hemel.
Toen de rest van de meute om 14 uur het circuit op kon lag het asfalt er behoorlijk glibberig bij. Uit schrik om verraden te worden door aquaplaning werden de eerste ronden dan ook in een slakkengang afgewerkt.
HRS was met zijn twee Porsches (Vetters/Peeters) als eerste buiten, dadelijk gevolg door de twee gele Porsches van Markant Racing en de Touring Cup Porsche van RTM. Hier zagen we een volledig nieuw achterwerk op de 996 van het team uit Berlaar. Zestig kilo ( 60kg !!!) aan uitlaat potten moet de Penders Porsche onder de 95 dB houden. Jos van Roy heeft er vandaag alvast van genoten. Hij maakte er dadelijk een “Race dauer test” van. RTM baas Patrick Bastiaens moet gedacht hebben “wat je zelf kunt, doet je zoveel beter” en kroop zelf achter het stuur van de 996 Biturbo.
Toch ook een primeur vandaag, de Duitse Divinol Cup rijder Rüdiger Noll had Zolder uitgekozen voor een korte shakedown test met de nagel nieuwe Audi A6 Quattro-V8 Biturbo. Deze A6 moet de wat oudere Mercedes vervangen in de Divinol Cup maar zal dit jaar ook nog twee Belcar races meepikken ( Nürburgring en Francorchamps).
Meer en meer old-timers kleuren het circuit, en daar zal de nakende 30th European Historic Grand Prix niet vreemd aan zijn vermoed ik. Zo kregen we vandaag de nog steeds in Marlboro kleuren geschilderde Spice-Ford Cosworth uit 1988 te zien. Maar ook de BMW 3.0 CSL groep II uit de atelier van Luigi kon bekoren. Enkele deelnemers uit de “Historic Grand Prix Cars” hadden wat minder bekijks
Henk Prim (Alfa 75), Hank Melse (BMW), Hans Van Herwaarden (BMW), Peter Vanaudenhove (Porsche), Stijn Luyck (Super 7), Roloff (Yaris), Racing For Belgium (Clio), Patrick Dewandeleer (F. Renault), twee Fun Cups, één Ibiza, één Mini, één formule Ford en ………………………..
Bij leven en welzijn, tot over veertien dagen.
Door de Historic GP is er GEEN donderdag training op donderdag 17 juni.
Ronald Janssens
>>>> Foto's <<<<
Welkom in ... Thema Café WHEELS Circuit Zolder.
www.wheelscafe.be