View Single Post
  #53  
Old 05-07-2004, 21:02
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by Marshal

Dat de genoemde divisies (Belcar GTA en LMES GTS) niet met elkaar te vergelijken zijn qua reglementen is duidelijk. Wat de een als voordeel heeft, is bij de ander een nadeel en omgekeerd uiteraard. Echter de twee klassen zijn ook geen water en vuur qua gelijkheid, eerder water met bruis en water zonder bruis
Ik ben eens snel het reglement van Belcar met dat van de ACO GTS klasse aan het vergelijken en zoals te verwachten zijn de belangrijkste verschillen afmeting van achtervleugel en diameter van restrictoren (en dus vermogen). Belcar wagens zijn duidelijk bevoordeeld.

Quote:
Klasse GTA: GT-wagens van 3601-6000 cc en max. 8 cil.: 1100 kg;
GT-wagens van 3601-6000 cc en meer dan 8 cil.: 1250 kg;
GT-wagens van 6001-8000 cc: 1250 kg;

· Voor atmosferische motoren met meer dan 2 kleppen per cilinder en 1 restrictor
· Van 5001 cc tot 6000 cc 44,9 mm
· Van 6001 cc tot 7000 cc 47,1 mm
· Van 7001 cc tot 8000 cc 46,2 mm
· Voor atmosferische motoren met meer dan 2 kleppen per cilinder en 2 restrictoren
· Van 5001 cc tot 6000 cc 32,1 mm
· Van 6001 cc tot 7000 cc 33,7 mm
· Van 7001 cc tot 8000 cc 33,1 mm
· Voor atmosferische motoren met 2 kleppen per cilinder en 1 restrictor
· Van 5001 cc tot 6000 cc 46,4 mm
· Van 6001 cc tot 7000 cc 48,7 mm
· Van 7001 cc tot 8000 cc 47,7 mm
· Voor atmosferische motoren met 2 kleppen per cilinder en 2 restrictoren
· Van 5001 cc tot 6000 cc 33,1 mm
· Van 6001 cc tot 7000 cc 34,8 mm
· Van 7001 cc tot 8000 cc 34,1 mm
In het ACO staat een tabel waar de restrictor grootte bepaald wordt door de combinatie van gewicht en cilinderinhoud (om dus zo het vermogen per gewicht constant te houden). Het is een beetje moeilijk om de tabel te copy/pasten. Bekijk dus gewoon http://www.lemans.org/univers_sport/...ts_2004_gb.pdf (laatste blad)

Het eenvoudigste is om een 2 voorbeelden te vergelijken. Neem een Viper met zijn 8 liter V10 motor (2 kleppen per cilinder). Het Belcar reglement legt een minimum gewicht van 1250 kg op en een restrictor van 47,7 mm. Als je dan een kijkje neemt in de tabel van ACO (en formule gebruikt om om te zetten van 3 of meer kleppen naar 2 kleppen), kom je uit op een restrictor van 46,5 mm. Een Belcar Viper ontwikkelt dus duidelijk meer vermogen dan LMES Viper wegens grotere restrictordiameter.

Een andere directe vergelijking: een wagen van 1100 kg en motor kleiner dan 6000 cc (en meer dan 3 kleppen) kan in Belcar rijden met 44,9 mm restrictor, terwijl in LMES met 43,6 mm restrictor.

Een tweede belangrijk aspect is de grootte van de achtervleugel. Ik kan hier afkomen met citaten uit beide reglementen, maar het eenvoudigste is gewoon om 2 fotos te vergelijken. Je zal snel doorhebben wat het verschil is

De Force One Viper van Kumpen met LMES spec vleugel.


Dan de GLPK Viper met Belcar spec vleugel.


Je weet natuurlijk wel wat dit betekent: groter, meer downforce, sneller door de bochten, ... betere rondetijd


Het verschil in reglementering zorgt ervoor dat Kumpen tijdens Belcar op pole staat met een tijd van 1.56.499. Terwijl de Force One Viper tijdens LMES kwalificaties een tijd van 2:00.513 rijdt.
Reply With Quote