View Single Post
  #1  
Old 07-07-2004, 19:18
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Formula GP2 2005 ziet er hoopvol uit.

Afgelopen weekend heeft de organisatie achter de Formula GP2 een persconferentie gegeven over de plannen in 2005.

Qua wagen, format en spektakel zit het wel goed..........alleen dat financiële plaatje, dat kon nog weleens een probleem worden. We beginnen het spelletje voor 700.000 Euro per team te spelen, heeft iemand nog wisselgeld over

Eerst wat techinsche info:
- Dallara chassis
- Meccachrome V8 4 Liter, 600 PK
-Bridgestone banden met zes groeven !!!!!!!!
-Rondetijd? Gem. 6 seconden langzamer als het middenveld van de Formule 1. Ter info de F3000 pole tijd op Magny Cours afgelopen weekend was 12 seconden trager als de Minardi's. Die krengen gaan dus echt loeihard.
-Formule heeft een levenscyclus van drie jaar, kun je die 700.000 over 36 maanden afschrijven
- Motor krijgt in het midden van het seizoen een rebuild voor een kleine 27.000 Euro, de motor krijg je echter niet terug. Je krijgt een verse gereviseerde motor terug van een concu-collega.
- Motor + chassis kost 250.000 euro
- Spare parts zijn stukken goedkoper als nu bij Lola, enerzijds was het Lola chassis stukken goedkoper dan de nieuwe Dallara. Verwachting is dat de spare-parts aanschaf zo rond de 200.000 Euro ligt.
-Uiteindelijk moet het budget voor een jaartje Formula GP2 25% lager liggen dan de F3000.
-Maximaal 15 teams met twee wagens
-Testrijden begint eind Juli met Franck Montagny

Voordat je als team van start gaat moet je dus een investering plegen van +/- 500.000 tot 700.00 Euro. Je kunt het boekhoudkundig wel afschrijven over 3 jaar maar je zult toch eerst het hele bedrag moeten betalen. Het gaat helaas niet in termijnen van 36 maanden

Die 500.000 voor de twee wagens mag men wel in vier termijnen betalen, toch schappelijk hé
-125.000 bij het inschrijven in october 2004
-125.000 bij de levering van de eerste wagen in januari 2005
-125.000 bij de levering van de tweede wagen in maart 2005
-125.000 bij de start van het seizoen in mei 2005

Gezien het huidige eenzitter klimaat is dat een flinke pil die de teams moeten slikken. Waar o waar gaan ze die bedragen vandaan halen. Naast die 500.000 tot 700.000 euro moet er nog een budget gezocht worden voor de "running cost" van het lopende seizoen.........

In dat bedrag zit nog geen liter benzine of 6-groevige band. Het berdag dat de teams dus moeten voor-financieren is niet gering te noemen. Coureurs betalen meestal per race.............

De organisatie denkt dat 15 teams geen probleem is maar waar moeten die vandaan komen? In de F3000 rijden er eigenlijk maar zeven teams rond........die andere twee zijn eigenlijk niet meer dan satellietteams.

Die andere 8 teams waar gaan ze die vinden? Formule 1 teams die Junior teams gaan opzetten? FRenault V6 en World Series teams die gaan overstappen?

Dan het organisatieteam? De man die geen halszaak maakt van verstrengelde belangen, Flavio Briatore, zit er weer met zijn vingers tussen. Een van zijn pionnen, Bruno Michel, gaat leiding geven aan deze klasse. Michel heeft ervaring opgedaan bij Benetton, Supertec en het Renault Driver Development programma.

Beide heren zien toekomst rooskleurig tegenmoet...........want die weten natuurlijk hoeveel in hun beurs blijft hangen

Uiteraard de bron: according to Autosport
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 07-07-2004 at 19:22.
Reply With Quote