Nog wat info over de toekomst van FIA GT (of hoe die er volgens Ratel zou moeten uitzien).
Quote:
U ijverde jarenlang voor een kampioenschap zonder constructeurs, maar nu kijkt u uit naar de terugkeer van bepaalde fabrieksteams in 2005.
"Ik zou de constructeurs inderdaad graag zien terugkeren, want momenteel is autosport zo duur geworden en is er zo weinig geld, dat het gewoon onhaalbaar is geworden zonder constructeurs. Je vindt gewoon geen vijf mensen meer zoals Frédéric Dor, die tien miljoen euro kunnen investeren in de ontwikkeling van een machine als de 550 Maranello. Want zoiets kost hopen geld. Vandaag stel ik vast dat alle privé-projecten gestruikeld zijn over het financiële aspect. Ik ben dan ook voorstander van een terugkeer van de constructeurs, maar dan wel in een situatie waarin hun betrokkenheid strikt gereglementeerd is. Wat ik niet wil zien, is dat teams met twee officiële machines tegen hun klanten strijden, zoals in 1997 en 1998. We willen dat de constructeurs terugkeren en daarom hebben we beslist om voor 2005 en 2006 een kampioenschap te creëren voor hen. Maar dan wel met de verplichting om via twee verschillende teams vier auto's in te zetten.
Het is inderdaad de bedoeling dat ze hun beste klanten helpen, niet dat ze alles zelf doen. In 2006 zal iedere fabriek dan verplicht zijn om zes auto's te ondersteunen, zoals BMW doet in de FIA ETCC. Dat is de filosofie die we in het FIA GT-Kampioenschap willen invoeren."
En welke constructeurs zijn geïnteresseerd?
"We hebben een potentieel van zeven constructeurs: Ferrari, Maserati, Aston Martin, Lamborghini, GM, Saleen en BMW. We vergaderden al met de ACO en vanaf 2006 krijgen we een gemeenschappelijk reglement."
|
bron:
http://www.proximus24hours.com/htm/news.asp?ID_NEWS=191
Ratel heeft dus het model van BMW in ETCC voor ogen. Benieuwd of dit gaat lukken.
Het lijkt mij wel onrealistisch om een kampioenschap van 7 constructeurs te hebben; ofwel loopt het budget dan zeer snel op (iedereen wil winnen) ofwel trekt een aantal zich terug (omdat niemand wil verliezen). Ferrari, Lamborghini en Saleen lijken mij vooral geinterreseerd in klantenwagens: Ferrari concentreert zich 100% op F1, Audi heeft DTM (en in mindere mate Le Mans) en de verkoop van Lamborghini vereist momenteel niet veel extra publiciteit (door fabrieksdeelname van FIA GT) en Saleen heeft gewoon het geld niet om als (semi-)fabrieksteam deel te nemen.
Porsche wordt dus niet vermeld in het lijstje van geinteresseerde constructeurs. Ik veronderstel dat ze zich dus blijven concentreren op N-GT klasse en hopelijk op een LMP1 prototype.