Ik las vandaag in de krant dat er afgelopen weekend slechts 58.000 toeschouwers waren in Spa. Dit moet een absoluut dieptepunt zijn in de moderne geschiedenis van de F1 in Spa. Meestal spreekt men van ongeveer 100.000 toeschouwers. Waaraan kan dit liggen ?
Dat het duur is, is een reden. "Guy de Vreker" stelde ons echter een weekendticket gratis ter beschikking. Wij boden dit in Spa aan meer dan 20 mensen aan maar niemand wou het hebben. Vervolgens dienden we meerdere mensen te bellen om het tenslotte toch nog aan de man te krijgen. Gratis is niet duur...
Dat het een nogal saai seizoen is kan uiteraard ook bijdragen aan de minder opkomst dit jaar.
De hoofdreden vind ik echter dat in Spa zovele kleine dingen slecht geregeld zijn en dat het één van de meest sfeerloze Grand Prix van het seizoen is. Vele van deze dingen zijn reeds elders aangehaald : vettige en dure parkings, duur eten, weinig actie...
Alleszins denk ik dat je met 58.000 toeschouwers moeite hebt om winst uit dit evenement te halen. Al moeten we niet vergeten dat het Waalse gewest en/of de intercommunale zijn duit in het zakje zal doen, dat het dure eten en drinken ook bijdraagt tot het delven van de put (al ben ik niet zeker dat deze opbrengst integraal naar de organisatie gaat), dat de boeren aan hun weides goed zullen verdiend hebben...
We zullen wel zien waar het eindigt... of niet...
C U
|