View Single Post
Old 07-09-2004, 21:29
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Nogmaals herhalen wat wij vroeger reeds geschreven hebben. Ovalracen heeft een totaal andere filosofie dan circuitracen. Het moet entertainment zijn voor de toeschouwers, want als de toeschouwers tevreden zijn en ook de piloten, dan rinkelt de kassa voor Nascar. Dus worden de regels aangepast aan de noden van de toeschouwers. En het werkt want Nascar trekt op de circuits veel meer toeschouwers dan de Formule 1, om niet van de andere circuit disciplines te spreken, waar de piloten voor lege tribunes acteren (de nodige uitzonderingen in acht genomen). Trouwens heeft de F1 niet enkele "vondsten" van Nascar gecopieerd? Pitstops, pace car. Andere vraag is natuurlijk of het play-off systeem een goede zet is. Ik durf het te betwijfelen, maar ik wacht toch even af. Trouwens het nieuwe systeem in rallye, waar iemand die opgeeft toch opnieuw mag starten lijkt mij ook ingegeven door TV spektakel.
Laten we ons niets wijsmaken. De F1 is reeds sedert 2 jaren over zijn hoogtepunt heen en de interesse gaat in vrije val naar beneden, wat Bernie en de TV (eigen interesses) ook mogen beweren. Reden alles is veel te duur geworden, waardoor het onderscheid tussen de topteams en de middenmoot angstaanjagende vormen aanneemt. Maar ook Nascar is in hetzelfde bedje ziek. Er moeten enkele kunstgrepen uitgevoerd worden om nog 43 wagens aan de start te krijgen. De kostprijs voor een gans seizoen is vijfmaal hoger dan enkele jaren terug en ook het vinden van sponsoren wordt veel moeilijker.
Ik ben de mening toegedaan dat de top autosport moeilijke tijden tegemoet gaat (F1 - Nascar - WRC rallye - IRL - Champ Cars) en in de volgende jaren een gedaanteverandering zal ondergaan. Ik kan mij natuurlijk vergissen. Het valt mij bijvoorbeeld op dat tijdens de 24 Uren van Ieper de interesse voor de historic cars veel groter is dan voor de big boys.
Tot slot nog een interessante quote, welke ik in een USA magazine gelezen heb :" Formula One has surely the best cars in the world; Formula One has probably the best drivers in the world; but there is one thing they never will have: the interest of the american people".
Reply With Quote