View Single Post
Old 08-09-2004, 12:40
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally posted by Mechanic
Andy, waarom remschijven inrijden met gebruikte blokken ? Bij mijn weten zijn gebruikte blokken niet recht en een nieuwe remschijf is volledig vlak. Zo draagt de oude blok niet op de volledige remschijf waardoor de schijf enkel verhit op enkele plaatsen. Dit tot dat de blok is ingesleten op de schijf. Dit is niet echt goed voor een nieuwe schijf. Bepaalde zones op schijf zijn dan ingelopen en andere weer niet. Een nieuwe remblok heeft in het begin een inrij gedeelte. Een zachter materiaal om de blok aan te passen aan de remschijf. Bij een gebruikte blok is dit niet aanwezig zodat je met "harder" materiaal een nieuwe schijf aanvalt.
een technische uitleg kan ik niet geven. Ik heb enkel de ervaring dat nieuwe blokken het best remmen en tevens het langst meegaan op deze manier. Hetzelfde telt voor de schijven. Ik laat de nieuwe schijven enkele keren warm worden met oude blokken voordat ik nieuwe blokken ga inrijden. Eenmaal gedaan met nieuwe blokken met als gevolg dat de blokken slecht ingereden waren en maar de helft van de duur meegingen en de schijven gaven nooit de ideale remkracht. Misschien heeft een remschijf wel wat reliëf nodig om perfect te remmen? Zoals ik al zei is dit niet gebaseerd op technische uitleg maa puur uit ervaring.
Nieuwe schijven inrijden met nieuwe blokken doet de temperatuur veel te snel oplopen. Maar mijn technieken zijn daarom misschien niet de beste maar ik heb er toch goede ervaringen mee gehad...