Mag ik een wellicht botte opmerking maken? Het filmpje bewijst helemaal
niets Waarom niet? Ik zie geen enkele witte startlijn op het filmpje! Dus of de situatie op de startlijn zo was als op het filmpje is nog maar de vraag. Tussen de plek van het filmpje en de startlijn liggen nog heel wat meters asfalt.
Zoals gesteld, de wedstrijd gaat van start als de lichten uitgaan. Het is dus goed mogelijk dat een nummer twee of drie eerder over de startlijn gaat als de pole-sitter. Dus mocht de GLPK Viper eerder over de streep zijn gegaan dan de SRT Corvette, dan nog is er helemaal niets aan de hand.
Een opmerking in deze thread verdiend wel enige aandacht om nader te bestuderen, deze opemerking is terug te vinden in punt 128 van het sportief reglement:
Quote:
198. Tijdens de formatieronde moeten alle wagens hun snelheid aanpassen zodat zij hun voorganger volgen op een afstand van niet meer dan vijf wagenlengten. Ieder voertuig dat het tempo niet kan volgen of de afstand tot zijn voorganger niet kan respecteren, moet onmiddellijk de piste verlaten en in het gras of in een andere uitloopstrook rijden en mag aansluiten na de doortocht van het volledige deelnemersveld. Startrechters
oordelen over deze procedure. Elke inbreuk wordt bestraft met een “Stop and go penalty” van 10 seconden. De officiële openingswagen verlaat aan het einde van de formatieronde de piste. De wagens vervolgen alleen met de wagen in pole position voorop aan een minimumsnelheid van 70 km/h en een maximumsnelheid van 90 km/h. Een startrechter oordeelt met een radartoestel over de snelheid van de wagen in pole position.
Een afwijking van de voorgeschreven snelheden (70 en 90 km/h) voor de start kan resulteren in een "Stop and go penalty" van 10 seconden.
www.belcar.com , sportief reglement 2004
|
Dit probleem is langer bekend bij de koersdirektie, tijdens de World Series werd vriendelijk verzocht om hier extra op te letten. Spek in het bekkie voor mijn haviksoog

................ er was alleen een prakisch probleem, ze reden zowat allemaal meer als 5 wagenlengtes van elkaar los. Welke nummers moet je dan doorgeven

Allemaal behalve de pole-sitter? Moeilijke keuze....
Of in Spa hierop wordt gelet? Gevoelsmatig zeg ik nee

Daar letten ze meer op de honden die op post staan
Voor Belcar 2005, beetje meer discipline op dit punt zou geen kwaad kunnen. Gewoon de start een paar keer afbreken, na twee wedstrijdjes snappen ze het wel.
Ter info, het zou voor sommige niet slecht zijn om eens keer de reglementen door te lezen, dat bespaard de andere lezers een hoop onzin