Quote:
Originally posted by BMW Beliën
Als we in Duistland waren hoefde deze discusie niet gevoerd te worden, daar is er geen maximum snelheidslimiet op de meeste autosnelwegen.
|
Even ter info, zo vrij is dat allemaal niet op die fameuze autobahn.
Als er op een ongelimiteerd stuk autobahn een zwaar ongeluk gebeurt wordt er bekeken of een van de betrokkenen de ADVIESSNELHEID van 130 niet aan het overschreiden was.
Als dat zo was wordt daar rekening mee gehouden mbt tot aansprakelijkheid!
Uitspraken in de zin van persoon A wisselde idd van rijstrook maar persoon B zijn snelheid was overdreven/onaangepast dus deelt hij schuld/is verantwoordelijk zijn dan mogelijk.
Ook kunt ge op een ongelimiteerd stuk een (anonieme) politiewagen voorbijsteken en die kan u dan staande houden, en evt beboeten, omdat u snelheid naar hun expert mening onaangepast was.
Meestal begint dat met een vermaning en afh van de reactie ...
Maw als ge op de Duitse Autobahn boven de 130 gaat is dat op EIGEN verantwoordelijkheid en staan verzekering en politie klaar om er op "te pakken" als er iets gebeurt.
Maw, ge doet wat ge denkt dat verantwoord is maar als het misgaat zijt ge mee verantwoordelijk.
In Belgie doen ze schijnbaar niet liever als u uit pure geldklopperij op de meest onlogische limiteringen te pakken (schoolzones op zondag, onbebouwde zones die toevallig binnen bebouwde kom vallen enz). En ik spreek uit pijnlijke ervaring.
In Duitsland staat er op die schoolzoneborden trouwens een tijdsbeperking.
Een tijdsbeperking in Belgie is al helemaal te mooi, maar de courtesy om op Zondag niet te gaan flitsen een begin.
Soit, ik vind het ginder dus zelf een mooi systeem,
En ergens klopt het toch niet dat ge voor eenzelfde "feit" (vb 170 rijden overdag op een lege baan) In Duitsland geen straf krijgt en 40km verder in Belgie een zware misdaad begaat.
Ik ken zo toch geen andere voorbeelden van verschillen in justitie tussen Belgie en buurlanden.
Voila, tis eruit

Groeten,
Jochen