Thread: Ralf De Zeiker
View Single Post
Old 23-11-2001, 12:10
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

mja,

ok je kan de zaken bekijken van de 3 onderlinge duels!!

maar als we dan naar de redenen van die duels gaan kijken is alles al heel wat duidelijker!!

Het manoeuvre in Brazilië oogt bangelijk, maar als je gaat kijken naar de topspeed (gecombineerd met de pace-car, waardoor het tijfdsverschil quasi nul was) dan kan je als MS zijnde niks meer ondernemen!! Niet dat het geen mooi manoeuver is, maar zet bv ralf schumacher, of zelfs mindere goden in dezelfde situatie, en dan steken die MS ook voorbij!!!

Niet dat ik de prestatie van Montoya wil afbreken zene!!! Hij heeft een mooi seizoen gereden, en in de 2e seizoenshelft zelfs constant gepresteerd!! Maar om nu op basis van 3 inhaal-manoeuvers te gaan besluiten dat hij volgend jaar grootste kanshebber is op de wereldtitel, of dat hij RS naar huis gaat rijden in zijn Williams lijkt me wat overdreven!!!

Om nu even naar de verschillen in wagen te kijken kunnen we hetvolgende besluiten:

Williams:

- snel op rechte lijn (wegens krachtige BMW-motor)
- valt niet achter te slipstreamen wegens turbulentie (gripverlies)

Ferrari:
- Minder snel op rechte lijn
- snel op bochtige stukken (kijk naar de stukken waar MS dit jaar altijd het verschil maakte)

als je deze conclusies bij elkaar telt, en dan ook nog moet vaststellen dat inhalen in de F1 (bijna) enkel nog op lange rechte stukken kan, dan heb je in mijn ogen een mooi voorbeeld van 1 van de feiten die hebben meegespeeld in de 3 bewuste inhaalmanoeuvers!!

Nogmaals geen afbraak aan de prestatie van Montoya!!

airco