Pechreeks voor de Marcos.
De laatste race van het seizoen. We hebben een poging gedaan om ze in schoonheid af te sluiten, maar het mocht niet baten...
Het circuit lag er ’s morgens zeer verraderlijk glad bij. We hadden nog nooit met de Marcos in zo’n gladde omstandigheden gereden, maar we waren aangenaam verrast door de schitterende wegligging van de wagen in deze moeilijke omstandigheden.
Na enige rondjes wennen kon ik er toch een 1’57” uithalen, zonder te moeten forceren.
Dit resulteerde in de vijfde startpositie, waarmee we uiterst tevreden waren!
De start werd genomen door vader Van Samang. Hij koos ervoor om op slicks te vertrekken, wat toch heel goed opletten was in de beginfase van de wedstrijd, want het circuit lag er nog altijd verraderlijk glad bij.
De start verliep zonder problemen, en na een tweetal uur wedstrijd kon hij zich toch in de top vijf nestelen, wat zeker niet slecht te noemen was. Hij kloeg wel al van een stotterende motor, waarschijnlijk een probleem van de benzinetoevoer, dat we de hele wedstrijd moesten meedragen.
Dan werd er gewisseld met Mathieu Molenaers. Hij kon een knappe stint afwerken en schommelde constant rond de 7e positie.
Na 4,5 uur wedstrijd heb ik het stuur overgenomen van Mathieu. Toen ik een half uurtje aan het rijden was, begon de turbodruk stelselmatig te zakken... en na een uur had ik nog amper 800gr turbodruk. Ik kon de klasse 1 en 2 wagens niet meer volgen en moest zelfs moeite doen om sommige tweeliters te pakken.
De volgende stint was opnieuw voor senior Van Samang. Na een half uur liet hij weten dat het niet meer houdbaar was; hij had bijna geen turbodruk meer. Intussen waren we al teruggezakt naar de 10e positie. Op dat ogenblik moest de Safety Car uitrukken voor een oliespoor, en hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een check-up te doen.
Oorspronkelijk dachten we dat de drukproblemen te maken hadden met de geluidsdemper op de uitlaat, die tegendruk zou geven… maar niets was minder waar, de turbo zelf was stuk!
De MSE crew is dan volop aan de herstelling begonnen. Een nieuwe turbo werd gemonteerd, wat toch een 15 à 20 minuten in beslag nam. Intussen ben ik terug achter het stuur gekropen, en of we nog niet genoeg problemen hadden… de gaskabel was ook aan het eind van zijn Latijn. Deze herstelling nam een goeie 10 minuten in beslag.
Toen ik na deze herstellingen terug de piste opreed, ging de Marcos terug zoals tijdens de trainingen… perfect!
Het enige doel wat we nu voor ogen hadden, was uitrijden en ervaring opdoen.
Toen het dan nog begon te regenen, werd het helemaal leuk. Voor mij was het laatste 1,5 uur van de wedstrijd één van de mooiste en leerrijkste van het seizoen. Na enkele rondjes wennen in de regen kon ik vlot top 3 tijden meedraaien, wat alweer het potentieel van de Marcos aantoont. Ik heb de Marcos aan de finish gezet op een 20e positie.
Ondanks alles zijn senior en ik tevreden… we hebben alweer een pak ervaring opgedaan en ons goed geamuseerd.
Een extra bedankje voor de MSE crew! Jullie zijn een schitterend team...
Groeten!
Bart Van Samang
Last edited by B.V.S.; 14-11-2004 at 12:44.
|