View Single Post
Old 26-11-2004, 19:25
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie

Restauratieproject: hoe oude modelkits opwaarderen?

De opdracht
Zoals door de meesten hier geweten, en dan zeker diegenen die op de afgelopen modelbouwmeeting in Wheels waren, heb ik een ganse collectie Bburagos bijeengespaard, de ene al wat ouder dan de andere. Sinds ongeveer mijn tiende levensjaar (voor alle duidelijkheid, dat is dus ongeveer 20 jaar geleden; nu ja, ongeveer... het kan ondertussen alweer wat langer zijn ;o) ) verzamel ik namelijk de Bburago Kits op schaal 1/18. Met uitzondering van enkele heruitgaves in een ander kleurke heb ik ze zowat allemaal, en de Ferrari’s staan zelfs in alle kleurkes te blinken (net als de exemplaren op 1/24, trouwens).

Zoals eveneens door de meesten hier geweten zijn dit niet bepaald hoogstaande modellen: Bburago is een volume-producent, die zijn modellen en dus ook zijn kits zodanig heeft ontworpen dat een goedkope werkkracht er zo veel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd in elkaar kan klicken. Want, lijm komt er – enkele prehistorische modellen uitgezonderd – niet aan te pas. Het is dus helemaal geen opgave om een kit in enkele uurkes af te werken, decalls incluus. Nu ja, mij deert dit niet: ze zijn mooi om naar te kijken, je komt er een regenachtige zaterdag mee doorheen, en als tienjarige kwam het sowieso allemaal niet zo nauw...

Het probleem is dus wel dat ik nu met een negentigtal kits zit, sommigen al 20 jaar oud, die in al die tijd eigenlijk nooit fatsoenlijk zijn gekuist. De reden is vnl de foutief aangebrachte decalls, die bij de minste beroering lossen of breken (voor meer details over het hoe en waarom, zie ook mijn absolute beginners thread). Zo ben ik in de loop der jaren al heel wat “pinkers” kwijtgespeeld :o).

Na het vinden van dit forum, heb ik besloten om er eindelijk eens wat aan te doen: de collectie moet en zal gerestaureerd worden, waarij de decalls moeten worden gefixeerd, en de wagens – inclusief decalls, nogal wiedes - grondig opgeblonken, bij voorkeur met een waxlaag, zodat reinigen in de toekomst eindelijk eens op een eenvoudige manier kan.

Nu wat heen en weer posten in het ander draadje, en na de gesmaakte modelbouwmeeting, ben ik er aan begonnen. Het verslag vind je in deze thread.

First things first uiteraard: waar kijk ik eigenlijk tegenaan!? Awel, een foto zegt meer dan duizend woorden en zo, dus bij deze:

. Kasten 1 en 2. Deze bevatten enkele vd oudste modellen. Mijn allereerste was de grijze Bugatti Type 59. Vlak boven deze Bugatti, tussen de Mercedes SSKL en de 500K, merkt U een open parkeerplaats: daar hoort een SSK, maar die ligt momenteel op de werkbank. Om te restaureren, of wat dacht U :o)? Bovendien heb ik nog wat gesjoemeld en ge-ensceneerd voor deze foto: de Vipers rechtsboven zijn ook al “gesol’t”. Alles boven de Mercedessen is op het moment van publicatie reeds gerestaureerd (15, dus),
. Ferrari Kast 1. Zonder commentaar. Omdat er niks over valt te vertellen :o). Of misshcien toch: deze kast bevat mijn enige 1/18 Bburago die geen kit is. Wie vindt ‘m?
. Ferrari Kast 2. De bovenste rij zijn kits, de rest is zo een bikke vanalles (vooral de Shell collecties);
. Varia. Soms durf ik wel eens iets ander dan een Bburago te kopen :o). Oh, dat beeldje duurde te lang om weg te shoppen :o)...
. En net zoals elke zichzelf respecterende modelbouwer ligt er nog een onafgewerkt voorraadje :o);