View Single Post
Old 26-11-2004, 19:26
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie

Werkwijze

Hoe ga ik nu te werk? Eerst moeten de loszittende decalls (zowat allemaal, naar ik vrees) gefixeerd worden. Hiervoor heb ik de hulp van Huudo zeer weten te apprecieren. De werkwijze is eigenlijk extreem eenvoudig (als je maar geduld oefent en met je fikken vd decall blijft tijdens de behandeling): volg gewoon Huudos decalling gids, die perfect blijkt te werken voor oude decalls – zelfs de 20 jaar oude exemplaren losten nog mooi op in Microsol. Ik durf natuurlijk niet garanderen dat dit voor alle decalls van alle fabrikanten geldt. Voor alle duidelijkheid: ik sol werkelijk alle decalls op het model, dus ook de erg kleine (en uiteraard ook de hele grote), zelfs al blijken ze toch al goed vast te zitten. Meestal doe ik elke decall – ook diegenen die al goed zaten - twee keer met een klein uurke drogen tussenin, de decalls die nog wat in hoekjes en kantjes moesten kruipen net zo vaak tot ze goed zitten. Voor de complexe modellen kan dit dus enkele dagen (!) duren. Geduld is echt het sleutelwoord, zoals zowat iedereen hier herhaaldelijk, euh, herhaalt :o).

Daarna is een goeie polishing aan de beurt. Zelf gebruik ik Tamiya Rubbing/Polishing compound. Het gaat om metaalkits, en Bburago sprayt de lak niet bepaald zuinig, dus *echt* voorzichtig diende ik tijdens het rubben niet te zijn, hoewel de gebruikte vod toch duidelijk de koetswerkkleur overneemt, vooral op de echt oude kits. Voor plastic models dus toch goed oppassen, me dunkt. Bij nieuwe kits (die een metallic afwerking lijken te hebben) heb ik echter gemerkt dat rubben weinig verschil maakt, en voor die kits sla ik deze stap dan ook over. Merk trouwens op dat de Bburago kits al op voorhand gespoten zijn. Er is wel een uitzondering: grote decalls polish ik sowieso, om de microsol residu te verwijderen voor ik aan het waxen sla.

De polishing herstelt niet alleen de lak, het verwijdert ook het “aangeladen” vuil. Bij de oude kits werd de vod echt zwart bij het rubben, wat er toch op wijst dat er grondig gereinigd wordt. Dan nog dit: Voor ik startte aan de restauratiewerken kon ik maar moeilijk geloven dat je ook de decalls moet/mag polishen. Na een live demo in Wheels was ik echter voldoende gerustgesteld, dus voor diegenen die er nog aan twijfelen: ook decalls kan je polishen. Na een erg natte Microsolsessie zou ik het zelfs durven aanbevelen, omdat de Sol toch een dof laagje lijkt achter te laten op de decalls.

Na het polishen zet ik het model in de was. Ik gebruik de waanzinnig dure Tamiya modelling wax (als iemand goedkopere alternatieven weet...). Niet alleen gaat het model hiervan nog mooier glanzen, je legt er ook een filmke mee over de carrosserie en de decalls, zodat achteraf reinigen veel eenvoudiger en “decallsafe” wordt. Net als op een echte auto :D...

En dat is het zowat. Na deze stappen gaat het model terug in de kast.

Hieronder volgen nu nog wat “probleemkes” waar ik mee geconfronteerd werd.