Quote:
Originally posted by Peter Baert
Noem eens een goedkope autosport-formule?
|
Komt ie:
De Volvo 360 geen Modena cup
Quote:
Originally posted by Peter Baert
Neem Renault weg, mijne heren, in Europa en bij ons, en bekijk dan het plaatje op circuit en in rally
|
Met deze uitspraak ben ik het eens......maar dat neemt niet weg dat Renault niet altijd even effectief met zijn centjes omgaat. Niet elk idee of plan van Renault is een succes. Mijn kritiek richt zich vooral op het geklungel van Renault Bel-Lux en Renault NL.
Op international gebeid heeft Renault een goede zet gedaan om in de single-seater categorie door wat breek- en sloopwerkzaamheden toe te passen. Weg met de World Series Light en de FRenault V6 en verdergaan met de FRenault 2000 op Europees nivo en dan de World Series V6. Het "opkopen" van de F3000 en omvormen tot GP2 is (was?) een goede zet. De actuele vraag is of de gevraagde budgetten voor GP2 op termijn haalbaar zijn c.q. blijven. Dat kon wel eens een twijfel gevalletje worden.
Volgens de traditie heeft Renault altijd een Europese Cup voor toerisme wagens, zoals de Renault 5, Clio's en V6. Dat men verder wil met Megane Throphy is niet meer dan logisch. Het idee is goed alleen rijst hier de vraag: Zet Renault niet te hoog in? Als we 10 wagens aan de start zien op 1 mei in Zolder dan wel, is de grid "uitverkocht" dan niet
Dus op internationaal gebied heeft Renault de zaakjes wel goed in orde. Echter het gepruts op lokaal gebied in België en Nederland kenmerkt zich door een houding van: We kijken niet verder dan onze neus lang is. De eerste blunder die beide landen hebben begaan is het verschil in keuze m.b.t. de formule wagens. Belgie gaat voor de 1600 cc wagen en Ollanda voor de 2000 cc wagen. Al lang geleden zijn we hier op De Paddock tot de conclusie gekomen dat de keuze voor 1600 cc de juiste was.
Dan de Clio's, zowel in Belgie als in Nederland is er simpelweg niet goed gereageerd op de feiten die we allemaal hebben gezien op het circuit. De gevolgen waren logisch, dalende deelnemersaantallen en een smet op blazoen van de autosport. Iedere betrokken partij mag zich eens achter de oren krabben hoe het zover is kunnen komen. De beslissing van Renault NL om accuut te stoppen met de Clio's komt op mij zeer raar over. Ergens klopt er iets niet aan het verhaal. Dat men de "Nederlandse" budgetten aan iets anders wil besteden kan ik goed begrijpen. Echter zoiets weet men ook al in september en niet vlak voor het einde van het jaar. Denk toch dat menig team en coureur onaangenaam is verrast door deze beslissing van Renault NL.
Voor 2005 zijn er dus nog minder deelnemers beschikbaar en toch gaan Renault Bel-Lux en de één of twee prive initiatieven in Nederland vrolijk verder op eigen houtje. Het voorbeeld dat aangeeft dat autosport nog steeds op een amateurische wijze wordt georganiseerd. Met logisch nadenken heeft dit weinig te maken, kortzichtigheid ten top. De ene blauwe blazer die niet onder wil doen voor de andere blauwe blazer. Wie is de dupe? De coureurs en de liefhebbers langs de kant. Van start gaan in een veld van 10 tot 15 wagens lijkt me geen uitdaging voor een coureur. De liefhebber langs de kant ziet het verhaal van de 10 kleine negertjes voorbij komen
Op lokaal gebied verdienen Renault Bel-Lux en Renault NL een ferme tik op hun vingers vanwege de verkwisting van de budgetten. Bij samenwerking was het totale budget wellicht lager geweest dan de twee afzonderlijke budgetten bij elkaar opgeteld. Tevens hadden we betere autosport gehad voor de coureurs en de kijkers achter de buis of langs het circuit.
Of die Cup in Nederland doorgaat? Eerst zien dan geloven..........we hebben al meerdere prive-initiatieven voorbij zien komen op Nederlands cupgebied, geen een daarvan is een succes geworden.
Maar een ding moeten we niet vergeten: Renault doet tenminste iets voor de autosport, het zijn alleen de lokale cowboys die het af en toe niet snappen