Op zich zegt vermogen weinig. Vermogen betekent topsnelheid, maar die begrensd op 150 km/u.
Het verschil zit hem, denk ik, vooral in het gewicht. De DAF en Ginaf hebben ongeveer een veel groot koppel (3100 Nm voor DAF en 3200 Nm voor Ginaf), dus de lichtere DAF zal zich gemakkelijker door het mulle zand trekken.
De DAFs hebben door hun lichtere (kleiner) motor ook een beter gewichtsverdeling (55/45 voor/achter) dan de Ginaf (60/40). Ze kunnen dus sneller over de jumps.
En die DAF motor is waarschijnlijk ook een pak zuiniger (in combinatie met het lager gewicht van de camion zelf). Dus ook minder diesel meesleuren onderweg.
En het zal hem in een hele hoop kleine details steken. Misschien ook betere remmen, wendbaarder, ... Aan de ontwikkeling van de De Rooy DAFs werken ingenieurs van DAG mee. Het komt echt wel in de buurt van een fabrieksteam. Waarschijnlijk ook een groter budget en meer ervaring.
Last edited by gwyllion; 07-01-2005 at 16:37.
|