Quote:
Originally posted by airco
Ze willen zelf auto's gaan bouwen .. Op basis van een eigen buizenchasis ... en een Lexus-motor mét Koen Wauters
Blijkbaar is hij nogal jaloers op de Bowler van Loomans 
------------------
Vooral met dat laatste sloeg de schrik me om het hart ...
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.
Pas op ... Ik wens ze alle succes ... Want nieuwe innovatieve dingen is wat we moeten zien in de Dakar ...
Maar dan hoop ik wel dat ze dan heel wat test Rally-RAID's gaan rijden ... Anders is een en ander een doodgeboren kindje.
|
Inderdaad, waarom opnieuw zelf het wiel uitvinden. Zulke projecten vergen veel geld en ontwikkeling, iets wat bij kleinere teams vaak niet voldoende aanwezig is. Al juich ik het ook toe dat er speciale wagens ingezet worden (dus niet de Mitsubishi's of Nissans).
Quote:
Originally posted by POL
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
Of is er nog iets anders...
|
De Rooy en inmiddels ook Bekx hebben veel ervaring in Dakar. Voor de Van Ginkels is het pas de 2e keer dat ze deelnemen (al hebben ze in het verleden wel de truck van Bekx (mee)gebouwd.). Ik denk dat gewicht een belangrijke rol speeld in het succes van de DAF's. Al zijn de Kamaz trucks natuurlijk ook geen lichtgewichten, maar zij hebben misschien het voordeel van veel vermogen, degelijke truck en coureurs die geen schrik hebben en overal schijt aan hebben.
Quote:
Originally posted by gwyllion
Wat is het geheim van Mitsubishi?
Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.
Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.
Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.
|
Moeilijk te zeggen. Ik denk dat het succes van Mitsubishi een combinatie is van ervaring, de juiste coureurs, een goede wagen en degelijkheid.