View Single Post
Old 11-01-2005, 21:42
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by raceboy
Eventjes voor de trieste feiten van de cijfers. Volgens de belgische pers was perez die 21ste dode dus dan zou meoni de 22 ste zijn. maar volgens de nederlandse pers is hij de 52 ste dode (zonder monteurs erbij te rekenen). Weet iemand hoe het juist zit? Want 22/27= 0,81 dode per dakar, maar 52/27= 1,9 dode per dakar.
Wat maakt het eigenlijk uit? Zijn het er 1, 100, 10 of hoeveel dan ook. Vast staat dat het er eigenlijk steeds teveel zijn. Sommige ongevallen kan je "voorzien" (overdreven risico, zelfoverschatting,...) andere zijn echt onvoorzienbaar (crash van een vliegtuig, helikopter,...)
In de Dakar hebben ze het allemaal al eens gehad.

Statistieken lossen hier niets op. Aanpassen van reglementering misschien. Feit blijft dat de piloot voor zichzelf en eventueel zijn co verantwoordelijk is. Het is ook alleen de piloot (in het geval van een motor zeker) die beslist of je een reglement volgt of toch de kantjes eraf loopt. Wat doe je dan als organisatie??

Laten we maar hopen dat Meoni het laatste slachtoffer is van een Dakar (ijdele hoop, dat weet ik) en dat er de volgende jaren sportief vanalles gebeurd waar de mensen zich op kunnen focussen.
Weerom wordt een gemotoriseerde sport in het nieuws als hoogtepunt opgenomen als gevolg van menselijk leed.

Het gebaar van KTM is eervol. Ik vraag me alleen af wie van de andere piloten ook dezelfde stappen zal nemen. Een mens is soms een raar beest.
Er is nog zo een gezegde "De een zijn dood,...." wat soms heel letterlijk wordt toegepast.
Reply With Quote