View Single Post
Old 11-01-2005, 22:48
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Peter Baert
@ airco.

Ik ken Gérard Holtz, "die Franse reporter". Holtz is een topjournalist, een topreporter.
Die man gaat niet op het scherm komen en vertellen dat Meoni gestorven is aan zware hoofdblessures, als dat niet zou kloppen. Holtz was als eerste meteen na het ongeval ter plaatse. Hij heeft de verwondingen van Meoni gezien, de hevige bloedingen. Holtz zegt dat de rijder op slag dood was.
Het medische team, dat met een andere heli ter plekke kwam, heeft de rijder 21 minuten na het ongeval aangetroffen met een hartstilstand. Toen was het al veel te laat.

Ik zou de getuigenis van Holtz dus niet omschrijven als "puur giswerk".
kijk misschien heb ik een andere invalshoek omdat ik als ambulancier op enkele 100 standplaatsen in het antwerpse een andere kijk heb op zulke zaken. Ik wil deze ervaring ook niet aanhalen alsof ik god de alwetendheid ben in zulke zaken.

Toch blijft het vreemd dat een ervaren toppiloot plots door een kleine bult in de piste zich laat verrassen. Natuurlijk kan zoiets zoiets ook te wijten zijn aan een dom concentratieverlies ... Wat dat betreft staat mijn stelling even hard op losse schroeven als die van Holtz

Toch wil ik hier aanhalen dat er een aantal soorten hartfalen zijn die zo plots intreden dat zelfs een patient die zoiets tegenkomt op een spoedgevallendienst van een universitair ziekenhuis evengoed een vogel voor de kat is dan Meoni nu.
Als veelgekende voorbeelden kan ik hier het voorbeeld aanhalen van Feher (voetballer van een of andere portugese eersteklasseclub) die plots op nauwelijks enkele seconden tijd in het midden van een voetbalveld ineen stuikt en geen tekenen van leven meer heeft vertoont.
Oorzaak was toen een hartaderbreuk.

Er zijn in België meer dan voorbeelden genoeg te rapen van mensen die zich in het verkeer te pletter rijden ... Waarvan de oorzaak eerst zicht aan overdreven snelheid, in slaap gevallen wordt geweten ... Maar waarbij later blijkt dat ze een dusdanige vorm van hartfalen hebben gedaan waardoor ze zelfs de kans niet meer hebben gekregen om hun auto af te remmen.

Ik verwijt de journalisten in kwestie niets .... Zij vertellen enkel wat ze gezien hebben ... en proberen daar zo goed en zo kwaad als het kan conclusies uit te trekken.
Toch blijf ik bij mijn standpunt dat (zonder verder onderzoek) zomaar besluiten dat de oorzaak ligt bij een stuurfout (of wat dan ook) voorbarig is. Enkel verder onderzoek (autopsie) kan in zulke 'verdachte' overlijdens enig uitsluitsel brengen.

Neemt niet weg (wat de oorzaak ook is) dat dit ongeval een drama blijft

Last edited by airco; 11-01-2005 at 22:51.
Reply With Quote