View Single Post
Old 18-01-2005, 21:46
TommySoprano TommySoprano is offline
De Paddock Regular

Ik ben meer een motorsportmens, maar ik volg de autosport passief (magazines, internet, TV) en ga een paar keer per jaar kijken. In de 17/18 jaar dat ik de autosport volg, zijn er al veel crissisen geweest. Vaak van economische aard, maar het grote probleem is volgens mij altijd de F1 geweest.

De F1 overschaduwt haast alle andere autosport. Spijtig maar waar. Voor veel mensen is F1 synoniem met autosport. Een F1 verslag kan er nog net af in een Vlaamse krant (uitgezonderd "Het Belang") maar Belcar, BTCS en andere Belgische disciplines zijn er te veel aan. Daarbij komt nog dat de F1 zowat de saaiste autosportdiscipline is die er bestaat. En dat straalt spijtig genoeg af op de andere autosportdisciplines.

De geschiedenis heeft bewezen dat telkens wanneer er een internationaal kampioenschap(WK Toerisme, ITC, FIA-GT '97) populair dreigde te worden, ene Bernie E. het vakkundig de kop omdraaide. Alles wat ook maar enigszins Mister E.'s spaarvarkentje kon bedreigen moest eraan. Misschien dat nu, Ecclestone minder macht heeft de zaken stilaan veranderen. Alhoewel de F1-constructeurs ook wel zullen lobbyen om het nieuwbakken WTCC niet te populair te maken...

Wat betreft de lange termijn toekomst van de vaderlandse auto- en motorsport zie ik de toekomst somber in. Zolang dat er een unitaristisch en Federaal België zal bestaan, zullen de gemotoriseerde sporten nog gedoogd worden in Vlaanderen. Maar daarna...
Nu al is deze zwanezang in Vlaanderen ingezet. Onderling gekrakeel, onkundige en onwillige media (een "over Politiek correcte" staatszender en een opportunistisch commerciële omroep plus nog wat flutgazetten.) en een draconische milieuwetgeving die de klager immer gelijk geeft, zullen de doodstrijd versnellen...
Reply With Quote