Even voorop stellen, dit is mijn mening en niet de mening van de vzw De Paddock
Quote:
Toeschouwers, nee die zien we liever niet.
Een rare titel maar af en toe krijg ik toch sterk de indruk dat men op de circuits liever geen toeschouwers meer ziet. Let op, ik spreek over toeschouwers en niet over VIP's, Prospects, Incentives of wat de benaming ook mag zijn voor dat plebse volk voorzien van een te grote kaart om de nek. De echte autosportfan, herkenbaar aan het rugzakje, is steeds minder welkom op de circuits. Is dit nu een loze kreet van mij? Via een aantal voorbeelden met betrekking tot Circuit Zolder en Circuit Spa-Francorchamps zal ik aantonen dat de echte fan niet gewenst is...............althans die indruk heb ik.
We zullen eens beginnen met de omloop van Terlaemen. Dat een circuit op zoek gaat naar nieuwe geldstromen uit evenementen die niets te maken hebben met autosport is niet verkeerd. De schoorsteenkachel moet blijven roken hoe dan ook, alleen waarom moet de trouwe autosportklant daar de dupe van worden? Voor de diverse motorcross evenementen heeft men aanpassingen moeten doen aan de infrastructuur rondom het circuit. Het gevolg hiervan is dat het aantal strekkende meters die de toeschouwers langs het circuit kunnen lopen drastisch is afgenomen of het kijkplezier op die plekken tot nul is gereduceerd. Vroeger was er op het talud vanaf de eerste linkse tot aan de Sterrewachtboch een prachtige lage en veilige draad. Zonder hekwerk naar de wagens kijken en de amateurfotograaf kon daar tenminste mooie foto's maken. Sinds de motorcross is dat stuk flink ingekort en staat er een hekwerk waar ze in Alcatraz jaloers op zijn. De binnenzijde van Sterrewachtbocht, Kanaalbocht en Bianchibocht is sindsdien ook een onneembare vestiging geworden. De heuvels van de motorcross kunnen anders prima dienst als natuurlijke tribune. Is zoiets nou nodig? Voer als aurgument niet aan dat zoiets geld kost........op andere vlakken wordt onnodig met geld gesmeten. Dat zal ik verderop uitleggen.....
Niet alleen de motorcross zorgt voor kijkproblemen, ook de natuurlijke vegetatie rondom het circuit zorgt voor de nodige problemen. Zelf ben ik actief als baanpost op het circuit van Zolder en gelukkig nooit meer op Spa. Tijdens een interventie bij een ongeluk of een andere niet wenselijke situatie op de baan is het van het grootste belang dat de desbetreffende baanposten een goede doorgang hebben achter de veiligheidsmuur. Door de sterk oprukkende struiken en planten tussen de Sacrementshelling en de Villeneuve Chicane was dit niet meer mogelijk. Op eigen initiatief hebben we toen maar besloten om de boel eens grondig op te ruimen, onze energie was nog niet op bij de Villeneuve Chicane en zijn toen maar doorgegaan tot aan de REA-bocht. Natuurlijk niet op één dag maar verspreid over meerdere weekends hebben we met onze eigen gereedschappen dat klusje geklaard. Van die paar zeldzaam geworden toeschouwers kregen we het ene naar het andere complimentje, eindelijk zag men nog eens iets van de baan. De verwensingen die diezelfde toeschouwers gaven aan het adres van bepaalde mensen zal ik maar achterwege laten.
Eerlijk gezegd was dat ons werk niet maar is dit eerder iets voor de beheerder van het circuit. Ik hou er echter een wrang gevoel aan over als ik enkele weken later iemand met een Ford Transit busje van het circuit en voorzien van een bosmaaier het gras en onkruid zie maaien op de parkeerplaats die voorzien is voor de Vip-busjes. Stel je eens voor, een of andere Miep die op haar hoog gehakte pumps door het gras moet als ze met haar derde echtgenoot naar een of andere Viptent moet gaan. Nee, ik snap het al. De V van VIP is belangrijker dan de V voor de veiligheid van de baanposten en coureurs.
TV is ook een boosdoener voor de echte toeschouwers. Het belang van TV voor de autosport ga ik niet ontkennen, ook niet dat TV speciale eisen heeft. De reclameborden moeten nu eenmaal goed in beeld komen, er zal één iemand zijn die de rekening moet betalen. Zoiets kan ten koste gaan van kijkplaatsen voor de echte autosportfan. Een voorbeeld hiervan waren de reclameborden van Superfund tijdens de wedstrijd voor het Euro3000 kampioenschap afgelopen september in de Ickx chicane. Voor Jan met de pet was er niks meer te zien behalve een lelijke witte achterkant. Zet dan een of andere kleine tijdelijke tribune op die plaats neer om je vaste en misschien nieuwe klanten tegenmoet te komen. Dat zijn de bedragen niet, zoiets is geen geldverkwisting.
Geldverkwisting? Iemand weleens het nieuwe mediacenter bekeken? Daar springen de verkwiste Euro's vanaf, iemand zal daar goed geld verdiend hebben. Of het nou de architect, adviesburo, aannemer, installateur of leverancier is geweest maakt me niet uit maar dat opdrachtgever teveel Euro's heeft uitgegeven moge duidelijk zijn. Iemand met ook maar een greintje verstand van techniek en calculeren ligt dubbel van het lachen als hij over het dak loopt van dat mediacenter. Ik zal niet in details treden, wie weet wie ik nu weer voor het hoofd stoot. Overigens was een nieuw mediacenter wel nodig maar het had anders gekund en vooral goedkoper. Overigens kunnen bepaalde lease-auto's ook een maatje kleiner...........
Ferme kritiek? Ach, het kan nog altijd erger. Gaat u met mij mee richting Spa-Francorchamps? Tot enkele jaren terug was er een prachtige oude maar degelijke tribune tussen Eau Rouge en de Radillion. Vanwege de wensen voor de F1 en de viptenten tijdens de 24 uur van Spa moest deze wijken voor een kale vlakte. Bij 90% van de evenementen op Spa kun je nu geen mooie kijkplaats vinden op dat stukje van het circuit. De draad is metershoog, weg fotoplekje voor de amateur.
Eenzelfde truuk hebben ze uitgehaald tussen Rivage en Bruxelles. Een mooie hoge en veilige plaats om te kijken en om plaatjes te schieten. Vanwege onduidelijke redenen staat daar nu een draad die alle plezier wegneemt. Van de kerstman heb ik een ijzerkniptang gekregen, ik weet nu waar ik hem kan gebruiken. Door de bouwplannen in het stuk tussen de Pif-paf, Fagnes en Stavelot zijn daar ook de nodige meters kijkplezier verloren gegaan. Minder meters kijkplezier en de prijs voor een toegangskaartje blijft even hoog. Geen wonder dat de toeschouwers beginnen te zoeken naar de gaten in de draad, dat is niet meer dan een logisch gevolg.
Het grofste schandaal op Spa is echter de voorzieningen die men treft voor de Vips. Nu kom ik al jaren op de circuits als fan of baanpost maar wat ik in 2004 heb gezien tijdens de 24 uur slaat alles. Welke malloot het bedacht heeft weet ik niet maar iemand moet in de overtuiging zijn geweest dat het een goed plan was om enkele Viptenten voor de veiligheidsdraad te plaatsen op de locaties Les Combes en de Pif-paf. Sterker nog, de veiligheidsdraad werd netjes verwijderd. Er was een "open contact" tussen wagens en Vips. De afstand tussen baan en de tafels met champagnefluiten bedroeg slechts enkele meters, de gemiddelde baanpost staat veiliger langs het circuit. De desbetreffende malloot had nog een ander goed idee bedacht, Vips en lopen dat is een ondenkbare combinatie. Zeer zeker als ze dronken zijn lopen ze twee keer zoveel dan normaal. Een lullig passagierstreintje was de juiste oplossing alleen over het onverhard rijden was niet comfortabel voor Miep en haar derde echtgenoot. De interventieweg langs het circuit was de perfekte oplossing, dat interventiewagens daardoor langer nodig hadden om naar een ongevalsplek te rijden was bijzaak. Als je dergelijke taferelen ziet als autosportfan of rugzaktoerist dan krijg je toch een minderwaardigheidscomplex, Vips tellen en toeschouwers niet. Nee, ik snap het al. De V van VIP is belangrijker dan de V voor de veiligheid van de baanposten en coureurs. Overigens triest dat bepaalde teams van deze voorzienigen gebruik hebben gemaakt, zij zouden toch beter moeten weten.
Een ander punt waar ik me gruwelijk aan stoor is dat bij bepaalde evenementen op Spa dames gratis naar binnen mogen. Nu vind ik dames verdomd leuke wezens maar waarom maakt men het onderscheid tussen de beide geslachten? Ik dacht dat mensen altijd gelijk waren, ik krijg deja-vu gevoelens naar 60 jaar terug in de geschiedenis. Simpele toeschouwers lokken naar Spa? Volg het concept van de PRC group, gratis inkom en binnen lopen via de verhoogde parkeertarieven.........niemand die het in de gaten heeft maar het werkt wel.
Dan is er nog een punt wat ik niet snap. In 2003 en 2004 was er het mislukte fenomeen van de RACB Supermeetings op Spa en Zolder. Op elk weekend werd, ongeacht het circuit, exact hetzelfde produkt aangeboden. Er was één verschil, de inkom. Voor Zolder bedroeg de inkom 7.50 Euro, een mooi prijsje voor een dag vertier. Voorbij Luik kost precies datzelfde evenement 15.00 Euro. Nooit heb ik daar een sluitende verklaring voor kunnen vinden, iemand van jullie?
Heeft iedereen alles goed gelezen? Geen wonder dat de echte autosportfan niet meer komt opdagen. Ik geef ze groot gelijk dat ze op zoek gaan naar vrijkaarten en gaten in de draad. Nood breekt wet, iets wat nu het geval is. Weleens gekeken naar foto's van autosport in vroeger dagen? Veel volk en in die tijd was het moeilijker om naar een circuit te gaan dan heden ten dage. Ergens moet het dus fout zijn gegaan tussen circuits, organisatoren en de echte autosportfan. Waar? Daar zullen we eens over moet brain-stormen. De faciliteiten op de circuits hebben in de afgelopen jaren geen tred gehouden met de faciliteiten in voetbalstadions, evenementenhallen en festivals. Daar zullen de circuits een inhaalslag moeten maken, of dat financieel haalbaar is iets anders.
Niemand hoeft mijn menig te delen maar dit moest ik even kwijt.......
Met ijzerkniptang groet,
Mark Reijnders
|
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
|